Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hoger aanvliegen naar landingsbanen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 372 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
hv_vliegtuig_029.jpeg

Door Frans van den Berg

Goede suggesties kan minister zo overnemen

SCHIPHOL - De overlast van het vliegverkeer kan toch verder worden beperkt. Of die voorstellen worden doorgevoerd, is nu aan de luchtvaartminister.

Er mag dan geen breed gedragen advies liggen over de ontwikkeling van Schiphol, dat wil niet zeggen dat er niets is bereikt. Bewoners, luchtvaartsector en overheden zijn op tal van punten wel nader tot elkaar gekomen. Dat was echter wel als onderdeel van een groter plan waarbij ook extra vluchten worden toegestaan. Nu dat totaalakkoord er niets is gekomen, zal de minister op alle punten moeten oordelen.

Om de hinder te beperken wordt voorgesteld om te onderzoeken of de vliegtuigen bij landingen op de Kaag- en Polderbaan op grotere hoogte kunnen aanvliegen. Probleem is nu dat de toestellen voor de Polderbaan al ter hoogte van Alkmaar laag komen aanvliegen en voor de Kaagbaan al voor Leiden. Daardoor ondervinden onnodig veel bewoners overlast.

Een ander probleem is dat bij drukte de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan steeds vaker worden ingezet. Hier wonen relatief veel mensen dicht bij de baan. Die kunnen worden ontzien wanneer de Kaag- en Polderbaan vaker worden gebruikt.

Ook waren partijen elkaar al dicht genaderd wat betreft de nachtvluchten. Die kunnen al in 2024 zijn teruggebracht van 32.000 naar 29.000 per jaar. In 2017 waren het 31.512 nachtvluchten, waarvan 10.490 vakantievluchten, 2565 vrachttoestellen en de rest lijnvluchten. Het drukste moment is tussen 6 en 7 uur in de ochtend wanneer intercontinentale vluchten arriveren en Europese vertrekken.

Lelystad zou verlichting moeten bieden, maar of die luchthaven volgend jaar open gaat voor vakantievluchten is nog onduidelijk. In omliggende provincies wordt vooral de eerste jaren gevreesd voor hinder, omdat de vliegtuigen naar Lelystad onder die naar Schiphol moeten blijven. Om dat lang laagvliegen te voorkomen, zou het luchtruim van Lelystad en Schiphol ook als één kunnen worden gezien, waardoor ze dus hoger kunnen aanvliegen.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door sara

''Lelystad zou verlichting moeten bieden'' deze mantra blijft opkomen. Het zal over 10.000 vluchten gaan en later 40.000 vluchten. DIT GAAT WIJ NIET MERKEN. Maar de mensen in de rest van Nederland dan wel? Ofwel... opmerkelijk deze 10.000...dus 10.490 vakantie-nacht- vluchten.... lekker nacht vluchten verschuiven naar de Veluwe, Zwolle, Drenthe en Ede? Die pijn die ik voel hoeft niet gedeeld te worden. Die pijn moet stoppen &%&^7*** ( * zeer zware taal) Ik word zo pissig van het Lelystad ding in de media.

Het is zo genoeg. De hele dag is het startbaan feest hier. Oordoppen koptelefoon erop en dan nog is het hel op aarde. De mensen in de buurt horen het niet. 85 decibel puls na puls. Ze zijn doof ofzo Het interesseert ze niks. Hun leefomgeving niet, het klimaat niet, diversiteit niet, de toekomst van ons als specie niet. Als het gras maar netjes gemaaid is. Als er maar geen onkruid groeit tussen de stenen. Er kwam vorige week een brief van de gemeente. Over dat ""snel'' internet een essentiële levensbehoefte is (ik zweer het je):Next generation high speed. We hebben hier op ons dijkje geen ADSL en dat interesseert mijn ook eigenlijk geen hol, maar dat terzijde. Omdat dat moeilijk ligt, organiseert de gemeente Amstelveen een informatie avond, in Restaurant paarden burg over wat de mogelijkheden hiertoe zijn. Ik dacht nu ja, nog een beetje lacherig ''essentiële levens'' behoefte '?" De buurt app ging los. Echt waar. "' dat we met zijn alle moesten komen om van ons te laten horen"" Uiteindelijk heb ik de zure activiste ( het is beter als ik me terug trek op een berg met mijn zeven kippen en haan) hier iets op terug geschreven, iets in het kader dat ik graag een informatie avond had gezien georganiseerd door Amstelveen over wat de gevolgen zijn van deze toename van het aantal vliegbewegingen in de afgelopen jaren voor onze gezondheid , de veiligheid in onze leefomgeving. Niks gehoord helemaal niks, nada. Geen antwoord.

Het zei zo, ik hoorde van een bevriend jager ( die de ganzen in het Natuurgebied moet schieten in opdracht van Schijthel) dat er dikwijls (en recent ook nog) ganzen in de motor terecht komen. Dat dan de motor total los is, meestal gaan dat goed en moet de motor vernieuwd worden. Maar het kan ook mis gaan. Nu ja ze vliegen hier op 250 meter boven onze huizen en als ze landen 400 meter. It is not if, but when. Keek vanmorgen de Ted Talk van Greta Thunberg. Ik heb het er koud van gekregen. De mensen op me heen vinden dat ik me te druk maak. Het komt echt door de vliegtuigen dat ik dit bewustzijn kreeg. Om de schaal er van en om te totale ignorantie!

https://www.ted.com/talks/greta_thunberg_the_disarming_case_to_act_right_now_on_climate

Geplaatst door anoniem

Minder overlast in de buitengebieden door hoger aanvliegen betekent meer groeiruimte voor Schiphol dus meer overlast voor de binnengebieden. Na de nadelen voor direct omwonenden van NADP2, welke voordelig hebben uitgepakt voor de buitengebieden, kan dit er ook nog wel bij.
Eerlijker verdelen van de huidige overlast zou beter zijn maar ook hier blijkt de NIMBY-wens weer eens van toepassing.

