Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hoofdrolspelers in dossier Schiphol hebben zelf nauwelijks last van vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 288 
|
 rtlz.nl 
schphol_DSC_3247.JPG

Door René Lukassen, Jasper Bunskoek & Michaël Niewold

Dit jaar wordt een besluit genomen over een mogelijke uitbreiding van luchthaven Schiphol. Een besluit met grote gevolgen, nu al ondervinden 303.000 omwonenden ernstige hinder van het vliegverkeer. RTL Z zocht uit hoe dat zit voor de vier hoofdrolspelers in dit gevoelige dossier.

Hoeveel opstijgende, overvliegende en dalende vliegtuigen komen er over de wijken waar Cora van Nieuwenhuizen, Hans Alders, Dick Benschop en Pieter Elbers wonen? Zij spelen een cruciale rol in de toekomst van vliegverkeer boven Nederland.

Van Nieuwenhuizen is politiek verantwoordelijk, als minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Alders is voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), het adviesorgaan waarin omwonenden, de luchtvaartbranche, milieuorganisaties en overheden zijn vertegenwoordigd. Benschop is als directeur van Schiphol betrokken, Elbers is de topman van KLM.

Overlast voor omwonenden
In de discussie rond de uitbreiding van de luchthaven speelt de overlast voor omwonenden een belangrijke rol. In zogeheten huiskamergesprekken ( Lees hier) vertellen zij over hun ervaringen, met Benschop en Alders als toehoorders.

Een inwoner van Oude Meer vertelt bijvoorbeeld dat hij geen feestjes meer geeft vanwege de overlast en in een sociaal isolement is beland. Lees hier.
En een mevrouw uit Badhoevedorp klaagt over geluidsoverlast die zo erg is, dat onderdelen van een lamp gaan trillen. Lees hier.

Een inwoner van Warmond kan niet meer genieten van zijn tuin, omdat er dagelijks tussen de 30 en 40 vliegtuigen overvliegen. Lees hier.

'Stilte is kostbaar goed'
De minister hoort eveneens wel van de problemen van omwonenden, blijkt uit de verslagen. "Ik ben me gaan realiseren wat een kostbaar goed Stilte eigenlijk is. Dat realiseer je je pas als je het er niet meer is", schreef een inwoonster van Buitenveldert. Lees hier. Zij kreeg daar overigens geen antwoord op van de minister zelf, maar van de directeur luchtvaart van het ministerie.

Van deze overlast hebben de hoofdrolspelers in ieder geval geen last, blijkt uit ons onderzoek. Ze wonen geen van allen in de buurt van Schiphol.

Totaal 500.000 vluchten
Aan de hand van data van website Vlieghinder.nl bekeken wij hoeveel vluchten er vorig jaar boven de wijken van deze vier vlogen en op welke hoogte. In totaal waren er vorig 500.000 vluchten van en naar Schiphol, het maximale aantal dat is toegestaan.
Volgens de nu geldende regels mogen maximaal 180.000 mensen last hebben van het lawaai dat vooral opstijgende vliegtuigen maken.
Bij onze analyse zijn we zijn uitgegaan van hun privé-adressen maar die publiceren we niet omdat dit hun privacy schaadt.


Uit onze analyse blijkt dat alleen KLM-topman Elbers weet hoe het is om dagelijks vliegtuigen vlak boven je huis te horen en zien vliegen.
Bij Elbers, die in Almere woont, kwamen vorig jaar 16.523 vluchten over op een gemiddelde hoogte van 2440 meter. Opmerkelijk detail; daarvan zijn 5011 vluchten van zijn eigen maatschappij.
Als we daar nog de vluchten van KLM Cityhopper en dochtermaatschappij Transavia in meerekenen, komt dat aantal op 7581 vluchten.

