ILT: Schiphol dreigt geluidsnormen weer te overschrijden
Door Herman Stil
De normen voor geluidshinder rondom Schiphol dreigen dit jaar opnieuw op een aantal plekken in de regio te worden overschreden.
Ook vorig jaar heeft Schiphol die overschreden. Maar omdat het toezicht op de geluidsnormen nog altijd niet in een wet is vastgelegd, wordt er niet ingegrepen. In 2018 ontstond al grote ophef over dat ‘anticiperend handhaven’, wat erop neerkomt dat er geen maatregelen tegen overschrijding van de geluidsnormen worden getroffen.
Volgens luchtvaartinspectie ILT was in mei op 4 van de 35 meetpunten al meer dan de helft van de toegestane geluidsbelasting verbruikt. Omdat het drukke zomerseizoen toen nog moest komen, verwacht de inspectie dat de kans groot is dat daar de normen worden overtreden. Op drie van die punten ging Schiphol vorig jaar ook al over de schreef.
Het gaat om vluchten overdag in het gebied bij de Buitenveldertbaan (Amstelveen en Buitenveldert), Kaagbaan (Amsterdam West) en de Aalsmeerbaan (Aalsmeer en Uithoorn). Bij het meetpunt aan de kop van de Buitenveldertbaan in het Amsterdams Bos was in mei al bijna 81 procent van de toegestane hoeveelheid geluid gemeten.
’s Nachts
Uit het halfjaarrapport van ILT blijkt ook dat vooral ’s nachts wordt afgeweken van de voorgeschreven vliegroutes, in bijna 9 procent van de vluchten. Zelden is dat tegen de regels: het gebeurt vooral vanwege weersomstandigheden.
Twee maatschappijen werden op de vingers getikt omdat ze ’s nachts van de voorgeschreven vliegroute waren afgeweken. Twee andere kregen een waarschuwing omdat ze de regels voor slots overtraden. Er loopt nog een boeteprocedure tegen de luchtverkeersleiding die vorig jaar ’s nachts verkeerde vliegroutes voorschreef. Een keer moest de politie in Aalsmeer een bouwkraan laten weghalen, omdat deze zonder vergunning in de vliegroute stond.
Qua uitstoot is Schiphol tussen november en juni ruim binnen de regels gebleven. Ook de veiligheidsnormen worden ruim gehaald. Wel zorgt de groei van het luchtverkeer ertoe dat het veiligheidsrisico toeneemt.
GroenLinks roept minister op het matje
Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks gaat luchtvaartminister van Nieuwenhuizen op het matje roepen. “De minister stuurt de rapportage met de dreigende overschrijding van de geluidsnormen op de laatste dag dat ze nog had kunnen bijsturen naar de Tweede Kamer. Hoe serieus neemt het ministerie de gebruiksprognose als instrument om overschrijdingen te voorkomen met dit soort termijnen?”
“Schiphol blijft de grenzen overschrijden en er wordt niet gehandhaafd. Dat deze minister zegt dat het herwinnen van het vertrouwen van omwonenden haar topprioriteit is, komt nog niet goed uit de verf.”
Geplaatst door Wim uit Castricum