Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Hinder neemt weer toe

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 275 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Door Henk-Jan den Ouden

Hoger aanvliegen naar Schiphol en dan gelijkmatig dalen. Het kabinet heeft dat vorig jaar tot beleid gemaakt, maar de burgers merken er nog weinig van. De geluidshinder neemt weer toe, nu er weer steeds meer vliegverkeer is. De rustige periode is in elk geval niet gebruikt om te experimenteren met hoger aanvliegen.

Een jaar geleden werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen om, nu het rustiger is in verband met corona, zo snel mogelijk overdag te beginnen met experimenteren met hoger aanvliegen en dan in glijvlucht dalen: Continuous Descent Operation. Dit leidt tot minder geluidshinder door vliegtuigen, minder brandstofgebruik en minder uitstoot, zo staat in de motie.

Die kreeg brede steun in de Tweede Kamer en inmiddels heeft ook het kabinet het hoger aanvliegen omarmd in een nota, eind vorig jaar.

Het lijkt inmiddels onder in een lade beland

Het aantal vliegbewegingen is weer flink toegenomen, de laatste weken


Sindsdien is er echter op dat vlak niets zichtbaars gebeurd. Dat blijkt ook uit antwoorden van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Op de vraag of er inmiddels praktijkervaring is opgedaan met overdag hoger aanvliegen en wat daarvan de resultaten zijn, antwoordt LVNL slechts dat het ’een maatregel is die onderzocht wordt’.

Toeval

Hugo Timmer, secretaris van het Platform Vlieghinder Kennemerland, heeft ook nog niets geconstateerd. „Nee, de CDO-daling wordt nog steeds hoogstens alleen in de nacht gehanteerd, een heel enkele keer ook overdag, misschien is dat toeval. We signaleren weinig of geen verschil ten opzichte van voor de coronaperiode. De motie Marcouch lijkt helaas onder in een lade beland.

„Het aantal vliegbewegingen is weer flink toegenomen de laatste weken, en geheel volgens de visie van het ministerie en Schiphol worden de banen Kaag- en Polderbaan bij voorkeur gebruikt. De Polderbaan is begin dit jaar flink geupgraded, waardoor nu starts en landingen elke 70 seconden mogelijk zijn.”

Hoger minimum

De aanvlieghoogte op de Polderbaan is nu de laagste van heel Schiphol: 2000 voet, zo’n 600 meter. Voor de Aalsmeerbaan is dat minimaal 3000 voet en voor de Zwanenburgbaan 4000. Zou dat hogere minimum niet ook voor de Polderbaan kunnen gelden? „Theoretisch is het denkbaar om ook aan de noordkant naar een grotere aanvlieghoogte te gaan”, aldus een woordvoerster van LVNL. „Het verhogen van de aanvlieghoogte betekent echter dat vliegtuigen ook verder weg van de luchthaven oplijnen en over andere gebieden zouden vliegen. Dit betekent geluidshinder voor bewoners onder dat deel van de route.” Dat zou dan wel op grotere hoogte zijn.

Wat wel gebeurd is in de afgelopen anderhalf jaar: de toestellen zijn ’s nachts (tussen elf en zeven) vanaf zee iets hoger gaan aanvliegen. Waar ze voor mei vorig jaar op 5500 voet boven zee naderden, is dat nu flexibel tot 7000 voet. De vliegtuigen vlogen daardoor gemiddeld boven de regio 160 voet (49 meter) hoger dan daarvoor, dat is bijna 3 procent, zo blijkt uit een evaluatie van LVNL. Een ander effect was, dat het aantal vliegtuigen dat te laag (onder 5400 voet) aanvloog, daalde van 10 naar 5 procent. De exacte effecten op de geluidshinder waren vanwege het kleine aantal vliegtuigen nog niet goed te berekenen.

Het experiment met de ’gekromde nachtnadering’, om de dorpen Uitgeest en met name Krommenie en Assendelft te ontzien bij nachtvluchten op de Zwanenburgbaan, is in 78 procent van de gevallen gelukt. Dat blijkt uit een evaluatie van LVNL. Bijna acht van de tien vliegtuigen vlogen dus op de bedoelde manier om de dorpen heen. Van het restant is ongeveer de helft op de oude, rechte manier aangevlogen, en de helft is via specifieke instructies afgehandeld.

De experimenten zijn uitgevoerd in een tijd dat er door coronamaatregelen veel minder vliegverkeer was. LVNL hoopt als het weer drukker wordt ook zulke resultaten te kunnen bereiken.

Het blijkt dat het aantal metingen boven de drempelwaarde in Assendelft afnam van 100 procent naar 40 tot 60 procent van de 700 gemeten vliegtuigen, afhankelijk van het meetpunt. In Castricum verdubbelde het juist van 21 naar 42 procent, maar daar gaat het om veel minder vliegtuigen.

Er wordt ook gesproken over een ’gekromde nachtnadering’ naar de Polderbaan. Dat zou met name voor Uitgeest verlichtend kunnen werken. LVNL zegt de voorbereidingen daarvoor met bewoners en bestuurders te bespreken en dat afspraken worden uitgewerkt.

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Sterker nog, vandaag talloze vliegtuigen onder de 600 mtr en richting de noord om daar naar rechts af te draaien naar de Kolderbaan.
Dan vliegen ze zeker nog 40 a 50 KM te laag !
Meldt dit eens bij IL&T en verzoek handhaving…….wat een komedianten zijn dat zeg.

Geplaatst door Frans uit Assendelft

Nogal wiedes dat de Nomos meetpunten in Assendelft minder uitslaan. Deze liggen allebei namelijk vrijwel onder de aanvliegroute naar de Zwanenburgbaan nabij of in relatief nieuwe uitbreidingplannen en worden nu ontweken. Bij gesloten Polderbaan volgen de vliegtuigen ‘s nachts nu grotendeels de aanvliegroute naar de Polderbaan, om vervolgens ter hoogte van de Genieweg over het oudere gedeelte van het dorp heen te switchen naar die van de Zwanenburgbaan. Hierbij moeten twee extra bochten worden gemaakt. De (relatief nieuwe) inwoners van Saendelft worden hierbij weliswaar ontzien, maar de meestal oorspronkelijke inwoners onder de switch worden extra belast. Ongevraagd en zonder enige inspraak door LVNL aangekondigd en ingevoerd. Dit is dus alleen maar hinderverplaatsing. Alleen minder vliegen zal minder hinder veroorzaken. Past ook veel beter bij het laatste IPCC rapport.