Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

IJmondgemeenten zeggen nee tegen vliegveld in zee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 392 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 19-03-2019 
hv_natuur_1926.jpeg

Door Bart Vuijk

IJMUIDEN - De gemeentebesturen van Velsen en Beverwijk zijn tegen een vliegveld op zee. Het plan om enkele kilometers voor de kust van IJmuiden en Wijk aan Zee een luchthaven te stichten, pakt op zoveel manieren negatief uit dat de gemeenten er geen voordelen in zien.

De roep om een vliegveld op zee te bouwen, komt van omwonenden van Schiphol die de overlast van de nationale luchthaven zat zijn.

Ook in de Tweede Kamer wordt hier nu over gesproken. De overheid heeft een rapport laten maken - een ’quick scan’ - om te bepalen of het vliegveld mogelijk is.

Op de resultaten van deze quick scan hebben de gemeentebesturen van Beverwijk en Velsen richting Tweede Kamer gereageerd.

De conclusie: geen vliegveld in zee, uitbreiding van Schiphol moet op de huidige plek gebeuren. Maar ook dat moet binnen de perken blijven, gezien de vliegoverlast die er nu al is.

In de brief van de gemeente Velsen beargumenteert het gemeentebestuur waarom een zee-vliegveld ongewenst is. ,,De quick scan laat zien dat een vliegveld in zee technisch wel haalbaar is, maar het levert nauwelijks voordelen op die de hoge kosten rechtvaardigen. De nadelen zijn groot voor de veiligheid van de kust, de natuur in de duingebieden, de visserij en de leefbaarheid van bestaande bewoonde gebieden.”

Velsen verwacht dus juist meer overlast voor zijn inwoners, in plaats van minder. De gemeente komt dan tussen twee vliegvelden te liggen en er is al veel vliegherrie. ,,Ook zijn er economische bezwaren. Verder blijft er te weinig ruimte over voor windmolenparken in zee en komt daarmee het halen van de CO2-doelstellingen in gevaar. De bouw zelf veroorzaakt een grote CO2-uitstoot, zoals u zelf ook al in een eerste commentaar aangeeft. Om al deze redenen wijst ons college ook de bouw van een luchthaven in zee af.”

Belangrijk vindt Velsen ook dat de windmolenparken in zee, waar de haven van IJmuiden veel bedrijvigheid en werkgelegenheid aan te danken heeft, in gevaar komen door een vliegveld. Economisch ziet zij goede kansen voor IJmuiden als haven voor plaatsing en onderhoud van windmolenparken. ,,De vooruitzichten zijn gunstig en bieden veel kansen voor werkgelegenheid. Plannen voor de bouw van een luchthaven voor de kust zouden daar naar onze mening flink afbreuk aan doen. Ons college ziet dus meer mogelijkheden voor werkgelegenheid bij de verduurzaming van de energievoorziening dan in een verdere groei van de luchtvaart.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 19-03-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma

Dan moeten die besturen zich ook expliciet uitspreken voor een beleid waarin de overheid de luchtvaart beperkt tot het uiterst noodzakelijke volume. Dan kan Schiphol nog krimpen.

Geplaatst door F

Behoorlijk eenzijdig. Het is toch juist de bouw van een luchthaven in zee die werkgelegenheid met zich mee brengt?

Tussen twee vliegvelden in is naar mijne inziens ook niet juist. Luchthaven op zee kan alleen rendabel zijn bij volledige verplaatsing naar zee en de verkoop van de beschikbare grond op de huidige locatie.

Geplaatst door vp

Goed standpunt van beiden gemeenten.
De gevolgen van onze overconsumptie moeten we niet in zee dumpen. De zee is geen vuilnisbelt.
Geen co2 opslag in zee en zeker ook geen vliegveld in zee.
De IJmond-regio wordt al zwaar genoeg belast (Tata Steel, zware scheepvaart over het Noordzeekanaal, Vliegverkeer).

Geplaatst door Michel

We hebben idd al genoeg ellende in de IJmond, de kolenoverslag met de stofoverlast, de al bestaande windmolens ( horizonvervuiling ) en hun toekomstige uitbreidingen met daarbij Tennet die een transformatorstation van tientallen hectaren gaat bouwen met een aanvoer van 2 x 380v kabels ( ban de brom ) Una elektriciteitscentrale met zijn uitstoot, vernietiging van banen in horeca en toerisme en wie gaat de financiële schade van de bewoners vergoeden want onze huizen zijn geen drol meer waard.

Dus voor diegene die hun troep weer bij een ander willen deponeren, denk eens na voor dat je wat brult om van die vliegerende af te komen.
Voorlopig is er hier weer een hoop stress om dit idiote plan, voorgesteld door mensen die werkelijk geen idee hebben wat ze de bewoners van de IJmond hebben aangedaan.

Dus een wijs besluit van deze 2 gemeenten en Laat De Kust Met Rust.


