Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

In mei duidelijkheid effecten maatregelen laagvliegroutes Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 497 
|
 omroepgelderland.nl - 25-04-2019 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

Door Ruben van der Scheer

NIJBROEK - Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat stuurt binnenkort een brief naar de Tweede Kamer. Daarin behandelt ze de effecten van de maatregelen die ze wil nemen om de overlast van de laagvliegroutes te verminderen. De brief komt voor een speciaal debat in de Tweede Kamer over Lelystad Airport.

In de Tweede Kamer werd donderdag al gesproken over de herindeling van het luchtruim. Dat moet een einde maken aan de laagvliegroutes van Lelystad Airport. Onder andere op de Veluwe is daar verzet tegen, omdat bewoners en bestuurders overlast verwachten van de routes.

Duidelijkheid effecten
Verschillende partijen in de Tweede Kamer willen meer duidelijkheid over de effecten van de maatregelen die afgelopen week bekend werden. De minister en staatssecretaris Barbara Visser van Defensie schreven toen dat daardoor verkeer van Lelystad sneller kan stijgen.

De oppositie in de Tweede Kamer was kritisch donderdag op de minister en vroeg zich af waarom er nu opeens wel maatregelen kunnen worden genomen, waardoor er uiterlijk vanaf de winter van 2021/22 al hoger gevlogen kan worden.

'Dat heeft te maken met de afspraken die we hebben kunnen maken met Defensie en de uitwerking ervan', reageert minister Van Nieuwenhuizen. 'In de praktijk moeten mensen er minder van de vliegtuigen gaan merken omdat vliegtuigen sneller gaan stijgen', zegt ze na afloop van het debat. Ze is blij met de stappen die nu zijn gezet, ook al realiseert ze zich dat er mensen zijn die het vliegveld niet zien zitten.

Linksom bij Lelystad
Kamerlid Eppo Bruins van ChristenUnie vroeg de minister in het debat de optie te onderzoeken of een deel van het vliegverkeer via het IJsselmeer kan vliegen in plaats van over de Veluwe. 'Nog beter dan hoger vliegen is helemaal niet vliegen over de Veluwe', reageert hij.

Volgens ChristenUnie is het door de nieuwe maatregelen mogelijk een andere vliegroute te kiezen. Vliegtuigen vliegen dan linksom over het IJsselmeer. De minister herhaalde in het debat dat alle opties bij de herindeling weer openliggen. Daarin zal ook de route via het IJsselmeer meegenomen worden.

Ook wil Bruins kijken naar de situatie rond Wezep. 'Dat blijft een grote zorg, het is toch een flessenhals daar. Er zijn kleine wijzigingen, maar die lossen niet echt wat op.' Bruins wil de minister mogelijk met een motie op de situatie wijzen.

Eerst zien, dan geloven
Positieve woorden waren er van Remco Dijkstra. Volgens de VVD'er heeft het kabinet veel gedaan om problemen op te lossen. 'Successen moeten we vieren, daar moeten we niet zuur over doen', zegt hij.

Volgen de partijgenoot van minister Van Nieuwenhuizen is zowel voor het laagvliegen een oplossing, maar ook voor vliegveld Teuge bij Apeldoorn. Daar dreigde het paracentrum te verdwijnen door de laagvliegroutes.

'Ik ben blij dat we het woord 'laagvliegen' kunnen schrappen, de komende jaren', zei het Kamerlid uit het Gelderse Lienden. Daarop steeg hoongelach van omwonenden van de routes en van actievoerders op vanaf de tribune.

Veel van die actievoerders vragen zich af of de beloften die worden gedaan wel standhouden. Voor hen duurt het proces lang. 'Het zijn allemaal wel erg kleine stapjes', geeft Kees Baumann uit Heerde aan.

Lees ook (hier): Hoe gaat het debat over Lelystad verder?

Bekijk bericht op "omroepgelderland.nl - 25-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

Het al oude spreekwoord luidt ‘In mei leggen alle vogels een ei’ en in dit dossier zal het een fopei zijn!

Geplaatst door Bob

"Positieve woorden waren er van Remco Dijkstra. Volgens de VVD'er heeft het kabinet veel gedaan om problemen op te lossen. 'Successen moeten we vieren, daar moeten we niet zuur over doen', zegt hij. "

Deze heer zal nooit worden gestoord in zijn nachtrust is mijn sterke vermoeden. Wij hebben echter NIETS te vieren.

