Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hoe ontstond de extreme drukte op Schiphol?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 556 
|
 NPO2 
Schiphol_departures_DSC_3252.JPG

Vanavond (28-09-2017) NPO2 - WNL 21:20 uur in Haagse lobby: "Hoe ontstond de extreme drukte op Schiphol"
Zie hier

Bekijk bericht op "NPO2"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Wat een waardeloos, kritiekloos programma. Wie komen aan het woord? Barbara Visser, rabiaat pro groei Schiphol. Yteke de Jong, rabiaat pro groei Schiphol. CEO Schiphol, CEO KLM, CEO Correndon allemaal pro groei Schiphol. Een luchtvaarteconoom die weinig scherpe dingen zegt en een staatssecretaris die zich alleen maar politiek uit laat. Waarom niet een kritische journalist, een kritische politicus, iemand van een milieuvereniging, een omwonende? Haagse Lobby hoef ik nooit meer te zien.

Geplaatst door anoniem

Had hier al geen hoge verwachtingen van en heb dit programma dan ook niet bekeken. De mainstream journalistiek in Nederland is echt bijzonder slecht op dit moment,vrijwel niets dan gesponsorde content die het belang van de een of andere lobby of stroming aan het verdedigen is.

Hoe het zo druk heeft kunnen worden op Schiphol dat is niet zo moeilijk en er zijn verschillende redenen voor die iedereen zelf ook kan bedenken.

-vliegen word gesubsidieerd door de overheid,we betalen allemaal mee aan de wintersport vakantie van henk en Ingrid. Doordat vliegen zo goedkoop is is er een grote vraag onstaan, en omdat we in een kapitalistisch stelsel leven is de markt die vraag gaan vullen. Dit is iets dat "men" (de klm en Schiphol in overleg met de overheid) zelf heeft gedaan.
-Europa. Veel macht ligt bij Europa en Nederland kan niet meer op Eigen houtje allerlei vluchten van Schiphol weren. Ik snap het geklaag hierover dan ook niet goed want men kan simpel weg niet anders. Daar waar het wel mogelijk is om vluchten te weren,bijvoorbeeld op de transatlantische routes doet men dat ook.
-nijhuis die Schiphol heeft laten vollopen. Nijhuis die opereert gewoon binnen zijn mandaat en met zijn bonus regeling in gedachte. Dat doet elke werknemer en dat is dan ook niet echt de schuld van nijhuis,hij heeft zijn arbeids contract niet zelf opgesteld.

Dat men het zover heeft laten komen is ook wel te verklaren. Men ging er van uit dat Schiphol verder zou kunnen groeien dan 500k en dat grenzen aan de groei dus niet nodig waren.
Nu is uit de nog niet openbaar gemaakte mer gebleken dat de fijnstof uitstoot veel schadelijker is voor de gezondheid dan tot nu toe werd aangenomen. Ook de veiligheid in de lucht is een belemmering voor verdere groei. Dit is de enige reden waarom men nu ineens wel wil vasthouden aan het plafond en op zoek is naar zondebokken voor het beleid uit het verleden dat men toch echt zelf (overheid in overleg met schiphol+klm) gemaakt heeft.