Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Hoeveel levert de luchtvaart ons op – en tegen welke prijs?

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 159 
|
 Trouw 
hvs_cargolux_DSC_2539.jpg

Air France-KLM komt met indrukwekkende cijfers om het economisch belang van vliegen te onderstrepen. Het is een antwoord op rapporten die het tegenovergestelde concluderen.

De vraag staat meer dan ooit ter discussie: wat is vliegen waard? En ook: wat is vliegen ons waard? In dat ene woordje zit goedbeschouwd de kern van de verschillen tussen de lobbyende luchtvaartbranche en de eveneens lobbyende natuurverenigingen.

Beide kampen bestoken elkaar met ‘onafhankelijke onderzoeken’ die hun eigen gelijk onderschrijven. De laatste jaren geven vooral partijen als Milieudefensie en Natuur & Milieu regelmatig opdracht om de ‘economische en maatschappelijke betekenis’ van Schiphol te onderzoeken. De uitkomst is ruwweg maar steevast: Schiphol levert meer overlast op dan economisch voordeel.

Deze week stuurde luchtvaartmaatschappij Air France-KLM een persbericht de wereld in met heel andere conclusies. De alliantie liet een onderzoek uitvoeren door de Franse professor Herbert Castéran, hoogleraar aan en directeur van de Institut Mines Télécom Business School. Dat resulteerde in indrukwekkende cijfers, ten faveure van vliegen.

Concept van reclame


Zo levert Air France-KLM een jaarlijkse economische bijdrage van 70 miljard euro op en meer dan 820.000 banen. Volgens de studie genereert de Air France KLM Group bovendien 2,3 procent van het Nederlandse bruto binnenlands product (BBP). Voor elke door Air France-KLM gecreëerde baan worden 9,2 aanvullende banen gecreëerd in de Nederlandse economie en 11 banen in de Franse economie. In de Nederlandse economie zijn bijna 268.000 banen direct of indirect gekoppeld aan Air France-KLM. De totale economische impact van het bedrijf op de Nederlandse economie wordt geschat op 21,9 miljard euro. De boodschap is duidelijk: vliegen levert wel degelijk iets op. En niet zo'n beetje ook.

“Met onderzoeken als deze hanteren luchtvaartmaatschappijen het concept van reclame: als je iets maar vaak genoeg herhaalt geloven de mensen het vanzelf”, zegt luchtvaartonderzoeker Walter Manshanden. “De branche communiceert voortdurend dezelfde boodschap, namelijk dat vliegen goed is voor de economie en voor het vestigingsklimaat.”

Zijn economisch onderzoeksbureau NEO Observatory houdt luchthavens regelmatig tegen het licht. Een krimpend Schiphol, berekende hij al eens, is geen economisch drama. Volgens Manshanden is het moment van verschijnen goed getimed van Air France- KLM: “Dit onderzoek komt naar buiten vlak voor de zomervakanties waarin veel wordt gevlogen. En het komt op een politiek belangrijk moment, net voor de installatie van een nieuwe Nederlandse regering.”

Krapte op de arbeidsmarkt


Over de conclusies in het rapport van professor Herbert Castéran is Manshanden kritisch: “Inhoudelijk is het lucht.” Hij wijst er op dat bijvoorbeeld niet is gekeken naar de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Stel dat Schiphol of de KLM zou krimpen dan zouden al die mensen in de huidige krappe arbeidsmarkt zo ergens anders werk vinden, stelt Manshanden: “De indirecte gevolgen van vliegen, zoals schade aan de natuur, geluidsoverlast voor omwonenden en gevolgen voor de volksgezondheid, zijn niet in het Franse onderzoek meegenomen.”

Volgens het persbericht van Air France-KLM Group is de studie naar de ‘sociaaleconomische impact van haar activiteiten’ in Nederland en Frankrijk gedaan ter gelegenheid van het twintigjarige bestaan van Air France-KLM. Een woordvoerder van KLM erkent desgevraagd dat er ‘onderliggend’ meer meespeelt: “De hoofdmoot is ons jubileum maar natuurlijk speelt mee dat de luchtvaart onder een vergrootglas ligt. Wij willen de nadelen van vliegen absoluut niet bagatelliseren, maar wij hechten er aan om de focus niet alleen daarop te leggen. Vandaar deze meer algehele update.”

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.