Geplaatst door V.0.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Laagvliegroutes / Lelystad-Airport: er wordt al een tijdje omheen gedraaid door de verantwoordelijke instanties.
1800 meter / 900 meter......... ach dat maakt toch niets uit, als de vliegtuigen er maar landen en weer opstijgen zonder dat ze de vliegtuigen die richting Shithol gaan en weer vertrekken, maar niet in de weg zitten.
De mensen in de steden / dorpen interesseren de verantwoordelijke instanties helemaal niets.

Al meer dan 15 jaar heeft Shithol een laagvliegroute op een krappe 600 meter richting Kolderbaan.
Over de dorpen, s'nachts en overdag, het maakt de sector helemaal geen pest-pukkel uit.
S'nachts word je wakker gebulderd door een Cargo - herriebak die 'gewoon' even op 918 meter
over het dorp heen wordt gestuurd, om 02.30 uur.
En ja, 600 meter (zelfs minder) overdag en s'nachts 900 meter............ er is geen enkele beleving dat de herrie daardoor minder is.
Het geluid heeft bij rond de 20 grd. een snelheid van ongeveer 335 meter/sec. door lucht.
Dus de 300 meter verschil is in de praktijk de meest misdadige regel die de sector kan toepassen.
Daarom het misdadig dat hier in Nederland dat vervloekte Shithol ook s'nachts open is en ook gewoon Cargo-bakken laat landen en opstijgen!
De herrie die de meeste toestellen produceren, is ronduit asociaal.
Een straalmotor mag dan efficiënt zijn qua stuwkracht en dergelijke, maar verder is het een misdadig gebruiksvoorwerp.
Een turbo-prop is veel stiller, klinkt ook 'vriendelijker'.
Maar kan nooit de snelheid halen die de vervloekte straalmotoren helaas wel halen.

Geplaatst door Klaar

Ik woon in Oegstgeest en bij oosten/noordenwind is de Kaagbaan de landingsbaan.
Elke 2 minuten komt boven ons huis een vliegtuig over op 625 m hoogte.
In de tuin zitten is uitgesloten vanwege de herrie.
Ook ‘s-nachts gaat deze vreselijke herrie door.
Slapen kan alleen met oordoppen en ramen dicht.
Dit heet dus “ in balans met de omgeving......”
Om GEK van te worden is deze constante herrie.
Laat u niet belazeren door politieke prietpraat.
STOP UITBREIDING VAN SCHIPHOL.
STOP DE OVERLAST

Geplaatst door M.

Hoe kunnen we een grote mensen massa op de been krijgen? Er moet toch een manier zijn om in actie te komen.

Een wat radicaal protest zou de polderbaan bezetten, vlak voor topdrukte. Zou dat kunnen? En hoe?

Geplaatst door Sara

@M. Zelfde soort idee. Dit mag gewoon niet en we laten het gebeuren. Maar wat? Zonder dat het strafblad oplevert en geen stilte(voor de rest van de wereld zijn we namelijk gewoon een paar gekken)

Geplaatst door Marc

Een kopie van de protesten van vorig jaar tegen hinder vd luchtvaart lijkt mij een goed plan. En inderdaad protesteren tijdens de topdrukte! Inmiddels zijn er zoveel tegengeluiden dat deze massaal zullen worden bezocht. Kan niet anders. Het tempo waarin de luchtvaart momenteel maatregelen neemt gaat veel te traag en deze maatregelen gaan niet ver genoeg. De tijd voor mini-stapjes en tijdrekken is voorbij!!!

De initiatiefnemers van vorig jaar zitten niet stil en er komen vast weer goede plannen om stappen te ondernemen om de luchtvaart terug te dringen. (Milieuorganisaties Greenpeace, Natuur&Milieu;, het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart en de Natuurfederatie Noord-Holland).

Geplaatst door sara

Ik houd het echt in de gaten!
Ben ook voor een actie op Schiphol. Of een andere ludieke actie. Daar droom ik echt nog steeds van. De ultieme: Een grote Amerikaanse pick-up met super grote versterker met startende vliegtuigen en dan om 2 uur in de nacht door de stille woonwijken van prominenten ( of gewoon burgers die nog nooit gehinderd zijn) tot de lichten aan gaan en dan om 4 uur nog eens en om 5 uur nog eens. Dit op dinsdag nacht. en op zondag ochtend om 6:05.
Steeds in verschillende wijken. De ene keer in het buurtje bij Remco Dijkstra.. de andere keer ( hier heel vaak) bij onze grote vriendin Cora. Maar ook zeker in het straatje bij Thierries vrienden.

