Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Hoe moet de luchtvaart duurzamer? KLM-topman Pieter Elbers aan het woord

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 607 
|
 nrc.nl - 20-10-2021 
flight_tickets_rechtenvije_afvelding_Afbeelding_van_mohamed_Hassana_via_pixabay.com.jpg

Door Jan Benjamin

Vier opties voor duurzamer vliegen De mondiale luchtvaart belooft vanaf 2050 klimaatneutraal te zijn. KLM-chef Pieter Elbers ziet diverse mogelijkheden daartoe, maar op kerosinetaks en ticketheffing zit hij niet te wachten.

Minder vliegen? Ja, zegt Pieter Elbers, dat is ook een manier om de uitstoot van de luchtvaart te verminderen. Niet de oplossing an sich, zegt de president-directeur van KLM, maar het is ook geen taboe meer. „Sinds 2019 vragen wij aandacht voor bewust vliegen via ons Fly Responsibly-programma. Vraag je af of je überhaupt wilt vliegen. Of kan je beter de trein nemen? En als je dan vliegt, hoe duurzaam is de maatschappij die je kiest?”

Elbers is een paar dagen terug van de jaarvergadering van de International Air Transport Association (IATA) in Boston. Op 4 oktober besloot de organisatie van 290 luchtvaartmaatschappijen dat zij vanaf 2050 klimaatneutraal moeten zijn. Een „gedurfde” beslissing, aldus IATA-voorman Willie Walsh, maar ook een „noodzaak” die „de vrijheid om te vliegen voor toekomstige generaties verzekert”.

Eindelijk, stelden critici, eindelijk sluit de luchtvaart zich aan bij de klimaatdoelen van Parijs. Lees verder via onderstaande link naar dit NRC artikel..............

Bekijk bericht op "nrc.nl - 20-10-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Heel goed dat de heer Elbers hier aangeeft dat er voor verduurzaming in de luchtvaart op dit moment geen technische mogelijkheden zijn die werkelijk een verschil gaan maken.
"Minder vliegen? Ja, zegt Pieter Elbers!"

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Helaas voor meneer Elbers, de meest effectieve manier om veelvliegers, profiteurs van goedkope vluchten en alle passagiers op te korte vluchten minder te laten vliegen en ipv daarvan de trein te laten nemen, is de tickets 50 tot 100 euro duurder te maken. Daar wil hij niet aan. Logisch, het kost de KLM omzet. Dat willen ze niet.

Dus nog steeds is de sector bezig politici en burgers met mooie verhalen om de tuin te leiden. Schiphollen 2.0.

Blijf vooral kritisch naar die club want je wordt gefopt waar je bij staat

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Tegelijkertijd wordt met de weggegeven miljarden belastinggeld zelfs een KLM Reisbureau in het leven geroepen. Plus extra bestemmingen en pr campagnes om nog veel meer pretreizen te verkopen.

Binnenkort komt daar weer een extra miljardenclaim bovenop om dit al langdurig technisch failliete bedrijf in de lucht te houden, het kabinet van VVD, CDA, D66 en CU staat al paraat.