Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Inmiddels vele honderden aangiften tegen Schiphol wegens mishandeling

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 265 
|
 ad.nl 
judge-gavel-1461998219JBc.jpg

Door Victor Schildkamp

Het aantal aangiften tegen Schiphol, Transavia en KLM wegens mishandeling is inmiddels opgelopen naar ongeveer 840. Dat laat advocaat Bénédicte Ficq weten.

Ficq kwam via deze site 9 december naar buiten met het nieuws dat een aantal omwonenden van Schiphol aangifte gaat doen van mishandeling tegen de luchthaven. De grond van de aangifte is ‘de jarenlange beroving van slaap vanwege ernstige geluidshinder’. De slaapverstoring is een aanslag op de gezondheid van de slachtoffers, vinden veel omwonenden. Honderden andere omwonenden hebben zich dus inmiddels bij het initiatief aangesloten.

Michiel ging toch bij Schiphol wonen en wordt nu gek van het lawaai: 'We dachten nog: maken we een enorme fout?’
De zaak wordt ook aangespannen tegen de Nederlandse staat, als grootste aandeelhouder van Schiphol, en tegen de grootste ‘nachtelijke lawaaimakers’ KLM en Transavia.

Volgens Ficq zal het geen probleem zijn om aan te tonen dat zware nachtelijke geluidsoverlast als mishandeling gezien kan worden. Ficq wijst erop dat ‘van mishandeling sprake kan zijn als lichamelijk en psychisch letsel en leed wordt toegebracht’. ,,Ernstige slaapverstoring benadeelt de gezondheid en dat laatste wordt gelijkgesteld aan mishandeling.”

Met het oplopen van het aantal aangiften wordt de druk op het Openbaar Ministerie om de zaak te onderzoeken groter. Of er daadwerkelijk een strafzaak komt tegen Schiphol, de staat en de vliegmaatschappijen is nog onzeker.

‘Ze houden zich niet aan de regels’
De aangifte volgt op het feit dat Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen te weinig doen aan de overlast die de omwonenden ondervinden, aldus Ficq. Ze overtreden volgens de advocaat en de omwonenden stelselmatig regels en afspraken. Ficq zei daar in december over: ,,Ze houden zich niet aan de regels. Sterker nog, de regels worden niet gehandhaafd. Het luchtvaartbesluit uit 2008 bepaalt dat de toegebrachte schade niet mag verslechteren ten opzichte van de schade die er sowieso al was. En dat is wel degelijk gebeurd. Er zijn ook tal van boetes opgelegd door de ILT, dus er zijn knalharde overtredingen geconstateerd.”

Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Men moet zich afvragen of die verslechtering al niet is ingezet bij de overgang van de geluidmaat Ke naar Lden. Er zijn argumenten te vinden dat de gekozen gelijkwaardigheid van 35 Ke met 58 dB(A) Lden onterecht in het voordeel van de luchtvaart is gekozen en eigenlijk ca. 55-56 dB(A) had moeten zijn. Sowieso heeft men de etmaalweegfactoren voor Lden lichter voor de avond en ochtend gemaakt, waardoor het aantal vliegbewegingen in de avond en ochtend kon worden (en ook is) opgevoerd. Het hele handhavingsstelsel is een wassen neus gebleken en door Alders ook zo aangepast dat de luchtvaart gewoon zijn gang kon blijven gaan. De zaak van Ficq en Partners is dan ook volkomen op zijn plaats.

Geplaatst door Inwoner uit Castricum

Als ik de mevrouw van KLM ongevraagd in haar billen zou knijpen, dan word ik subiet aangeklaagd. En terecht. Nu is mevrouw van KLM zonder instemming mijn nacht aan het verstoren en schone lucht aan het vervuilen. Ten koste van mijn gezondheid en welzijn. Dat mag wel? Mevrouw van KLM neemt geen verantwoordelijkheid, ze wil alleen maar meer. Daarom aangifte gedaan.


Geplaatst door Geert Dansen uit Duivendrecht

Handhaving van de bestaande wet - en regelgeving is van evident belang.

Suc6 met de rechtszaak, mijn aangifte zit erbij.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.