Platform Vlieghinder Kennemerland
 

IenW komt met nieuw maatregelenpakket voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 254 
|
 Schiphol 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft een nieuw maatregelenpakket gepresenteerd om de geluidshinder rondom Schiphol terug te dringen. Hoe dat zit? Je leest het hier.

Toenmalig minister Harbers van IenW kwam in 2022 met het plan om geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol terug te dringen door het maximaal aantal vluchten op de luchthaven terug te brengen naar 440.000 per jaar.

Balanced Approach


Om het aantal vluchten op Schiphol te kunnen verlagen, is goedkeuring nodig vanuit Brussel en daarom startte het kabinet een zogenaamde Balanced Approach-procedure. Hiervoor werd een pakket aan maatregelen samengesteld dat bij de Europese Commissie is ingediend. Om in afwachting van die procedure wel alvast wat voor de omgeving te kunnen betekenen, bedacht de minister de Experimenteerregeling. Deze regeling stuitte op verzet van zowel luchtvaartmaatschappijen als van de Verenigde Staten, Canada en de Europese Commissie. De minister besloot vervolgens de regeling op te schorten.

Aanvullende maatregelen


Toen de rechter eerder dit jaar uitspraak deed in een door de RVB aangespannen rechtszaak koos de minister ervoor het al eerder ingediende maatregelenpakket aan te passen.

Nieuw pakket


Inmiddels is er een nieuw kabinet aangetreden en zit er ook op het ministerie van IenW een nieuwe minister: Barry Madlener (PVV). Die heeft, op basis van de reacties op het door zijn voorganger in juni gepubliceerde pakket, het geheel aan maatregelen nog iets aangepast.

Voorgestelde maatregelen


Zo komen er bijvoorbeeld voor in de nacht strengere geluidsnormen, heeft KLM toegezegd met stillere toestellen te gaan vliegen en daalt het maximaal aantal toegestane vluchten in de nacht van 32.000 naar 27.000. Daarnaast gaat Schiphol hogere havengelden rekenen aan luchtvaartmaatschappijen die met lawaaiige en vervuilende toestellen vliegen om zo het gebruik van stillere en schonere vliegtuigen te stimuleren en zeggen KLM en Transavia toe sneller hun vlucht te gaan vernieuwen.

In dit op 4 september bij de Europese Commissie ingediende nieuwe pakket is ruimte voor maximaal 475.000 tot 485.000 vluchten. Hij komt tot dit aantal omdat de verwachting is dat de voorgestelde maatregelen de geluidshinder zoveel verminderen dat er minder krimp nodig is om het uiteindelijke geluidsdoel te halen. Overigens wordt het precieze maximale aantal vluchten nog nagerekend. De uitkomst hiervan volgt in het najaar. Om de beoogde maatregelen in november 2025 in te kunnen voeren, is het pakket nu alvast ingediend bij de Europese Commissie.

Havengelden


Het verminderen van geluidshinder is, zoals ook in ons 8-puntenplan staat, voor ons doorslaggevend. In het maatregelenpakket is voorgesteld dit te doen door middel van differentiatie van de havengelden. Schiphol is hierover al in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen. Inzet van deze gesprekken is de havengelden zo aan te passen dat maatschappijen (financieel) worden aangemoedigd om met stillere vliegtuigen te vliegen.

Nachtsluiting en Lelystad


In ons 8-puntenplan en in recente gesprekken met het ministerie hebben wij ook gepleit voor een nachtsluiting, omdat wij denken dat het van grote waarde kan zijn voor de omgeving. Daarnaast hebben we er bij het ministerie voor gepleit vakantievluchten en privéjets te verplaatsen naar Lelystad Airport. Het ministerie heeft besloten deze voorstellen op dit moment niet op te nemen in het maatregelenpakket.

Zekerheid en duidelijkheid


Schiphol hecht groot belang aan zekerheid en duidelijkheid voor omwonenden, luchtvaartmaatschappijen, Schiphol zelf en onze medewerkers. Met dit meest recente maatregelenpakket is een belangrijke stap gezet en dit pakket biedt een solide basis voor verdere wetgeving en daarmee juridische zekerheid voor omwonenden.

Bekijk bericht op "Schiphol"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het is zeer twijfelachtig of een vermindering van de geluidshinder wel wordt behaald. Teneerste zijn er aanwijzingen dat de A321 neo niet veel minder geluid geeft dan men beweert (maar dan niet per passagier uitgedrukt, uiteraard). Maar er is nog een heel duidelijk ander aspect aan de beloofde geluidsreductie, namelijk het feit dat met iets stillere vliegtuigen (- 3 dB(A)) het aantal vluchten sterk kan worden opgevoerd binnen dezelfde waarden van Lden en Lnight. Dit vertelt men er nooit bij, weliswaar ziet u het effect niet in de Lden en Lnight waarden, die zelfs iets kunnen gaan afnemen, maar u gaat het wel degelijk horen, omdat er continu herrie wordt gemaakt. Zo ‘verkoopt’ men weer op slinkse wijze een verbetering op papier die geen werkelijke verbetering is. Voeg daarbij dat men de vliegpaden wil gaan concentreren (vooral voor de primaire banen) en u zult kunnen inzien, dat er voor velen een aanzienlijke verslechtering gaat optreden. Dit wordt ook nooit in de media bekend gemaakt.

Deze rechtsongelijkheid voor omwonenden is vergelijkbaar met die voor de Groningers in de gaswinningaffaire. Economie gaat weer boven volksgezondheid. Laat de rechter hier niet intrappen!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Fake news.

Er is een werkelijk gigantische toename van de overlast sinds de start van dit nieuwe kabinet. Heel veel afwijkingen baangebruik en vliegroutes zonder duidelijke reden. Alsof nvl te horen heeft gekregen dat werkelijk alles mag en ze nergens meer rekening mee hoeven te houden. Het verschil met voorgaande jaren , ook de laatste jaren voor de pandemie , is heel groot. Veel en veel meer overlast.

Wat kan wel is het motto. AKA het kan niet maar we doen het lekker toch. Geen kabinet dat zo ver buiten de wet wil gaan als dit kabinet. Met medewerking van mr rechtstaat Omtzigt. Omtzigt zit inmiddels ziek thuis. Voelt zich misschien ook niet prettig bij hoe dit kabinet in de praktijk uitpakt. Maar het kabinet gaat gewoon door,met of zonder omtzigt. En of het nu wel mag volgens de wet of niet.


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.