Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

In 2050 markt voor 170 miljoen passagiers op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1009 
|
 www.luchtvaartnieuws.nl/ 
hv_natuur_029_8A_1.jpeg

Door Steven van den Berg

DEN HAAG - Bij een stevige ontwikkeling van de vraag naar vliegreizen zou Schiphol in 2050 mogelijk moeten beschikken over een capaciteit van 170 miljoen reizigers per jaar. Met de huidige beperkingen kan aan een kwart van die passagiersvraag echter niet worden voldaan. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een toekomstverkenning over mobiliteit.

Het CPB en het PBL onderzochten in hun verkenning twee scenario's. Het 'hoge scenario' gaat uit van een groei van de luchtvaart met ruim drie procent. Het 'lage scenario' is gestoeld op een meer reële groei van gemiddeld twee procent per jaar. Welke kant het opgaat, hangt volgens de organisaties af van "economische en demografische ontwikkelingen in de wereld".

Als de groei van de luchtvaart uitkomt op twee procent per jaar, zou Schiphol in 2050 elk jaar 110 passagiers moeten kunnen verwerken. Dat aantal is mogelijk binnen de bandbreedte van de huidige Alders-akkoorden, stellen de onderzoekers. In 2013 verwerkte Schiphol 52 miljoen passagiers.

In het geval van het 'hoge scenario' zal het tekort aan capaciteit van Schiphol vooral leiden tot groei op Eindhoven Airport en Lelystad Airport. Bij de gematigde groeiprognose is de rol van de regionale luchthavens relatief beperkt.

Vrachtvervoer
Opvallend is de vraag naar vrachtvervoer die het CPB en PBL hebben berekend. Uitgaande van het lage rekenmodel neemt de vraag toe van 1,6 miljoen ton in 2013 tot 5,5 miljoen tot in 2050. In geval van een hoge groeilijn is de vraag naar vrachtvervoer in 2050 zelfs 10,2 miljoen ton: ruim zes keer zoveel als in 2013.

De sterke groei komt volgens de onderzoekers door de toename van de internationale handel. Vooral de handelsstromen met Afrika en het Midden- en Verre Oosten gaan naar verwachting sterk groeien, aldus de twee planbureaus.

Bekijk bericht op "www.luchtvaartnieuws.nl/"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Hebben ze ook al berekend wanneer we allemaal dood zijn?

Geplaatst door gerard

Ik ben er tegen die tijd wel geweest vrees ik. Je ziet de 'toekomst' steeds opschuiven, en als die eenmaal is wordt het hellend vlak weer wat bijgesteld. Maar de kruik gaat zolang te water tot hij barst. Ik denk dat het barsten van de kruik uit onverwachte hoek komt. Sommige eilanden moeten al spoedig wegens de stijgende zeespiegel ontruimd worden. In 2050 zou een deel van NL, Schiphol incluis, wel eens aan de beurt kunnen zijn, als we zo doorgaan. Ik zou in de nieuw te plannen terminal alvast wat reddingsboten intekenen. Dergelijke verhalen kunnen alleen met oogkleppen voor geschreven worden.

Geplaatst door de Vries

Dan mogen ze wel complete dorpen gaan uitkopen als dat scenario uit komt.

Overigens biedt deze zin wel perspectieven: "zou Schiphol in 2050 elk jaar 110 passagiers moeten kunnen verwerken." Dat aantal mag per jaar wel over mijn huis hoor! ;)

Het gaat om een verdubbeling, maar: "Dat aantal is mogelijk binnen de bandbreedte van de huidige Alders-akkoorden, stellen de onderzoekers. In 2013 verwerkte Schiphol 52 miljoen passagiers."

Tuurlijk valt het binnen de bandbreedte... Die rekken we gewoon nog wat op door te roepen dat vliegtuigen steeds stiller worden. Dat we ze via NADP2 een paar honderd meter lager laten vliegen en dat daardoor de hele winst van een stiller vliegtuig teniet wordt gedaan vertellen we lekker niet.

Geplaatst door anoniem

Stel je eens voor, 2 keer zoveel vluchten als nu, dat wordt een hel lol.