Platform Vlieghinder Kennemerland
 

ILT: Schiphol dreigt geluidsnormen weer te overschrijden

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1022 
|
 parool.nl 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Herman Stil

De normen voor geluidshinder rondom Schiphol dreigen dit jaar opnieuw op een aantal plekken in de regio te worden overschreden.

Ook vorig jaar heeft Schiphol die overschreden. Maar omdat het toezicht op de geluidsnormen nog altijd niet in een wet is vastgelegd, wordt er niet ingegrepen. In 2018 ontstond al grote ophef over dat ‘anticiperend handhaven’, wat erop neerkomt dat er geen maatregelen tegen overschrijding van de geluidsnormen worden getroffen.

Volgens luchtvaartinspectie ILT was in mei op 4 van de 35 meetpunten al meer dan de helft van de toegestane geluidsbelasting verbruikt. Omdat het drukke zomerseizoen toen nog moest komen, verwacht de inspectie dat de kans groot is dat daar de normen worden overtreden. Op drie van die punten ging Schiphol vorig jaar ook al over de schreef.

Het gaat om vluchten overdag in het gebied bij de Buitenveldertbaan (Amstelveen en Buitenveldert), Kaagbaan (Amsterdam West) en de Aalsmeerbaan (Aalsmeer en Uithoorn). Bij het meetpunt aan de kop van de Buitenveldertbaan in het Amsterdams Bos was in mei al bijna 81 procent van de toegestane hoeveelheid geluid gemeten.

’s Nachts
Uit het halfjaarrapport van ILT blijkt ook dat vooral ’s nachts wordt afgeweken van de voorgeschreven vliegroutes, in bijna 9 procent van de vluchten. Zelden is dat tegen de regels: het gebeurt vooral vanwege weersomstandigheden.

Twee maatschappijen werden op de vingers getikt omdat ze ’s nachts van de voorgeschreven vliegroute waren afgeweken. Twee andere kregen een waarschuwing omdat ze de regels voor slots overtraden. Er loopt nog een boeteprocedure tegen de luchtverkeersleiding die vorig jaar ’s nachts verkeerde vliegroutes voorschreef. Een keer moest de politie in Aalsmeer een bouwkraan laten weghalen, omdat deze zonder vergunning in de vliegroute stond.

Qua uitstoot is Schiphol tussen november en juni ruim binnen de regels gebleven. Ook de veiligheidsnormen worden ruim gehaald. Wel zorgt de groei van het luchtverkeer ertoe dat het veiligheidsrisico toeneemt.

GroenLinks roept minister op het matje

Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks gaat luchtvaartminister van Nieuwenhuizen op het matje roepen. “De minister stuurt de rapportage met de dreigende overschrijding van de geluidsnormen op de laatste dag dat ze nog had kunnen bijsturen naar de Tweede Kamer. Hoe serieus neemt het ministerie de gebruiksprognose als instrument om overschrijdingen te voorkomen met dit soort termijnen?”

“Schiphol blijft de grenzen overschrijden en er wordt niet gehandhaafd. Dat deze minister zegt dat het herwinnen van het vertrouwen van omwonenden haar topprioriteit is, komt nog niet goed uit de verf.”

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het lijkt wel een maffiafilm opgenomen bij het meest corrupte ministerie Infra en Waterstaat, met in de hoofdrol Cora.

Geplaatst door M. uit Heemskerk uit Heemskerk

Moet ik nu weer tegen mijn werkgever gaan vertellen dat ik niet productief ben door rust verstoring omdat de overheid niet handhaaft? Wat een zieke overheid hebben wij.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Men heeft zich nog nooit aan welke norm dan ook gehouden en steeds de grenzen opgerekt. Dit gedrag is zowel voorspelbaar als crimineel. Omwonenden mogen ziek worden, de verantwoor-delijken ontspringen steeds weer de dans.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Verhuizen is de enige oplossing. Dit gaat nooit veranderen en de hinder zal alleen maar toenemen. Ik heb door de zure appel heen gebeten en ik kan het iedereen aanraden!