Geplaatst door anoniem1

Nadp2 heeft niet positief uitgepakt voor de buiten gebieden.
Ik denk dat er een werkelijk miniem window is waar er voordeel is van deze procedure,als dat er al is. Volgens mij tellen de buitengebieden ook helemaal niet mee voor de geluidsruimte dus hoe dat dan meer ruimte kan geven dat zie ik eigenlijk niet maar ik kan het fout hebben,
Uiteindelijk vliegt men vrijwel overal lager,(kan je zien op de profiel kaartjes) en lager vliegen is meer herrie.
Vliegtuigen kunnen 30km van Schiphol al op 4000 meter hoogte zitten hetgeen ook incidenteel gebeurt. Nu is het vaak onder de 2000 meter, dat kan veel hoger zijn ook als men niet maximaal stijgt.
Er zijn nog meer oorzaken die de vlieghoogte beinvloeden,zoals bijvoorbeeld het kruisen van stijgende en landende verkeers stromen waar je kan zien dat de relatief lage vlieghoogte van stijgend verkeer het landende verkeer soms al 100 km voor de landing omlaag drukt om de kruising mogelijk te maken. Ook het stijgende verkeer vliegt soms lang laag om onder een verkeersstroom van het landende verkeer door te gaan al is dat zeldzamer lijkt het.

Het is allemaal erg ingewikkeld en misschien kan andere procedure niet omdat het zo enorm vol is met verkeersstromen in de lucht boven ons land. De buiten gebieden staan echter zeker niet te juichen bij de huidige dadp2 procedure en wat ons betreft mag die direct vervangen worden door de oude procedure.
Ook in noord Holland heeft de nieuwe procedure niet de verlichting gebracht waarop men hoopte,er is zelfs een rechtszaak om gevoerd om de procedure terug te draaien.

Geplaatst door Michel

Of ze nou op 200, 600 of 800 mtr overkomen het zal misschien 1 a 2 Db schelen.
Of je op 2 km of op 40 km woont, ik krijg ze ook onder de 600 mtr over, dus ook genoeg herrie van de landers.
De starters komen hier ook met 70, 80 ,90 Db over. Polderbaan ,Kaagbaan of Aalsmeerbaan het maakt niet uit. Herrie, stank, fijnstof en CO2.......we worden er gewoon ziek van, lichamelijk en geestelijk.
Ik wil hiermee zeggen dat we allemaal gigantische overlast ervaren van die vliegende klimaatslopers.

Er is maar 1 remedie en dat is krimp, goed voor onze gezondheid,goed voor Moedertje Aarde.
Ik wil dit niet voor mezelf, maar voor mijn kinderen. De zg ‘volgende generatie’ , als alles fout gaat straks ben ik er niet meer. De rekening van het vliegende en industriële egoïsme komt op het bordje van hun!


Geplaatst door sara

Ik blijf het idee ''overlast verdelen'' onzalig. De huidige overlast moet voor iedereen worden vermindert! Het noemen brengt onrecht met zich mee. Als bewoner die nu zo geconfronteerd is met deze hel, zou gewoon al heel blij zijn als het niet meer s''nachts en en er op bepaalde tijden rust is in de lucht. De overlast is pas sinds een periode dus het moet terug. Dat kan inderdaad alleen op een manier: KRIMP Big time dan kost een . Retour New York niet langer 264,43, wat een verlies zeg. Ik ben ook fan van moeder aarde en ik hoop dat de kinderen door gaan spijbelen en demonstreren. Mooie actie. Ik hoop echt dat dat gaat leven. Want onze generatie doet niks voor ze, alleen maar bezig met zich zelf en de dag van morgen.

Geplaatst door Annelie

Ik lees dagelijks op vlieghinder omdat daar tenminste nog mensen zijn met een beetje bescheidenheid den opzichte van ons milieu en de aardbol. Het maakt idd geen biet uit hoe hoog de stinkstaven bulderen, 1200 meter is ook afschuwelijk. Als je eronder woont heb je direct last, woon je er schuin onder indirect maar de heftigheid van de impact is hetzelfde. Gister en vanmorgen stijgers buitenveldertbaan constant op 400-600 meter. Nu zwanenburgbaan op 1200 meter maar is net zo vreselijk. Het is echt een lijdensweg om hier te wonen, dat zal ergens anders precies hetzelfde zijn. Iedere stinkstaaf die voorbij komt ervaren wij als nagel aan de doodskist van onze kinderen. En dat is echt een wanhopig en machteloos verdriet...

Geplaatst door Ed

Door NADP2 is het aantal gehinderden toegenomen. De belangrijkste drijfveer was niet het verminderen van geluidsoverlast maar een iets lager kerosineverbruik. Hard nodig vanwege de lage marges. Ook hier ging economie gewoon boven leefbaarheid.