Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Inkrimping Schiphol betekent nekslag voor luchtvracht:

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 485 
|
 Het Parool 
hvs_cargolux_DSC_2539.jpg

Luchtvracht zit op Schiphol in de hoek waar de klappen vallen. Met 25.000 arbeidsplaatsen en jaarlijks 2 miljard euro bijdrage aan de Nederlandse economie, is er meer begrip nodig, zegt de branche. Want met de krimpplannen voor Schiphol kan wel eens 60 procent van de vrachtvluchten wegvallen.

De Chileens-Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Latam heeft haar vrachtvluchten onlangs verplaatst van Schiphol naar Brussel. Dat is best een pikante verhuizing. Latam is namelijk een van de grote vervoerders die vanuit Zuid-Amerika snijbloemen voor de naast Schiphol gelegen Bloemenveiling Aalsmeer aanvoeren. Het bedrijf vervoert vooral bloemen uit Ecuador en Colombia.

Niet langer gaan de bloemen via Schiphol. En Latam is lang niet de enige vrachtvervoerder die de Nederlandse luchthaven heeft verlaten. Inmiddels komt 60 procent van de buitenlandse bloemen die in Aalsmeer worden verhandeld niet meer via het nabijgelegen Schiphol binnen. Vrachtvervoerders vliegen liever naar Maastricht, Brussel of Luik, waar de luchtvrachtsector nog met open armen wordt ontvangen. De bloemen worden vandaar met honderden vrachtwagens alsnog naar de Schipholregio gereden.

Het gaat lang niet alleen om bloemen. Op Schiphol werd vorig jaar ruim 1,4 miljoen ton vracht verscheept. Daar zit veel technologie, waaronder smartphones, bij. Maar de luchthaven heeft ook een naam hoog te houden als een van de grote pharmahavens, wat in coronatijd bleek toen grote hoeveelheden vaccins en medische voorraden via Schiphol over de wereld werden verspreid. Die 1,4 miljoen ton luchtvracht van 2022 is overigens wel 16 procent minder dan in 2018.

De luchtvrachtsector, die de afgelopen jaren ook door de groei van het vliegverkeer op Schiphol al in de verdrukking is gekomen, dreigt nu ook het grootste slachtoffer te worden van de krimpplannen van het kabinet. Als het aan de regering ligt, zullen ook vrachtmaatschappijen op Schiphol 12 procent van hun zogeheten slots, de start- en landingsrechten, moeten inleveren.

Weggedrukt


Daardoor wordt de luchthaven voor vrachtvliegers zo onaantrekkelijk dat de afname uiteindelijk dicht bij de 30 procent van het aantal vluchten zal blijken te liggen, zegt Maarten van As, directeur van Air Cargo Netherlands (ACN), branchevereniging van de luchtvrachtsector. “Passagiersvluchten leveren maatschappijen meer geld op dan vrachtvluchten. Als er schaarste is, worden vrachtvluchten weggedrukt. Dat was bij 500.000 vluchten al zo en zal nog erger zijn bij 440.000 vluchten.”

Vorig jaar slonk het aantal vrachtvluchten op de luchthaven al een kwart, tot 18.340 – overigens mede door het gedwongen vertrek van de Russische luchtvrachtgigant Air Bridge Cargo. “Als vrachtmaatschappijen ook nog eens 12 procent van hun vluchten op Schiphol moeten inleveren, worden hun activiteiten te klein. Dan moeten ze vluchten verdelen tussen vliegvelden en dat is niet rendabel. Dan vertrekken ze helemaal naar Brussel, Luik of Frankfurt.”

Dat zal volgens hem ook de bijdrage van de sector aan de Nederlandse economie treffen. Van As verwijst naar onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam waaruit blijkt dat die er jaarlijks 2 miljard euro door zal mislopen. Onderzoeksbureau SEO berekende deze week dat van de 25.000 arbeidsplaatsen die direct verband houden met luchtvracht, er door de krimp zo’n 1000 kunnen verdwijnen.

Onlangs bleek uit onderzoek van de Britse cargo-adviseur Seabury dat de schatting van ACN, dat de krimp zal leiden tot 30 procent minder vrachtvluchten, nog aan de conservatieve kant zit. Volgens het onderzoeksbureau is een afname van de hoeveelheid luchtvracht op Schiphol met 29 procent weliswaar zeer waarschijnlijk, maar kan een sneeuwbaleffect ontstaan waardoor de afname kan oplopen tot 46 procent, waarbij het aantal vrachtvluchten tot 60 procent daalt.

Hoogwaardige goederen


Dat zal volgens Van As grote gevolgen hebben voor de status van Nederland als belangrijkste im– en exportland van Europa. “Een heleboel bedrijven zitten hier omdat er twee heel goede zeehavens zijn en een heel goede luchthaven,” zegt Van As. “Dat systeem grijpt in elkaar. Krimp van Schiphol frustreert dat. Hoogwaardige goederen die door de lucht worden vervoerd, gaan dan niet meer via Nederland.”

“Wij zijn een kenniseconomie met zeer hoogwaardige producten die per definitie per luchtvracht worden vervoerd,” zegt luchtvrachtanalist John Klompers. “Bedrijven moeten onderdelen weg krijgen. Dat is heel kritisch. Dat gaat niet per schip want dat duurt te lang en is niet veilig genoeg.”