Geplaatst door Kaan.wim uit Heioo uit Heiloo

@anoniem . Verhuizen is inderdaad de enigste optie maar best een moeilijke stap als je omgeving er weinig last van ondervindt!. Mag ik vragen waar je nu woont ?.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Verhuizen.........ehhhhh, hoe zit het met de herindeling van het luchtruim? Als je gaat verhuizen doe het dan meteen goed, ga naar het hoger gelegen NL , B of D, zoek daar een baantje.

Het NL zoals we het nu kennen zal straks niet meer bestaan, de NL,r zal een klimaatvluchteling worden.
Sneller dan u zich kunt voorstellen, ik ben geen doemdenker maar een realist die een optelsom heeft gemaakt.

En dat nieuwe wondermiddel Olivijn..........ach.....te weinig en te laat.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Je kan verhuizen maar je auto wordt straks mogelijk verboden of helemaal dood belast, dan kom je nergens meer. Tenzij je een Tesla zakelijke rijder bent natuurlijk,

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


En de klachten indienen, is ook al een crime.
Zo is Nederland afgegleden tot een democratie van schijnheiligheid en slechts democratisch voor het elitaire zooitje dat al decennia lang aan de touwtjes trekt.
De burgerij dient hard te werken, lang te werken en zijn of haar mond dicht te houden.
Belasting betalen tot in de treurnis, terwijl zo'n maffia-bedrijf als de Schipholgroup vrijwel geen cent afstaat.
Daar Bas ook meeloopt met dat geboefte, vertrouw ik ook die niet.
Onveilige website of niet, misschien heeft de sector het in scene gezet om het aantal terecht groeiende klachten niet nog meer toe te laten nemen.
Ik zie ze ervoor aan, dat geboefte.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Ik heb vaak overwogen om te vertrekken, en vele plaatsen die ik in overweging nam onder toenemende vliegtuigherrie zien komen. Midden en Oost Nederland wordt straks door Lelystad verpest, maar mogelijk ook de kop van Noord-Holland en delen van Friesland, Groningen en Drenthe. Inderdaad is ook niet bekend waar straks met de herindeling van het luchtruim de routes gaan lopen. Daarnaast wil ik me niet weg laten pesten.

De normen worden overschreden, maar zijn om te beginnen al veel te hoog gesteld!

Schiphol moet krimpen!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

HOE "DEN HAAG" DE BURGER SLIM OM DE TUIN LEIDT:

Sinds afgelopen week is er een nieuwe Minister voor Wonen & Milieu, dit valt zo te zien onder binnenlandse zaken.
Op 7 november zal circa EEN HALF UURTJE in de commissie BiZa worden gepraat over DE OPVOLGER VAN DE NOTA RUIMTE namelijk DE NATIONALE OMGEVINGSVISIE. Op dit agendapunt zijn meer dan 200 kamer vragen en 1400 Zienswijzen ingediend !

Van de dan aanwezige kamer leden zal afhangen of er om een AANVULLEND ALGEMEEN OVERLEG gevraagd gaat worden. Geheel ten onrechte is luchtvaart weer eens buiten deze TOEKOMSTVISIE VOOR NEDERLAND gehouden, die wil men via de nieuwe Luchtvaartnota eind dit jaar in de commissie van I&W ruim baan gaan geven!
Daarnaast gaat Economische Zaken over de Klimaat aanpak, alles wordt dus separaat en niet integraal benaderd, met de luchtvaartsector weer eens als lachende derde.

Onze door luchtvaartgroei zwaar bedreigde regio - een flink aantal burgemeesters is hier wel degelijk verantwoordelijk gezien de enorme impact ! - blijft tot nu toe hangen in slap overleg in de Omgevingsraad en zeer slappe adviezen vanuit de Omgevingsdienst. Een regelrechte schande.

Het onlangs met een nieuwe voorzitter versterkte bestuur van het PVRC zou nu - samen met andere bewonersgroepen - deze wantoestanden bij de hoofdverantwoordelijken duidelijk aan dienen te kaarten?