Internetconsultatie- Schiphol wil in 2023 meer geluidsoverlast produceren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.
Doel van de regeling
De regeling legt, vanwege de onderhoudswerkzaamheden in 2023, vervangende grenswaarden vast voor de geluidbelasting in de handhavingspunten. Ook worden in de periodes van de werkzaamheden andere voorkeursbaancombinaties aangewezen. Tenslotte wordt vrijstelling verleend voor het gebruik van alternatieve banen in nachtelijke periodes.
Wat verandert deze wet?
Omwonenden Schiphol
Voor omwonenden kunnen de onderhoudswerkzaamheden overlast opleveren, omdat op een andere manier wordt gevlogen dan in een situatie zonder onderhoud en een deel van het vliegverkeer in de onderhoudsperiodes op andere banen wordt afgehandeld.
Luchtverkeersleiding Nederland
Luchtverkeersleiding Nederland is verantwoordelijk voor het baangebruik en dient de in de regeling voorgeschreven zogenoemde baanpreferentietabellen toe te passen gedurende de onderhoudsperiodes.
Overheid en bedrijfsleven
Het voorstel levert voor het Rijk en bedrijfsleven geen extra administratieve lasten op.
U kunt tot en met 1 december 2022 via internetconsultatie.nl reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan
#U kunt tot en met 1 december 2022 via internetconsultatie.nl reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.#
Ach, reageren op het door het ministerie bekendgemaakte publicaties / wijzigingen en/of voorstellen, heeft geen enkele zin.
Het ministerie (en zeker het ministerie van I&W) doet wat het wil en vooral wat het kan.
Luisteren naar de bevolking is absoluut 'not done' bij het ministerie van I&W.
En de rest van het in Den Haag gezetelde geboefte is niet beter.
Schiphol en I&W bepalen het beleid en doen dat op een 'bananenrepubliek' achtige wijze.
Zeker de Polderbaan (Kolderbaan) die op illegale wijze is aangelegd, geeft zoveel overlast dat je het klachten indienen niet meer als mogelijke oplossing ziet.
De sector doet er niets mee, ergo: te veel klachten worden gewoon niet genoteerd of onder het tapijt geschoven.
Dat kan allemaal in Nederland omdat het een schijndemocratie betreft.
Ook wel een parlementaire democratie, het zittende ministerie hoeft niets te doen met klachten vanuit de bevolking en kunnen gewoon hun gang gaan, zeker wanneer het geld over de plinten heen klotst en dat is het geval bij I&W.
De vrijbrief die dit deel van het ministerie heeft wordt dan ook misbruikt door de sector die zich al decennia lang in de Nederlandse politiek heeft genesteld.
Schiphol en I&W zijn vier handen op een buik.