Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hinderbeperkende maatregelen Schiphol verminderen geluidsoverlast niet

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 432 
|
 Natuur en Milieufederatie Noord-Holland 
hv_geluidshinder_2942.jpeg

De hinderbeperkende maatregelen die Schiphol vandaag presenteert gaan de geluidsoverlast voor omwonenden de komende jaren niet verminderen als Schiphol mag groeien. Dat stellen de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Natuur & Milieu en Greenpeace op basis van een quick-scan van deze maatregelen. “Er is maar een manier om de hinder echt te verminderen, en dat is een krimp van het aantal vluchten op Schiphol,” aldus Sijas Akkerman – directeur van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Herhaling van zetten
De lancering van de website minderhinderschiphol.nl, waar de maatregelen op staan, is volgens de milieuorganisaties vooral een herhaling van zetten: “Het gaat om oude maatregelen die weer opnieuw worden opgevoerd of het gaat om maatregelen die de geluidshinder van het ene gebied naar het andere verplaatsen”. Ook zijn de voorgestelde maatregelen niet concreet genoeg: “Voor de meeste maatregelen geldt dat ze in onderzoek of ontwerp zijn en soms pas over vijf jaar ingevoerd kunnen worden, als dat al kan”, aldus Akkerman. “Spijtig genoeg kunnen omwonenden van de luchthaven de komende jaren nog geen serieuze hindervermindering tegemoetzien.”

Duidelijke normen nodig
Minister Van Nieuwenhuizen heeft aantoonbare hindervermindering als voorwaarde gesteld voor de groei van Schiphol. Toch blijven harde normen uit. Volgens Akkerman is dit te wijten aan het feit dat Schiphol de geluidsoverlast voor omwonenden berekent in plaats van meet. Uit onderzoeken van de GGD en Milieufederatie bleek dat het aantal mensen met overlast rond Schiphol veel hoger is wanneer geluidsoverlast wordt gemeten en bewoners wordt gevraagd naar beleefde hinder. “Deze maatregelen veranderen niks aan het onderliggende systeem; het aantal gehinderden blijft berekend”.

Vrees voor groei
Daarnaast vrezen de milieuorganisaties dat de maatregelen zullen worden gebruikt als rechtvaardiging voor groei, en zijn gemaakt met deze reden in het achterhoofd: “Groei van het aantal vluchten als uitgangspunt voor hindervermindering, dat is een contradictie. Zolang hinder niet het uitgangspunt is, zullen bewoners worden geschiphold”. Een nieuw meetsysteem is voor de milieuorganisaties een absolute voorwaarde voor hinderbeperking.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

En die groei, dat is gewoon het mainportbeleid van de afgelopen tientallen jaren waarvan de Rli heeft aangetoond dat onze economie er niets aan heeft en waarvan het kabinet tegen het parlement heeft gezegd dat het er afstand van heeft genomen. En dan toch met een groeiplan komen met steeds meer overstappers en het argument dat Schiphol met de andere overstapluchthavens moet blijven concurreren. Ontkennen en het toch doen, het lijkt wel de luchtvaartsector

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar groei,hoe dan?
Schiphol mag blij zijn als het 400k vluchten haalt de komende 2 jaar.
En daarna zijn de wereld en de verhoudingen in de luchtvaart sector helemaal anders,schiphol en klm lopen dat nooit meer in.
Strijd van de bewoners is voorbij. (in de huidige omstandigheden niet iets om blij mee te zijn overigens,dan had ik liever de overlast gehad).

Kabinet zal roer gaan omgooien,zullen ook inzien dat er nu geen perspectief meer is voor het mainport beleid op schiphol. Dit was altijd al het risico van de sector,heel gevoelig voor conjunctuur en externe verstoringen.
Heathrow neemt nu heel veel over,dat gaat schiphol nooit terug veroveren. Dit nog afgezien van de lange tijd die het zal duren om de vraag naar reizen weer op pijl te brengen.



Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Vond de aangekondigde maatregelen trouwens onverwacht positief,is mooi dat ze dat alsnog gaan doen.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Jinek had goed programma vandaag al bleven de echt kritische vragen achterwege.

Klm gaat vluchtschema naar vs niet aanpassen. 2 weken met vrijwel lege vliegtuigen doorvliegen in een tijd waarin je juist op de kosten zou moeten letten.
Ook hoekstra,steun voor bedrijven en in het bijzonder de luchtvaart sector.
En dan ook nog "niemand had dit 1 maand geleden kunnen zien aankomen".
2 jaar vooruitkijken,ik vraag me af hoe elbers dat voor zich ziet over 2 jaar.


Netwerk krijgt enorme klap. Andere maatschappijen die nog wel internationale routes kunnen vliegen profiteren en nemen het nog overgebleven verkeer over. Denk dan aan turkye,de golf en heathrow.
Dan moeten waneer het virus voorbij is klm en schiphol vanaf vrijwel nul zich daar weer tussen werken. En dat terwijl men nu al martkaandeel verliest aan deze regios,
Dan kan je alleen heel hard op prijs concureren en dat is lastig als bv de golf de kerosine vrijwel gratis krijgt. Ik hoop oprecht dat het gaat lukken maar het lijkt mij heel erg moeilijk om dat voor elkaar te krijgen.

Zitten in crisis,geld moet zo efficient mogelijk uitgegeven worden om de economie te ondersteunen.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het klopt voor 100% wat er hier wordt geschreven. Het is naief te denken dat Schiphol terug zal gaan naar 400000 vluchten (wat wel zou moeten overigens). Een crisis levert slechts tijdelijk soelaas, maar nooit op langte termijn. Dat was ook zo met de financiele crisis na 2008. Na enige tijd gaat het spel weer gewoon door en dit betekent meer groei, meer herrie en meer vervuiling.

Air France-KLM zal overeind worden gehouden met belastinggeld. Zij hebben geen last van ondernemersrisico, die wordt bij anderen gelegd. Het klimaatprobleem door groei van de luchtvaart zal worden gebagatelliseerd.

De zgn. 'hinderbeperkende maatregelen' zullen misschien tijdelijk iets vermindering geven voor enkelen, maar wel ten koste van vele anderen, die een soort tweederangsburgers worden.

De informatie op minderhinderschiphol.nl is met opzet zo vaag en algemeen gehouden, dat je nog niet weet waar je over enige tijd aan toe bent. Nergens zie ik de nieuwe routes, noch de hoogtes die men gaat hanteren, noch een doorberekening in Lden-waarden (die voor velen nog steeds veel te hoog zullen blijven (> 45 dB(A)). Laat staan de belofte van meten van geluid.

Het is dus precies wat het vroeger ook was: mooie woorden en weinig effect. Op geen enkele manier kan ik iets herkennen, dat een duidelijke wijziging is van wat ik in mijn cursus Schiphollen heb beschreven.

We gaan er weer gewoon intuinen met zijn allen of worden weer tegenover elkaar uitgespeeld, vrees ik.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.