Hilversum komt in actie tegen vierde aanvliegroute. Brandbrieven over nieuwe ’herriegoot’
Door Eddie de Paepe
Het is onacceptabel dat Hilversummers meer vlieglawaai krijgen door de (geplande) herindeling van het Nederlandse luchtruim. Dat is de boodschap van de mediastad aan minister Mark Harbers en de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS).
Met beide brandbrieven aan minister Harbers en BRS-voorzitter Jeroen Olthof geeft het Hilversumse college gehoor aan de oproep die op 21 juni door de raad is gedaan. Deze oproep kwam tot stand op initiatief van CDA, SP, VVD, GroenLinks, Hart voor Hilversum, PvdA en Democraten Hilversum. Dit onder de titel ’Noodlanding voor vierde route’.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een extra, vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen voor Schiphol ’aanleggen’. Hoewel de route nog niet is ontworpen bestaat er volgens de raad een reële mogelijkheid dat deze (gedeeltelijk) de gemeente Hilversum zal raken. Met als gevolg meer geluidshinder voor de inwoners.
Lees ook hier: Vrees voor toename geluidsoverlast van Schiphol in Hilversum. Nieuwe aanvliegroute komt op zo’n 5 kilometer boven Midden-Nederland
In de oproep wezen de partijen erop, dat de provincie Noord-Holland zich in haar zienswijze niet heeft uitgesproken voor of tegen de vierde aanvliegroute.
Uitwerking
Naar verwachting komt het kabinet binnenkort met een concrete uitwerking van de nieuwe aanvliegroute. Vijftien gemeenten in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Gelderland en de provincie Utrecht hebben zich al tegen het plan uitgesproken.
De raadsfracties constateerden verder dat er onder inwoners en in de media onrust is over de extra vliegroute van en naar Schiphol.
Vandaar dat de raad het college vroeg om duidelijk te maken dat een toename van geluidshinder voor de inwoners van Hilversum als gevolg van de herverdeling van het Nederlandse luchtruim onacceptabel is. En dat ’een maximale beperking hiervan te allen tijde is te prefereren’.
De deur uit
Daar hebben B en W nu, een kleine anderhalve maand later, gehoor aan gegeven. De brandbrieven zijn de deur uit. De een is geadresseerd aan minister Mark Habers van Infrastructuur en Waterstaat. De ander aan de Noord-Hollandse gedeputeerde Jeroen Olthof, voorzitter van de Bestuurlijke Regie Schiphol. De BRS is een samenwerkingsverband van 56 gemeenten en 4 provincies in de Schipholregio.
Lees ook hier: Nieuwe ’herriegoot’ richting Schiphol - onder meer boven Gooi, Eemland en Vechtstreek. Petitie al 25.000 keer ondertekend
Geluidsklachten
In de brieven vraagt het college aandacht voor het noodlanding-pleidooi van de Hilversumse gemeenteraad. B en W voegen daaraan toe dat zij van de gelegenheid gebruik maken om hier aan toe te voegen dat het aantal geluidsklachten over vliegtuigen boven Hilversum sterk lijkt te zijn toegenomen. ’Graag vernemen wij welke oorzaken hieraan ten grondslag kunnen liggen’, aldus het college.
Richting minister wordt daaraan toegevoegd: ’Wij hopen dat u dit signaal binnen de daarvoor bedoelde gremia kunt afgeven en horen graag welke’. En richting Olthoff: ’Wij verzoeken u dit standpunt in de BRS te bespreken en hopen dat u ons kunt teruggeven of/hoe hier vanuit de BRS op kan worden geacteerd’.
Lees ook hier: Utrecht uit zorg over luchtvaart en 4e aanvliegroute bij Harbers
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Ondanks vele waarschuwingen inzake Next-Gen hoogfrequent aanvliegen en dreigende herriegoten in de lokale en regionale media en aan politieke partijen blijven de Colleges in de BUCH gemeenten horende doof en ziende blind voor de desastreuze ontwikkelingen.
De regio laat zich vertegenwoordigen door een D66 burgemeester van de enige (!) bij de MRA 2.0 aangesloten gemeente Uitgeest. De Raad aldaar droeg macht en middelen over aan het MRA 2.0 bureau op de Zuid As waar een bestuurlijk trio de lakens uitdeelt:
De burgemeester van Amsterdam en de Commissarissen van de Koning in NH en Flevoland wisten in samenwerking met de vliegsector maar liefst 4.100 miljoen Euro Rijksbudget voor infrastructuur ten behoeve van de HUB Schiphol binnen te slepen. Dat ondanks een vermoedde schuldpositie van de Gemeente Amsterdam van maar liefst 10.000 miljoen Euro, zoals o.a. door ene Jack van Gelder onlangs in de SBS avondshow tussen neus en lippen werd gemeld.
Deze bevoordeling van de Noordvleugel/NOVEX Schipholregio ten koste van talloze MIRT projecten elders in het land - die "on hold" zijn gezet door VVD minister Harbers! - lijkt merkwaardig genoeg volledig aan de aandacht van de Nationale media en omroepen te ontsnappen.
Kortom, er is sprake van een krankzinnige doofpot en taboe op openheid tegenover het ene na het andere milieuschandaal dat via o.a. het burgerinitiatief/mediaplatform Schipholwatch anno 2023 naar buiten komt!