Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Inwoners Badhoevedorp: ’Machteloos tegen groei van Schiphol’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 152 
|
 haarlemsdagblad.nl - 25-09-2019 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-52-34.jpg

Door Bart Boele

BADHOEVEDORP - De inwoners van Badhoevedorp voelen zich machteloos tegenover Schiphol en de luchtvaartindustrie. „Het enige dat helpt is naar de rechter stappen om het nakomen van regels af te dwingen, zoals voor de aanpak stikstof is gebeurd.”

Het is een van de opmerkingen die in het dorpshuis van Badhoevedorp worden gemaakt tijdens een avond waar Wouter Looman kennis komt maken.

De Osdorper is de nieuwe bewonersvertegenwoordiger van het cluster Zwanenburgbaan in de Omgevingsraad Schiphol. Looman wil horen ’wat er leeft’ onder de Badhoevedorpers.

Er leeft genoeg. Er zijn grote zorgen over ultrafijnstof en grondgeluid, precies twee dingen die niet zijn te meten en waar geen normen voor zijn. Als Looman in de zaal peilt hoe men over Schiphol denkt blijkt dat licht negatief te zijn. De mensen zijn niet per se tegen de luchthaven.

„Ik ben niet tegen Schiphol, dat was er al toen wij hier kwamen wonen. Alleen is de groei en ontwikkeling uit de hand gelopen”, zegt een meneer.

Suggesties om de groei van de luchthaven aan te pakken zijn er genoeg. BTW op kerosine en vliegtickets, een hogere CO2-heffing, een verbod op Europese vluchten naar bestemmingen waar ook een trein naartoe rijdt, gedragsverandering bij mensen die per vliegtuig gaan shoppen in Londen.

De bezoekers van de avond noemen het allemaal op, maar zijn bij voorbaat al moedeloos over de kans van slagen van die acties. „Je kunt alles bedenken en onderbouwd met argumenten bespreken, maar in de praktijk gebeurt er niets.”

Regels
Looman wijst er op dat er regels zijn waar de luchthaven zich aan moet houden en dus aan gehouden kan worden. De reactie vanuit de zaal is dat die regels als het er op aankomt toch niet worden nageleefd en dat de luchthaven er mee wegkomt.

Ook omdat de regering pro-Schiphol is. Er is iedere keer een reden om toch groei toe te staan. Klachten indienen bij het aanspreekpunt dat ervoor is doen de mensen niet meer.

„Ik heb van alles gemeld maar ze doen er niets mee. Het is een grote poppenkast”, zegt een meneer. Hij krijgt veel bijval.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl - 25-09-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ciska Rijswijk

Het is inderdaad om moedeloos van te worden, maar juist nu, na de uitspraak van Cora van Nieuwehuizen,"alleen groei als de hinder minder wordt" !, is het ZO BELANGRIJK dat we blijven klagen bij BAS.

Geplaatst door Peter

Inderdaad, Polderbaan een week dicht, 24/7 terror hier. Ik dien dagelijks een klacht in, niet normaal, wellicht wel 1.000 vliegtuigen per dag nu.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.