Klompers werkt al jaren in de luchtvrachtsector. Nu adviseert hij grote bedrijven op het gebied van luchtvracht, vooral techniekbedrijven die peperdure apparaten en onderdelen daarvoor via Schiphol naar klanten in de hele wereld sturen. “Als je die mogelijkheid niet meer kunt aanbieden, zal dat gevolgen hebben voor de Nederlandse kenniseconomie, en dat terwijl het kabinet juist op dat deel wil inzetten. Ik kan me geen hoogstaande economie voorstellen die zonder luchtvracht kan.”

Enorme consequenties


“Je kunt de kritiek altijd wegwuiven en zeggen: Brussel, Luik en Frankfurt liggen ook dichtbij. Maar je zult zien dat met die vrachtstroom ook de bedrijven die kant op verhuizen. Natuurlijk heeft 12 procent reductie enorme consequenties: dat KLM routes moet schrappen, is het begin van het einde voor passagiers- en vrachtvluchten. De klap is voor cargo nog veel groter. Niet over een jaar, maar over vijf tot tien jaar zullen al die bedrijven en banen weg zijn.”

“Ik voorzie in 2035 een parlementaire enquête over de vraag hoe het toch mogelijk is geweest dat het kabinet de gevolgen van krimp op Schiphol zo schromelijk heeft onderschat en het verdienmodel van de BV Nederland onderuit werd gehaald.”

“En het milieu zal er niet mee zijn geholpen, aangezien de vliegtuigen uitwijken naar omliggende luchthavens. Of je nu hier vliegt of daar, de impact op het klimaat blijft even groot. En om die goederen alsnog hier te krijgen moet het allemaal eerst in vrachtwagens. Hoe duurzaam is dat?”

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Dit artikel heeft m.i. toch wel een hoog huilie huilie gehalte. De argumenten zijn boterzacht en spreken elkaar zelfs tegen:
- Passagiersvluchten leveren de maatschappijen meer geld op dan vrachtvluchten. De winst per ticket bedraagt door de moordende concurentie, de race-to-the-bottom, slechts zo'n 10 euro per ticket. De conclusie moet dus zijn dat vrachtverkeer een nog marginalere business is die niets te maken heeft met een "hoogwaardige economie".
- Schiphol is (net als Roterdam) vooral een hub voor goederen. Ze komen binnen en worden vervolgens weer ge-exporteerd. Dat heeft helemaal niets met een kennis economie te maken. Het is ordinair schuiven van dozen tegen de laagst mogelijke kosten. Dat laatste leidt tot uitbuiting en daarover is inmiddels genoeg bekend. Wat er in die dozen zit, bloemen of i-phones, is in dit model irrelevant. Was Nederland maar die kenniseconomie!
- Vrachtvluchten worden vooral uitgevoerd door verouderde lawaaiige toestellen die ook nog vaak 's nachts vliegen. Ze dragen enorm bij aan de overlast in de randstad waar veel van de echte kenniswerkers wonen.
- Het transporteren van allerlei luxe goederen per vliegtuig die absoluut niet noodzakelijk zijn moet stoppen. Het is gezien de overlast en impact op het klimaat niet uit te leggen. Het is een gotspe dat vliegtuigen met snijbloemen de wereld over vliegen. De meest beruchte vlucht, die van Amsterdam naar Campinas (KLM), is hiervan een voorbeeld.
- Het Parool publiceert geregeld artikelen die pro luchtvaart zijn. Daar is niets mis mee, voor en nadelen dienen te worden belicht, maar er zou meer gekeken moeten worden naar de inhoudelijke kwaliteit. Aan Yteke de Jong in de Telegraaf hebben we meer dan genoeg.

Ik voorzie een parlementaire enquete over de vraag hoe het nu kan dat de kwaliteit van de leefomgeving van zo veel mensen zo lang is aangetast, waarbij mensen ziek zijn geworden, zowel mentaal als fysiek, terwijl al zo lang bekend was wat de impact van geluid en fijnstof op de gezondheid van de mens is.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘Latam is namelijk een van de grote vervoerders die vanuit Zuid-Amerika snijbloemen voor de naast Schiphol gelegen Bloemenveiling Aalsmeer aanvoeren. Het bedrijf vervoert vooral bloemen uit Ecuador en Colombia.’ Wat een regelrechte ramp, we hebben die bloemen uit Zuid-Amerika toch heel hard nodig! Bloemen zijn immers belangrijker dan klimaat en biodiversiteit!

‘De luchtvrachtsector, die de afgelopen jaren ook door de groei van het vliegverkeer op Schiphol al in de verdrukking is gekomen, dreigt nu ook het grootste slachtoffer te worden van de krimpplannen van het kabinet.’ Geen woord over de slachtoffers die ’s nachts die herriebakken over zich heen krijgen!

Definitie van ‘hoogstaande economie’: een economie gebaseerd op verworven rechten en gebruiken met maximale winst voor de aandeelhouders en zonder na te willen denken over het gevolg voor omwonenden van luchthavens en het klimaat.

‘En het milieu zal er niet mee zijn geholpen, aangezien de vliegtuigen uitwijken naar omliggende luchthavens.’ Hij vergeet erbij te zeggen dat uitwijken naar het minder bevolkte buitenland wel degelijk helpt om de gigantische overlast in dit kleine landje terug te brengen.

Geen inkrimping Schiphol betekent nekslag voor omwonenden!