Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Nauwelijks invloed invoeren vliegtaks

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 288 
|
 RTLZ 
Protest_1.JPG

Het invoeren van een belasting op vliegen zou nauwelijks invloed hebben op de economie of werkgelegenheid. Tegelijkertijd zou het wél een positief effect hebben op het milieu en de omgeving.

Dat blijkt uit een nog niet gepubliceerd onderzoek van de Europese Commissie, dat in handen van Trouw is.

Het invoeren van een vorm van belasting op vliegen - of het nu een btw, vliegtaks of belasting op kerosine is - zou geen impact hebben op de werkgelegenheid of de economie in Nederland, concludeert het rapport. Tegelijk daalt de CO2-uitstoot wel, doordat het aantal vliegreizigers terug zal lopen. Ook hebben omwonenden minder geluidsoverlast.

Banen weg, banen erbij


Weliswaar verdwijnen er banen in de luchtvaartsector en zullen luchtvaartmaatschappijen lagere inkomsten hebben, maar daar staat tegenover dat er hogere belastinginkomsten binnenkomen.

Die zouden kunnen worden geïnvesteerd in de luchtvaartsector, of de belasting zou in andere sectoren kunnen worden verlaagd, als compensatie voor de nadelige gevolgen voor de luchtvaart. Dan komen er aan de andere kant weer banen bij.

Hogere vliegtaks


Nederland hoort bij de 17 Europese landen die op dit moment niets doen aan belastingmaatregelen op vliegen, zou blijken uit het onderzoek. Vanaf 2021 wordt er wel een vliegtaks ingevoerd van zo'n 7 euro, gecombineerd met een heffing voor vervuilende en lawaaierige vliegtuigen.

Of deze effectief genoeg zal zijn, is de vraag. De raad voor de leefomgeving en infrastructuur pleitte onlangs nog voor een veel hogere belasting, zodat 'deze doorwerkt in het gedrag van de reiziger'. De Europese landen die wel een vorm van belasting op vliegen hebben - het VK, Italië, Noorwegen, Duitsland en Frankrijk - vragen ongeveer 15 euro of meer per passagier, aldus Trouw.

Belasting op kerosine


Europees gezien wordt er gediscussieerd over de aanpak van vervuiling door de luchtvaart. De roep wordt steeds luider om een Europese vliegtaks. Een brede belasting zou voorkomen dat passagiers de grens over gaan om daar alsnog goedkoop te vliegen.

Er wordt op dit moment nog geen belasting geheven over kerosine in de Europese luchtvaart. Als die er wel zou komen, zou daarmee de ticketprijs met zo'n 19 procent omhoog gaan. Daardoor zou 8 op de 10 mensen blijven vliegen, aldus het rapport van de Europese Commissie. De rest haakt dan af omdat het niet meer betaalbaar is.

Bekijk bericht op "RTLZ"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Er dient niet alleen een flinke tickettax te komen maar ook de onnodige vrachtvluchten met chinese zooi en Nederlandse gesubsidieerde landbouw en veeteelt die 2x de wereld over gaat moet een halt worden toegeroepen.
Met de opbrengst kan de extreem hoge belasting druk voor de modale burger eens worden gedempt.

Geplaatst door Jaap

Goede zaak als de Nederlandse economie minder van luchtvaart afhankelijk wordt. Een veelzijdige economie is beter in staat om klappen op te vangen dan een economie die erg eenzijdig is. Het regent altijd wel ergens, maar nooit overal.

Geplaatst door Janna

Wie laat zich tegenhouden door 7 of 15 euro? Maak vliegen duurder dan de trein op korte afstanden.

Geplaatst door anoniem1

De vliegtaks komt er. De tarieven voor het vrachtvervoer zijn half zo hoog als in eerste instantie.
3.85 euro per ton voor lawaaige vliegtuigen en het stille vliegen word beloond met een tarief van 1.925 euro.
Het grootste vrachtvliegtuig ter wereld heeft een maximale capaciteit van zo,n 100 ton. De kosten voor het vervoer van vracht kunnen sterk verschillen afhankelijk van het product en de route.
Een 500kg pallet van milaan naar kopenhagen heb ik als voorbeeld kunnen vinden en daarvoor word ongeveer 350 euro gerekend, 700 euro per ton. Met de belasting erbij word dat dan 703,85 euro voor lawaaige vliegtuigen en 701.925 euro voor stillere vliegtuigen. Op kortere afstanden zal de belasting in verhouding hoger zijn.
Deze belasting gaat naar mijn verwachting weinig invloed hebben maar misschien dat het toch wat oplevert.