Maar Alders, voorzitter van het belangrijkste overlegorgaan dat over de luchtvaart gaat, heeft geen last van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Hij ziet ze hooguit bij helder weer overvliegen, laat staan dat hij ze hoort.
Alders woont in Groningen, waar vorig jaar 305 vliegtuigen over kwamen op een gemiddelde hoogte van 7026 meter.

En ook minister Van Nieuwenhuizen (VVD) heeft niet veel last van laagovervliegende Boeings of Airbussen in haar woonplaats Rotterdam.
Daar kwamen vorig jaar 1149 vluchten over, iets meer dan drie per dag gemiddeld. Gemiddeld vlogen die op een hoogte van 3546 meter.

Schipholbaas Benschop kan wel iets meer meepraten over overvliegende vliegtuigen. Boven zijn wijk in Den Haag vlogen vorig jaar 4619 vliegtuigen, op een hoogte van gemiddeld 2440 meter.
Tot 2003 woonde hij overigens in Badhoevedorp, onder de rook van Schiphol.

Overleg ligt stil
De Omgevingsraad Schiphol zou eigenlijk voor kerst met een advies over de toekomst van de luchthaven komen, maar dat lukte niet. De partijen (omwonenden, bedrijven, milieuorganisaties en overheden) willen eerst meer duidelijkheid over de positie van Lelystad. Lees hier.

Tot minister Van Nieuwenhuizen hier een besluit over neemt, ligt het overleg stil. In de tweede helft van januari wordt het overleg naar verwachting weer hervat, meldde de ORS.

Lees ook hier: Groep herrieslachtoffers Schiphol fors groter onder strengere WHO-norm

Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bleek eind vorig jaar dat meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat het vliegverkeer in Nederland niet verder hoeft te groeien. Lees hier.

Per persoon een tabel van de overkomende vliegtuigen en
5 dingen die je moet weten over Schiphol: zie de video in het originele artikel, via onderstaande link....

Bekijk bericht op "rtlz.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anoniem1

Vorige directeur schiphol woonde in warmond naar ik meen. Die plaats heeft toch wel veel overlast. Al kan je met een duur huis en goede isolatie veel van de overlast buitenhouden. De gemiddelde rijtjes woning heeft veel meer overlast binnen dan een dure vrijstaande woning.
Als ik nu kijk naar bijvoorbeeld amstelveen en de vliegroute,dan vliegen de vliegtuigen daar ook vlak langs de vilas die meer dan 1 miljoen kosten. Ook noordwijk,aerdenhout en vele andere dure plaatsen hebben veel vliegtuig herrie al kan een goed huis zoals gezegd veel overlast buitenhouden. Ergens is dat wel het mooie van de geluidsoverlast. Het discrimineert niet en treft iedereen. De insteek van dit artikel vind ik dan ook niet heel erg intressant of relevant,maar het is wel grappig om het eens te lezen.

Geplaatst door Anoniem1

In het algemeen is het denk ik belangrijk dat de tegenstanders van schiphol zich zo rationeel mogelijk opstellen en zich ver houden van "goedkoop populisme". Het kan afschrikwekkend werken en geeft de voorstanders weer een mooi aanknoop punt om ons weg te zetten als een stel zure idioten die altijd en overal over klagen en zeuren. Helaas bezondig ik mijzelf ook wel eens hieraan.
Laat de voorstanders maar hun gang gaan met onzin argumenten,economische bangmakerij en populisme. Steeds meer mensen kijken er doorheen en het werkt uiteindelijk alleen maar in ons voordeel.

Geplaatst door Bob

Dat deze lieden er geen of weinig last van hebben komt mij zeer plausibel voor. De aantallen en vlieghoogten zijn niet te vergelijken met wat wij dagelijks moeten trotseren. Bij ons 2000 vt (609 m) en per jaar tienduizenden, vaak om de twee minuten! Dan ga je wel anders denken, neem dat van mij aan.

Overgens allemaal (volgens hen) binnen de leugenachtige normen en geluidsmaten van de overheid, zo sluw zijn ze dan ook wel weer.