Geplaatst door Annelie

gewoon op het binnenhof...dan heb je ze in 1 keer allemaal

Geplaatst door Klaar

Wind is sinds vanmidddag weer gedraaid naar Noord de komende dagen. Het gejank van vliegtuigen dalend op 625 m boven mijn huis is weer begonnen. Elke 2 minuten. En dat gaat zo de komende dagen weer door. Net 3 weken oostenwind achter de rug. 3 weken hetzelfde liedje. Ik word hier echt GEK van. Sta niet meer voor mezelf in

Geplaatst door Janna

De combinatie noordenwind dus vertrek vanaf de Zwanenburgbaan en de Polderbaan is werkelijk een nachtmerrie! Was het maar een nachtmerrie, het is echt! De hele dag teringherrie boven ons hoofd op 600 - 700 m. en dat van 2 banen... Ook ik trek het niet meer! Ben werkelijk de wanhoop nabij... En het blijft de hele week noordenwind dus....vluchten.. alleen...waarheen?

Geplaatst door Sara

Zo rot om te lezen. Dit. Als er bij mij geen hel is is er bij jullie overlast. Ik kwam vandaag op de fiets in mijn buurtje aan, het eerste wat ik hoorde was ... een vliegtuig. Vanacht om half vier wakker maar dat was het Gelukkig wel na zes weken non stop terror.. Ik voel me zo machteloos. Vind het zo onrechtvaardig en ik voel met iedereen mee. Ow 22:52 daar gaat er weer eentje .. 2300 meter. Oorboor. De lucht zit propvol. Misselijk makend 22:54 daar heb je de volgende. Ik hoop dat moeder aarde er binnenkort genoeg van heeft. Want we kunnen gewoon nergens meer naar toe vluchten.

Geplaatst door H.J. Meijer

OVER LELYSTAD-AIRPORT: WAAR KAN EEN MENS NOG ADEM HALEN?
of: Hoe de luchtvaart zich vergrijpt aan land en volk

