Hoekstra: nieuwe steunronde gaat KLM vluchten kosten
Door Leon Brandsema en Yteke de Jongren, 22:25
DEN HAAG - KLM moet volgens demissionair minister Hoekstra (Financiën) vluchten opgeven als het kabinet de luchtvaartmaatschappij kapitaalsteun geeft. Op dit moment onderhandelt het ministerie van Financiën, samen met de Franse collega’s, met Brussel over de zogeheten ’offers’ die de luchtvaartmaatschappij moet brengen als het eigen vermogen versterkt gaat worden.
Demissionair minister Hoekstra (Financiën) denkt dat KLM niet zomaar staatssteun kan krijgen.
„Ik denk dat je ervan moet uitgaan dat iedere partij die staatssteun ontvangt een discussie krijgt met de Europese Commissie over remedies”, zegt Hoekstra woensdag in de Tweede Kamer over de onderhandelingen, naar aanleiding van zorgen bij VVD-Kamerlid Van der Linde.
Met remedies bedoelt Hoekstra bij steun voor de luchtvaart het inleveren van de zogenoemde slots op een luchthaven. Dat is een start-of landingsmoment. „Die zullen in vrijwel alle gevallen onderdeel van de overeenkomst zijn”, zegt de minister. Er zijn meerdere opties, onder meer het omzetten van leningen in eeuwigdurende obligaties.
In Franse media wordt gemeld dat Air France 24 slots op zou moeten geven voor de herkapitalisatie. Bronnen bevestigen woensdag aan De Telegraaf dat dit de eis is van de Commissie, maar Frankrijk zou die eis te zwaar vinden. Daarom wordt er nog gesproken om dit aantal omlaag te krijgen.
Handjeklap
KLM zou minder hoeven inleveren, omdat het bedrag van de steun lager is dan dat voor Air France, aldus ingewijden: „Maar het proces bij de Europese Commissie is ondoorgrondelijk, vaak is sprake van politiek handjeklap aan het eind.”
Bovendien gaat het bij Air France om verkeer op Orly, de luchthaven voor vakantieverkeer bij Parijs. Daarmee worden de routes op het internationale vliegveld Charles de Gaulle ongemoeid gelaten. KLM zou minder hoeven inleveren, omdat het bedrag van de steun lager is dan dat voor Air France, aldus ingewijden. „Het proces bij de Europese Commissie is ondoorgrondelijk, vaak is sprake van politiek handjeklap aan het eind.” Maar omdat KLM vanaf Schiphol opereert, wordt deze mogelijk wél getroffen op haar intercontinentale routes. Daarmee zou het KLM-offer Nederland relatief meer schade kunnen berokkenen.
Bij de eerdere garantstelling van Nederland in verband met het leningenpakket van €3,4 miljard in juni nam Brussel genoegen met de nachtvluchten die KLM al van de Tweede Kamer op moest geven. Het Duitse Lufthansa moest destijds in ruil voor een participatie van de Duitse overheid ook 24 slots opgeven op de luchthavens in Frankfurt en München. Hoekstra verwees woensdag naar de casus van Lufthansa als voorbeeld hoe Europa omgaat met offers voor staatssteun: „Het zal ongeveer in dezelfde ordergrootte zijn, en met ongeveer dezelfde criteria. Maar ik kan daar geen garanties op geven.”
De vakbonden zijn dubbel over de offers die gebracht moeten worden door de luchtvaartmaatschappijen. Een aantal slots gaat mogelijk naar de Arabische concurrenten, waarmee de Europese luchtvaart verder wordt verzwakt. Die ligt al de rug vanwege de coronacrisis, maar de EC heeft weinig oog voor de eigen ’kampioenen’, aldus voorzitter Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici. „Het feit dat de EC het verdrag met Qatar voor meer vluchten niet wilde opschorten tijdens de coronacrisis was al een negatieve voorbode. De EU beschermt de eigen luchtvaart onvoldoende.”
Geplaatst door Eelco Schipperus uit LIMMEN