Hoger aanvliegen naar landingsbanen

Door Frans van den Berg
Goede suggesties kan minister zo overnemen
SCHIPHOL - De overlast van het vliegverkeer kan toch verder worden beperkt. Of die voorstellen worden doorgevoerd, is nu aan de luchtvaartminister.
Er mag dan geen breed gedragen advies liggen over de ontwikkeling van Schiphol, dat wil niet zeggen dat er niets is bereikt. Bewoners, luchtvaartsector en overheden zijn op tal van punten wel nader tot elkaar gekomen. Dat was echter wel als onderdeel van een groter plan waarbij ook extra vluchten worden toegestaan. Nu dat totaalakkoord er niets is gekomen, zal de minister op alle punten moeten oordelen.
Om de hinder te beperken wordt voorgesteld om te onderzoeken of de vliegtuigen bij landingen op de Kaag- en Polderbaan op grotere hoogte kunnen aanvliegen. Probleem is nu dat de toestellen voor de Polderbaan al ter hoogte van Alkmaar laag komen aanvliegen en voor de Kaagbaan al voor Leiden. Daardoor ondervinden onnodig veel bewoners overlast.
Een ander probleem is dat bij drukte de Zwanenburg- en Aalsmeerbaan steeds vaker worden ingezet. Hier wonen relatief veel mensen dicht bij de baan. Die kunnen worden ontzien wanneer de Kaag- en Polderbaan vaker worden gebruikt.
Ook waren partijen elkaar al dicht genaderd wat betreft de nachtvluchten. Die kunnen al in 2024 zijn teruggebracht van 32.000 naar 29.000 per jaar. In 2017 waren het 31.512 nachtvluchten, waarvan 10.490 vakantievluchten, 2565 vrachttoestellen en de rest lijnvluchten. Het drukste moment is tussen 6 en 7 uur in de ochtend wanneer intercontinentale vluchten arriveren en Europese vertrekken.
Lelystad zou verlichting moeten bieden, maar of die luchthaven volgend jaar open gaat voor vakantievluchten is nog onduidelijk. In omliggende provincies wordt vooral de eerste jaren gevreesd voor hinder, omdat de vliegtuigen naar Lelystad onder die naar Schiphol moeten blijven. Om dat lang laagvliegen te voorkomen, zou het luchtruim van Lelystad en Schiphol ook als één kunnen worden gezien, waardoor ze dus hoger kunnen aanvliegen.
Geplaatst door sara
Het is zo genoeg. De hele dag is het startbaan feest hier. Oordoppen koptelefoon erop en dan nog is het hel op aarde. De mensen in de buurt horen het niet. 85 decibel puls na puls. Ze zijn doof ofzo Het interesseert ze niks. Hun leefomgeving niet, het klimaat niet, diversiteit niet, de toekomst van ons als specie niet. Als het gras maar netjes gemaaid is. Als er maar geen onkruid groeit tussen de stenen. Er kwam vorige week een brief van de gemeente. Over dat ""snel'' internet een essentiële levensbehoefte is (ik zweer het je):Next generation high speed. We hebben hier op ons dijkje geen ADSL en dat interesseert mijn ook eigenlijk geen hol, maar dat terzijde. Omdat dat moeilijk ligt, organiseert de gemeente Amstelveen een informatie avond, in Restaurant paarden burg over wat de mogelijkheden hiertoe zijn. Ik dacht nu ja, nog een beetje lacherig ''essentiële levens'' behoefte '?" De buurt app ging los. Echt waar. "' dat we met zijn alle moesten komen om van ons te laten horen"" Uiteindelijk heb ik de zure activiste ( het is beter als ik me terug trek op een berg met mijn zeven kippen en haan) hier iets op terug geschreven, iets in het kader dat ik graag een informatie avond had gezien georganiseerd door Amstelveen over wat de gevolgen zijn van deze toename van het aantal vliegbewegingen in de afgelopen jaren voor onze gezondheid , de veiligheid in onze leefomgeving. Niks gehoord helemaal niks, nada. Geen antwoord.
Het zei zo, ik hoorde van een bevriend jager ( die de ganzen in het Natuurgebied moet schieten in opdracht van Schijthel) dat er dikwijls (en recent ook nog) ganzen in de motor terecht komen. Dat dan de motor total los is, meestal gaan dat goed en moet de motor vernieuwd worden. Maar het kan ook mis gaan. Nu ja ze vliegen hier op 250 meter boven onze huizen en als ze landen 400 meter. It is not if, but when. Keek vanmorgen de Ted Talk van Greta Thunberg. Ik heb het er koud van gekregen. De mensen op me heen vinden dat ik me te druk maak. Het komt echt door de vliegtuigen dat ik dit bewustzijn kreeg. Om de schaal er van en om te totale ignorantie!
https://www.ted.com/talks/greta_thunberg_the_disarming_case_to_act_right_now_on_climate