Lelystad-Airport, beleid beneden niveau
List, bedrog en valse praktijken, jazelfs intimidatie van een deskundige burger inclusief het buitenspel zetten van een heel ministerie (Ruimtelijke Ordening en Milieu), het vrijwel onmondig maken van de provinciale besturen van Overijssel en Gelderland, en van veel gemeenten, die nu alleen denken dat er kansen voor hen zijn, en de bedreigingen in de vorm van een steeds verder verslechterende leefbaarheid door permanente onrust en stress door langdurige verstoring van de rust, ernstige luchtverontreiniging etc. niet kunnen inschatten, of op voorhand maar vast bagatelliseren.
Zie daar een deel van de toestand van de leefomgeving bij de - gewenste (?) - start van Lelystad-Airport, Luchthaven op zeeklei en drijfzand gebouwd.
Politici (m/v), grotendeels van VVD-HUIZE en ambtenaren uit de kaste der 'bestuurders' hebben een prominente rol gespeeld bij het voorbereiden van de totstandkoming van wat nu gevreesd wordt.
De ondoorzichtigheid van procedures, het hechten aan het eigen belang of vrees voor aantasting van de rechtspositie en/of carrièrekansen in ambtelijke kringen, het zijn factoren die de besluitvorming sterk hebben beïnvloed.
Ik schreef een brief over de schadelijke effecten van de luchtvaart naar de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en kreeg (NOTA BENE) antwoord van de directeur Lúchtvaart van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (!), de inmiddels veel genoemde drs. Rob Huijser [zie het Financieele Dagblad]
Daarnaast is er de 'invisible hand' van de luchtvaartlobby, waarbij o.a. premier Rutte een graag verzwegen rol speelt.
Er wordt volop gebouwd en als de gemaakte kosten er niet uit worden gehaald, wordt dat als verlies aangemerkt.
Zie de komst van Lelystad-Airport eens als een bedreiging voor het land.
Dat de luchtkwaliteit in Nederland slecht is, blijkt o.a. in de Zembla-documentaires 'Geen vuiltje aan lucht' en 'Klimaatchaos'. Longartsen slaan alarm, omdat ze zien dat er geleden wordt en er mensen aan longkanker ten onder gaan.
Terwijl de rechter in de door Urgenda en Milieudefensie aangespannen procedures over de luchtkwaliteit een hard oordeel uitsprak en je zou denken dat de Nederlandse overheid er lering uit zou trekken, zette de Nederlandse overheid een hele denial industry - hoog-opgeleide en van uw en mijn belastinggeld betaalde mannen en vrouwen - aan het werk, die ervoor moeten zorgen dat aan de eis niet hoeft te worden voldaan en de bezwaren in de vergetelheid kunnen raken.
En wat later heeft ook Natuur en Milieu nog eens een proces tegen de Rijksoverheid aangespannen en gewonnen, vanwege een overschrijding door de luchtvaart van de norm voor CO-2 - uitstoot.
Het gaat hier nota bene om broeikasgassen, waardoor het ijs aan de polen afsmelt, het water van de oceanen stijgt en er overstromingen plaatsvinden, waardoor het leven in kustgebieden, zoals in Nederland, steeds moeilijker wordt. Omdat ook de gletsjers in berggebieden sneller afsmelten, zullen er ook langs de rivieren en waar de rivier dicht bij de zee komt, meer overstromingen kunnen plaats vinden.
Met het stijgen van de welvaart in andere delen van de wereld zullen er ook in die gebieden steeds meer mensen zijn, die op reis willen gaan. Hierdoor zullen toeristisch aantrekkelijke gebieden worden 'overstroomd' door toeristen. Zie bijvoorbeeld Amsterdam en Giethoorn. In het algemeen zullen plaatsen met een mooi monumentaal centrum het zwaar te verduren krijgen.
Daarnaast is het de vraag, of van de honderdduizenden toeristen of passanten die Nederland wil verwelkomen, er niet tienduizenden in Nederland of West-Europa willen blijven, en hier de arbeidsmarkt op gaan, omdat het leven hier beter is dan in hun eigen land van herkomst.
De geschetste ontwikkelingen hebben een grote impact op de geestelijke gezondheid van veel mensen; voor met name jongeren heeft de zorg over de toekomst grote gevolgen voor hun wens later een gezin te stichten, of daar juist van af te zien. Nu al blijkt dat zij - de jonge mensen - de aarde al erg vol vinden, en dan gelet op de heksenketel die de ongebreidelde luchtvaart ongetwijfeld teweegbrengt - ervoor kiezen geen kinderen te willen. Immigrerende groepen zullen over het algemeen het demografisch patroon van hun land van herkomst nog voortzetten, zeker de komende generaties [Empirisch vastgesteld]. Hierdoor zullen de autochtone bewoners van de Lage Landen bij de Zee verrassend snel in een minderheidspositie terechtkomen, met alle consequenties vandien.
Door langdurige blootstelling aan vliegtuiglawaai worden kinderen zeer gestrest. Daardoor kunnen ze zich niet goed concentreren. Een hele klas vol met aldus gestrest geraakte kinderen is onverdraaglijk voor leerkrachten. Vandaar dat veel jonge mensen een baan in het onderwijs in een door luchtvaart verziekte omgeving vaarwel zeggen of überhaupt niet willen. Men noemt dit 'lerarentekort' .
Het is duidelijk dat het Ministerie van Infrastructuur deze problematiek helemaal niet aankan. Sterker nog, het Ministerie veroorzaakt de problemen.
De werkwijze van het schimmig opererende Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is al lange tijd onderwerp van onderzoek. Er is alle reden om eens flink op de rem te gaan staan.
Inmiddels is er een gedegen onderzoek uitgevoerd, waaruit veel van de werkwijze van de Nederlandse overheid blijkt.
In de hierboven geschetste problematiek hangt onmiskenbaar de donkere wolk van de klimaatverandering boven onze hoofden, waardoor de aarde onleefbaar wordt.
Het vliegen komt ons duur te staan.
De overheid doet aandoenlijk haar best om d.m.v. censuur en het achterhouden van informatie de inwoners en iedereen van de domme te houden. Je moet maar durven.
Het Ministerie van Infrastructuur bewijst niet capabel te zijn en werkt verdere verslechtering van de leefbaarheid en de luchtkwaliteit alsmede de maatschappelijke situatie in de hand.

Henk Meijer

Elburg, 15 februari 2019

Drs H.J. Meijer,
Sociaal-geograaf/planoloog
Vrije Universiteit, Amsterdam, 1978

Lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie
P.S. De Minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen studeerde Sociale Geografie [te Utrecht]


Geplaatst door Klaar

Diepe buiging voor deze reactie, heer Meijer.
Wat staat ons nu als burger te doen?
Moeten wij deze toenemende stroom van list en bedrog maar gewoon accepteren.
Want dat de VVD met een kabinetsbesluit komt dat voortborduurd op groei van Schiphol is mij al lang duidelijk.
Voor mij is ook duidelijk dat ik dit niet meer accepteer.
Teveel overlast hier in Oegstgeest , teveel bedrogen met mooie beloftes en toezeggingen.
De burger wordt een rad voor ogen gedraaid en telt niet mee.
Daarom is FvD zo enorm in opkomst.
We zijn de leugens zat.
Dit kabinet zit er niet voor NL burger.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.