Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Hetze tegen korte vluchten slaat over naar Frankrijk

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 226 
|
 Luchtvaartnieuws 
hs.png

In navolging van GroenLinks maakt nu ook de Franse politiek werk van een verbod op korte vluchten. De links georiënteerde parlementariër François Ruffin heeft een voorstel gepresenteerd om dat mogelijk te maken, geïnspireerd naar het voorbeeld van GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger.

“Een gezond klimaat en een groeiende luchtvaart zijn vooralsnog onverenigbaar. Steeds meer mensen realiseren zich dat vliegen op korte afstanden onhoudbaar is”, aldus Kröger, die in Frankrijk een speech mocht geven ter ondersteuning van het plan van Ruffin.

Milieupartij GroenLinks vindt dat korte vluchten verboden moeten worden. Het is de vraag of dat juridisch haalbaar is, maar er kwam daardoor wel een discussie op gang over de noodzaak van vluchten over korte afstanden.

In Frankrijk wordt er, vanwege de omvang van het land, veel binnenlands gevlogen. De laatste jaren nemen hogesnelheidstreinen die taak in groeiende mate over. Ook in Nederland groeit het geloof in de trein voor korte afstanden. Zo gaf KLM onlangs aan best meer met treinvervoer te willen doen, mits er goede randvoorwaarden worden geschapen.

Bekijk bericht op "Luchtvaartnieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

GELDELIJKE RESERVERING PARALLELLE KAAG BAAN KOMT VRIJ !

Een eerste teken van nodige verandering ligt in het besluit van GS Noord Holland om geen geld meer te reserveren voor een extra baan en alle gereserveerde middelen in te zetten voor extra (spoor?) mobiliteit.(bron: website Provincie NH.)

Zo komt heel langzaam een nodige sanering van Schiphol in zicht en kan o.a. extra spoorcapaciteit onder de Maas door worden gerealiseerd. Ook het hsl Oost traject kan verder worden verbeterd zodat kortere vluchten binnen Europa vervangen kunnen worden door hsl.