Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hoelang kan je nog met het vliegtuig op vakantie?

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 579 
|
 Duurzaam Actueel 
hv_vliegtuig_0572.jpeg

Uit een Australisch onderzoek recent gepubliceerd in Nature Climate Change blijkt dat het slecht gesteld is met de duurzaamheid binnen de toeristische sector. Toch groeit deze sector nog steeds; vanaf 2009 is het aantal internationale aankomsten ieder jaar toegenomen. Vooral vanuit welvarende landen wordt meer, verder en vaker gereisd. Deze toename in reizen betekent ook een toename van broeikasgasuitstoot.

Toename CO2 uitstoot


In het onderzoek worden verschillende redenen aangedragen voor de toename van CO2-uitstoot. De Australische wetenschappers hebben in het onderzoek de CO2 die vrijkomt bij de bouw van hotels, het aanleggen van golfbanen, het maken van souvenirs en het produceren van alles wat de toeristen consumeren tijdens de reis meegenomen. Uiteraard zijn de verplaatsingen naar, van en op de bestemming zelf ook meegenomen in de berekening. In totaal komen de onderzoekers met al deze invloeden tot 4 miljard ton aan broeikasgassen, uitgedrukt in CO2-equivalenten, waar de toeristische sector per jaar verantwoordelijk voor is. Dat komt neer op ongeveer 8% van al de uitstoot van CO2 wereldwijde per jaar.

Vervuilende bedrijfstak


De reissector is uitgegroeid naar een industrie waar jaarlijks biljoenen in omgaan. In Nederland alleen al hadden in 2017 de internationale verblijfbezoekers een economische waarde van 12,9 miljard euro. Positief voor de economie, maar minder voor het milieu. Per verdiende dollar (in het onderzoek is gebruik gemaakt van dollars) komt er een kilo CO2 vrij. In tegenstelling tot andere vervuilende sectoren lijkt er binnen het toerisme weinig ruimte voor het terugdringen van de uitstoot.

Vliegtuig is grote boosdoener


Volgens het onderzoek is vliegen verantwoordelijk voor 12% van de 4 miljard aan CO2-gassen. In het onderzoek wordt enkel het toeristische vliegverkeer meegerekend. Al is het niet altijd even makkelijk om duidelijk onderscheid te maken in de reden van vliegen. Gaat men op zakenreis, dan bestaat de kans dat hier ook nog een vakantie aan vast wordt geplakt, vliegt men dan zakelijk of als toerist? Ook goederenvervoer per vliegtuig is niet meegenomen in het onderzoek, het is immers geen toerisme. Het aandeel van de luchtvaart in zijn geheel is dus nog vele malen groter dan in het onderzoek naar voren komt. Op dit moment zijn er geen technische ontwikkelingen voor handen die vliegen op korte termijn een stuk minder schadelijk kunnen maken. Waar er in 2016 een vliegtuig op zonne-energie een vlucht rond de wereld heeft gemaakt lijkt dit niet geschikt voor grootschalig personen- of goederenvervoer. De onderzoekers zien daarom als enige oplossing het fors duurder maken van vluchten, het ontmoedigen van verre reizen, meer inzetten op energie-efficiëntie en waar mogelijk het vliegtuig mijden.

Duurzaam vliegen


Zijn er dan wel veranderingen op komst? In het klimaatakkoord van Parijs is de luchtvaart niet meegenomen. De internationale luchtvaartorganisaties moeten dit CO2-probleem zelf op gaan lossen. Tot dusver lijkt daar weinig beweging in te zitten. Duurzaam vliegen lijkt nog heel ver weg. Verandert er niets, dan is de verwachting dat de uitstoot in de luchtvaart in 2070 net zo hoog is als de hoeveelheid uitstoot die wereldwijd is toegestaan volgens het klimaatakkoord van Parijs.

Vliegen compenseren


Er ontstaan steeds meer initiatieven om reizen met het vliegtuig te compenseren of de toeristensector groener te maken. Een jong initiatief van TUI fly in samenwerking met Eindhoven Airport is daar een voorbeeld van. TUI zorgt voor het scheiden van afval tijdens de vlucht, en voor het gescheiden laten verwerken van het afval. Ook KLM speelt in op duurzaamheid en wil via het klmtakecare-programma de ecologische voetafdruk van de luchtvaarmaatschappij verkleinen. Op kleinere schaal kun je hier als consument ook aan bijdragen. Thuis kun je al zuinig omgaan met energie en water, kiezen voor een groene energieleverancier en afval scheiden. Maar hoe zet je dat door wanneer je op reis gaat? Dezelfde maatregelen als je thuis neemt kun je natuurlijk ook op vakantie nemen. Niet onnodig het licht, of andere elektrische apparaten, aan laten staan en zuinig omgaan met water. Waar in Nederland wordt geprobeerd het gebruik van plastic terug te dringen, is dat niet overal vanzelfsprekend. Een bekend voorbeeld is de afsluiting van het Filipijnse eiland Boracay. Het eiland werd door de president gesloten voor toeristen. Het eiland was niet berekend op de explosieve groei van toeristen. Het eiland begon meer op een vuilnisbelt te lijken dan op tropisch paradijs. In navolging hiervan sluit ook Thailand een van zijn toeristische trekpleisters May Bay, wat na de film “The Beach’ werd overspoeld met toeristen.

Duurzame voorbereiding


Naast thuis en op je reis bewust omgaan met het milieu kun je ook tijdens de voorbereiding al rekening houden met het milieu. Door bijvoorbeeld te letten op waar je de reist boekt. Via bookdifferent boek je enkel eco-gecertificeerde hotels. Via initiatieven als treesrofall en greenseat is het mogelijk om de CO2 die vrijkomt tijdens jouw vlucht en verblijf te compenseren. Om de hoeveelheid CO2 vast te stellen maken de sites gebruik van een rekenmodule. De CO2 die vrijkomt tijdens het reizen, wordt gecompenseerd door bomen te planten of door andere groene projecten te ondersteunen. Verder is het wachten op de technische doorbraak waardoor vliegen minder schadelijk zal worden voor het milieu. Tot die tijd helpen alle beetjes bij het terugdringen of compenseren van de CO2-uitstoot.

Bekijk bericht op "Duurzaam Actueel"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M uit U

Niet vliegen? Dat is nog altijd de beste optie. Hoef je je ook niet in allerlei idiote bochten te wringen als lichtknopjes uit doen, boompjes laten planten en groene projectjes ondersteunen.

Want deze suggesties zijn alsof je eerst een zak chips naar binnen werkt en dat dan compenseert met een salade.......

Geplaatst door Frans

Helemaal eens. De zogenaamde ‘groene initiatieven’ van vliegondernemingen zijn een wassen neus!

Geplaatst door Frans S

Voor een retourtje Barcelona moet je 114 bomen per persoon planten ter compensatie, dat gebeurt
natuurlijk nooit .Als we wel alle CO2 van het vliegverkeer zouden compenseren is natuurlijk de vraag waar we al die bomen gaan planten. De compensatie is alleen maar bedoeld om de mensen een excuus te geven om te blijven vliegen onder het mom van kijk is hoe goed ik bezig ben.