Geplaatst door Michel

Vliegerende moet zijn vliegellende. Excuus.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De IJmond is het zwaarst belaste deel van Nederland.
In herrie en vervuiling.

Demp de Waddenzee, plaats daar op de vrijgekomen ruimte een vliegveld a la Schiphol.
Voordeel van de Waddenzee is dat deze recentelijk toch al vervuild is door containers met gif van een of andere rederij.
Het is een ondiepe zee, dus makkelijker te dempen.
Er liggen al eilandjes, die mooi als uitgangspunten kunnen functioneren.
Krijgen de eilandbewoners ook werkgelegenheid.
Geen veerboten meer nodig.

En die paar zeehondjes en vogeltjes die er vertoeven, gaan wel naar de Duitse Wadden.

Wat een slecht idee.
Het enige wat helpt is HALVEREN DAT SHITHOL !

We zijn het gedrag van de luchtvaartsector in Nederland (en de politiek !) SPUUGZAT !

Stem op de partij voor de dieren, laat SHITHOL geen verdere slopende praktijken meer uitvoeren.

Geplaatst door Peter

Voor wie nog twijfelde is het vandaag toch echt GLASHELDER.
De Nederlandse kiezer kiest in grote meerderheid voor partijen die pro groei schiphol zijn en subsidie aan de luchtvaart, schiphol en klm gewoon een heel goed idee vinden.
Ik geef de hoop op dat er nog verandering in het beleid komt vanuit de politiek, burger of samenleving.
Het is gewoon wachten op de grote economische en energie crisis die zonder twijfel gaan plaatsvinden.
Een onprettig en zeer angstaanjagend vooruitzicht, dus wees voorbereid.
De luchtvaart gaat deze niet overleven.

Geplaatst door anoniem2

Peter,

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
In Noord Holland is Groenlinks bijvoorbeeld de grootste partij geworden.
En ja ach, mensen die Forum stemmen. Dat zijn toch vooral proteststemmers lijkt me. Is ook niet echt een serieuze partij te noemen imo.

Geplaatst door Michel

Vol ongeloof net de uitslag per gemeente gelezen. Gemeenten die vol de overlast van shithol ervaren hebben massaal op een pro vliegpartij gestemd met een beetje GL ertussen gefrommeld.
Blijkbaar kunnen deze stemmers wel klagen bij BAS, maar een kans om er wat aan te doen laten ze liggen. Oliedom dat durf ik wel te stellen.

Dat ze dan ook nog op zo,n persoon stemmen die zichzelf ziet als een of andere Romeinse gladiator is bij de kippen zelfs niet begrepen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@Peter,

Ik ben het met je eens.
Of het FvD is een 'eendagspartij' of we krijgen er flink last van.
Die Thierry Baudet is een wolf in schaapskleren.
Probeert nu ook intelligent over te komen, wat mijn inziens juist een domme vertoning weergeeft.
Ik hoop dat hij snel van het politieke toneel verdwijnt.
Wat ik mij ook afvraag, is hoe Nederland zo heeft kunnen stemmen, zonder er echt bij na te denken.
Ik hoop dan ook dat GL flink tegen de reeds glad gestreken plooien van Baudet instrijkt.
Als het aan FvD ligt komt er elke seconde een laagvliegende herriebak naar Schiphol, 24 uur door.
Hij is nog erger dan Rutte.......



Geplaatst door Sara

Romeinse Gladiator. Geestig. Ik denk serieus dat de mensen die op hem hebben gestemd dezelfde zijn die het geluid van Schiphol niet horen en er ook niet wakker van worden of VVD. Waar ik woon zijn er maar drie mensen gevoelig. . Het is nu weer bijna elke dag en nacht feest. Gister avond toen kwam ik er een tegen. Bij het hond uitlaten. Toen was het even stil en hoorde je de lente. Zij is de enige die ook recht op in haar bed zit of zich rot voelt als ze de hele dag gaan. De meeste buurtbewoners kijken ons met holle ogen aan. Zelfs als ze om de twee minuten een gesprek moeten stopzetten. Ze sluiten zich alleen aan bij de glasvezel werkgroep..adsl is een essentiële levensbehoefte. Ultrafijn stof in de tuin en je huis? Nee dood ga je toch en er is zo veel slecht. In denk dat omdat we gevoeliger zijn voor geluid we een andere mind set hebben.

Geplaatst door jan Griese

@Peter: Motivaction onderzoek in opdracht v/d Minister: 54 % der Nederlanders wenst GEEN groei meer. En die Baudet, Wat een flapdrol zeg. ..

Geplaatst door jan Griese

Het plan van Onze bewoners blijkt niet realistisch . Een luchthaven in zee moet minstens 18 km uit de kust liggen. Dat kan technisch ook. Anders blijven de burgers uit Kennemerland overlast houden, want dan schuiven de banen nu oostelijk, verder westwaards op . Ik wens dat die luchthaven in zee op de agenda blijft staan !