Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hoe Buitenveldert al 10 jaar wordt besodemieterd door Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 243 
|
 schipholwatch.nl - 28-08-2019 
me_vliegtuig_IMG_0602.jpg

In 2008 rekende Schiphol voor aan de bewoners van Amsterdam Buitenveldert en Amstelveen-Noord dat een verdere groei van de luchthaven voor hen zou resulteren in minder overlast. Ruim 10 jaar later blijkt de beloofde hinderbeperking omgebogen tot anderhalf keer zoveel vliegterreur.

Op 16 april 2008 presenteerde Schiphol tijdens een bijeenkomst van de Alders-tafel de voorspelling dat de 33.000 vliegtuigbewegingen van dat moment op de Buitenveldertbaan zou dalen naar 27.000 bij een groei naar een totaal aantal bewegingen van 450.000.

Dat zou een vermindering betekenen van ongeveer 20%. Bij een totale capaciteit van 510.000 vlb zou het aantal bewegingen op de Buitenveldertbaan alsnog afnemen van 33.000 naar 30.000, ofwel met 7 procent.

In het originele artikel staat hier een indicatief overzicht van effecten per baan,

Presentatie Schiphol, 16 april 2008. Het verkeer op de Buitenveldertbaan zou met 7 procent dalen ondanks een groei naar 510.000 vliegbewegingen. In 2017 was sprake van een stijging van meer dan 30 procent.

Inmiddels zit Schiphol net onder de 500.000 meegetelde vliegbewegingen en blijken de beloften van minder hinder allerminst te zijn waargemaakt. Integendeel, de overlast is fors gestegen: van 33.000 vlb in 2008 naar 43.488 overvliegingen in 2017. Zie hier.

Loze beloftes
De beloofde daling met 10 tot 20 procent is zo omgebogen naar een stijging van de overlast met meer dan 30 procent in de relatief korte periode van 9 jaar, niet eens een vol decennium. Ten opzichte van de belofte door Schiphol wordt er met zelfs ruim 45 procent méér gevlogen op de baan.

Ondertussen eist de luchtvaartsector met veel bombarie om gebruik te mogen maken van de 50/50-regel die het recht zou moeten geven nog meer te vliegen.

Wij komen op basis van bovenstaande gegevens echter tot de conclusie dat de 50/50-regel zou moeten resulteren in een afname van 30 tot 45 procent van het vliegverkeer op de Bulderbaan.

Compensatie
Bovendien zouden omwonenden moeten worden gecompenseerd voor de tegen alle afspraken in gegroeide overlast in het afgelopen decennium. Om de cumulatieve overlast te compenseren zou Schiphol de Buitenveldertbaan drie tot vijf jaar lang in zijn geheel niet mogen gebruiken.

Mevrouw de minister Cora van Nieuwenhuizen doet er goed aan om de loze en nooit waargemaakte beloftes mee te nemen in haar overwegingen over de toekomst van Schiphol.

Het op deze manier besodemieteren van omwonenden ligt ten grondslag aan het drastisch afgenomen draagvlak voor verdere groei van het vliegverkeer boven één van de drukstbevolkte regio’s van Europa.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 28-08-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

In het Aldersakkoord staat de prognose dat de Buitenveldertbaan bij het 510.000 scenario ongeveer 44.000 vliegtuigbewegingen per jaar over krijgt. Hoeveel vliegtuigen krijgt de Buitenveldertbaan over?

Geplaatst door Rob

Nee dat staat er niet. Bij de link zie je ook het staatje. Bij 510.000 vluchten op Schiphol zouden er volgens het AldersAkkoord 30.000 op de Buitenveldertbaan zijn. Dat was de prognose. De 44.000 is ongeveer de realisatie.

Geplaatst door Rob

En de truc is het volgende . De Buitenveldertbaan telt vanwege het grote aantallen omwonenden dicht bij de baan zwaar mee in de berekening van het aantal gehinderden. En indien Schiphol na 2020 het aantal dan wat terugbrengt (kan makkelijk want ze gebruiken de baan veel vaker dan nodig vanwege operationeel gemak, zoals ligging dicht bij de terminal) dan wordt het vervolgens door de minister beloont met extra vluchten vanwege geleverde 'hinderbeperking'.

Geplaatst door anoniem

@Rob: Ja, de omwonenden worden al decennia lang bedonderd. Ja, de overheid is niet geïnteresseerd in het lot van de omwonenden. Ja, het Schipholdossier is een schandaal. En nee, dit gaat niet veranderen. Maar in bijlage 2 van het Aldersakkoord staat echt een prognose van ongeveer 44.000 vliegbewegingen per jaar over de Buitenveldertbaan. Die getallen uit 2008 zijn wel onderdeel van het Alderstafelproces, maar niet HET Aldersakkoord. De omwonenden in Aalsmeer en Uithoorn zouden ook graag de getallen uit 2008 als HET Aldersakkoord zien. Maar helaas is dat niet zo.

Geplaatst door Rob

Rob, waar jij naar verwijst is een bijgestelde prognose na uitvoering van het AldersAkkoord en het wijzigen van wetgeving. Dit is dus de bevestiging dat de cijfers zoals gepresenteerd bij het sluiten van het AldersAkkoord niet gehaald zijn. In het begin werd nog gezegd, dit is niet structureel het waren jaren met 'ongunstig' weer. Daarna zijn de prognoses inderdaad bijgesteld. Maar dat is hetzelfde indien je een auto koopt met een verbruik van 1 op 15 in de verkoopbrochure. Het blijkt vervolgens 1 op 10 te zijn (onder gelijke omstandigheden) en dan worden achteraf de teksten aangepast. De Aldersregie noemt dit eufemistisch , het prognosemodel is verbeterd. Oftewel: we behalen niet wat is beloofd maar dan passen we de afspraken aan zodat we er alsnog aan voldoen.

Geplaatst door Rob

Vorige post was uiteraard @anoniem.


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.