Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hoe zeker is de uitbreiding van Lelystad Airport?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 258 
|
 omroepflevoland.nl 
Lelystad_einde_hvs.jpg

Komt de uitbreiding van Lelystad Airport daadwerkelijk in gevaar? Daar begint het steeds meer op te lijken nu ook coalitiepartijen kritische geluiden (hier) laten horen. Dinsdag wordt in de Tweede Kamer gedebatteerd over het onderwerp.

Draaide het de afgelopen maanden vooral om de lage aanvliegroutes van de luchthaven, nu gaat het om de vraag of Lelystad ook onafhankelijk van Schiphol mag groeien.

Schiphol ontlasten
Lelystad Airport is heel nadrukkelijk bedoeld om Schiphol te ontlasten. Het vliegveld komt er niet omdat politici ooit dachten "een vliegveld in de polder is goed voor de werkgelegenheid in Lelystad". Schiphol staat bij alle discussies over de uitbreiding van Lelystad Airport voorop. De nationale luchthaven bij Amsterdam zit bijna aan het maximale aantal toegestane vluchten. Door vakantievluchten te verplaatsen naar Lelystad ontstaat er op Schiphol ruimte voor vluchten die de netwerkfunctie van die luchthaven versterken.

Op Schiphol komen veel overstappers. Dat zijn mensen die Nederland niet als begin- of eindpunt van hun reis hebben. Ze komen ergens anders vandaan en wisselen op Schiphol van vliegtuig. Schiphol is binnen het internationale luchtvaartverkeer een belangrijk knooppunt. Dat wil het kabinet graag zo houden. Vanaf Schiphol worden meer dan 320 buitenlandse bestemmingen aangedaan. Vorig jaar noemde Jos Nijhuis, de toenmalige topman van Schiphol, dat van groot belang. "Het uitgebreide en frequente netwerk van bestemmingen maakt het buitenland voor iedere Nederlander toegankelijk en andersom. Maar het is ook goed voor de concurrentiekracht en dus voor de economische groei van Nederland."


Verkeersverdelingsregel
Maar hoe zorg je ervoor dat vluchten die straks vanaf Lelystad Airport vertrekken ook echt alleen vluchten zijn die nu nog op Schiphol plaatsvinden? Het ministerie van Infrastructuur heeft daarvoor een verkeersverdelingsregel (hier) opgesteld. Daarin staat bijvoorbeeld dat maatschappijen die niet actief zijn op Schiphol ook niet naar Lelystad Airport mogen komen. En capaciteit die op Schiphol vrijkomt mag niet worden opgevuld met andere vakantievluchten, maar alleen met vliegverkeer dat de netwerkfunctie van Schiphol verstevigt.

Maatschappijen zullen overigens vrijwillig moeten beslissen om vluchten naar Lelystad te verplaatsen, er komt geen dwang aan te pas.

Brussel ziet plan niet zitten
Vorige week bleek dat de Europese Commissie de verkeersverdelingsregel van het ministerie niet ziet zitten. Vooral het feit dat Lelystad Airport geen toegang zou geven aan nieuwe maatschappijen lijkt een struikelblok. Goedkeuring van de Europese Commissie is een vereiste om de verkeersverdelingsregel daadwerkelijk in te voeren.

"Lelystad Airport is geen doel op zich."
Jan Paternotte, D66

Politieke tegenstand
Ook zonder de regel kan het uitgebreide Lelystad Airport in principe gewoon opengaan. Dan ontstaat wel de situatie dat er groei kan plaatsvinden die geen voordeel oplevert voor Schiphol. Dat is tegen het zere been van coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie.

"Lelystad Airport is geen doel op zich en is dat ook nooit geweest. We hebben niets aan een kopie van Eindhoven Airport met ruim 40.000 nieuwe vakantieroutes," zegt D66-Kamerlid Jan Paternotte

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins komt met woorden met een vergelijkbare strekking: "Opening vliegveld Lelystad kan wat ChristenUnie betreft alleen met doel om overloopluchthaven voor vakantieverkeer van Schiphol op te vangen. Lelystad is niet bedoeld als luchthaven voor autonome groei."

Ook CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma is kritisch. "Absoluut geen vracht. En ook niet zomaar een eigen autonome groei van Lelystad." Van de vier coalitiepartijen heeft alleen de VVD zich niet uitgesproken tegen autonome groei van Lelystad Airport.

Aanpassingen
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de Tweede Kamer laten weten dat ze in overleg gaat met de Europese Commissie om te komen tot een aangepaste verkeersverdelingsregel, die 'enerzijds recht doet aan het doel dat Lelystad Airport gaat functioneren als overloopluchthaven van Schiphol en anderzijds tegemoet komt aan de bezwaren van de Europese Commissie.'

Hoe de minister dit voor elkaar denkt te krijgen, is echter de grote vraag. Ze moet enerzijds de Europese Commissie tevreden zien te stellen en anderzijds vast blijven houden aan de belofte om Lelystad alleen te gebruiken om Schiphol te ontlasten.

Het debat in de Tweede Kamer begint dinsdag rond 16:15 uur.

Bekijk bericht op "omroepflevoland.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

"Het uitgebreide en frequente netwerk van bestemmingen maakt het buitenland voor iedere Nederlander toegankelijk en andersom. Maar het is ook goed voor de concurrentiekracht en dus voor de economische groei van Nederland."

Misschien kan het aantal bestemmingen best wat minder. Men kan ook met een tussenlanding elders nog reizen. En al die overstappers komen hier alleen maar met een hoop lawaai langs en voegen weinig tot niets toe aan onze economie, behalve dan aan de economie van de Schipholgroep.

We kunnen met zijn allen niet doorgaan met de huidige vorm van mobiliteit, het zal anders moeten.

Geplaatst door M

Helemaal mee eens Bob.
Vluchten naar alle exotische uithoeken zijn echt geen zakenreizen.
Wij boeten wel voor hun dooreis met de uitstoot van o.a. stikstofdioxide.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


" vast blijven houden aan de belofte om Lelystad alleen te gebruiken om Schiphol te ontlasten. "

Hoe dan ook: het is en blijft een ordinaire uitbreiding van het aantal vliegbewegingen in Nederland.
Het werkt net als een pot honing: er komen steeds meer insecten op af.
Het is slechts een kwestie van tijd.

We worden op z'n Hollands gezegd, hoe dan ook, genaaid.