Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Het wordt nog drukker op de Polderbaan

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2272 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Schiphol-overview.png
Banenstelsel Schiphol vanaf 2003
Credit: Wikipedia

Door Henk-Jan den Ouden

HEILOO/CASTRICUM - Schiphol wil de komende jaren proberen het vliegverkeer van en naar de luchthaven zo veel mogelijk te concentreren op de Polderbaan en de Kaagbaan. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de overlast die inwoners van de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum en Heiloo ondervinden.

Dit jaar is het luchtruim een stuk rustiger vanwege de coronaperikelen, maar Schiphol heeft onverminderde ambities voor groei. Er is echter een groeiend besef dat er een grens is aan de hinder die de luchthaven kan veroorzaken. De meeste hinder wordt veroorzaakt aan bewoonde gebieden die vlakbij de Buitenveldertbaan, de Aalsmeerbaan en in mindere mate de Zwanenburgbaan liggen.

Daarom wil Schiphol proberen daar minder op te vliegen en zo veel mogelijk toestellen naar de Polderbaan en de Kaagbaan te dirigeren. De luchthaven heeft daarvoor negen maatregelen bedacht. Zo kunnen de afstanden tussen de landende vliegtuigen worden verkleind, waardoor er per uur meer kunnen landen. De vluchten kunnen beter over de dag worden verdeeld en de landende en startende vliegtuigen zouden beter op tijd moeten vliegen, waardoor er een strakker tijdschema kan worden gehanteerd. Dat betekent uiteraard, dat de gebieden die onder de Polderbaan liggen, meer vliegtuigen over zien komen.

Wilfred Eleveld en Hugo Timmer, voorzitter en secretaris van bestuursleden van het Platform Vlieghinder Kennemerland, denken er genuanceerd over. „Schiphol probeert nu de overlast van ernstig gehinderden te verminderen door eerst de Polderbaan en de Kaagbaan vol te krijgen”, zegt Eleveld. „Daar wordt op gestuurd, er zijn alleen normen voor de huizen die vlak bij de luchthaven liggen. Voor de rest kan Schiphol zijn gang gaan. Dat betekent dat de overlast tot in Egmond en Alkmaar en voor de Kaagbaan tot in Leiden wordt ervaren.”

Horizontaal
Maar Schiphol houdt zich keurig aan de wet, zegt Timmer. „Nu wordt er zo lang mogelijk horizontaal gevlogen bij de landing, anders kunnen de luchtverkeersleiders van LVNL niet zo’n grote frequentie van vliegtuigen realiseren op de Polderbaan.” Dat betekent dus dat de vliegtuigen over een lange afstand laag aanvliegen: 600 meter hoogte voor de Polderbaan en 800 naar de Kaagbaan.

Schiphol onderzoekt momenteel of het mogelijk is het landen in glijvluchten, zoals dat nu al ’s nachts naar de Polderbaan gebeurt, ook overdag te laten plaatsvinden. Daarbij wordt de daling vanaf een grotere hoogte ingezet. „Een geleidelijke daling, waarbij de motoren op lager vermogen worden gezet”, legt Timmer uit. „Dat zorgt voor minder hinder. Schiphol heeft dat heel lang tegengehouden, het vreesde dat de capaciteit van de banen zou dalen. Maar de techniek wordt steeds beter, dat zegt de verkeersleiding nu ook. De capaciteit kan nu al worden verhoogd als er in glijvlucht wordt gevlogen. En de techniek is er al om op 1800 meter aan te vliegen en gelijkmatig te dalen.”

Tweede Kamer
Als het aan de Tweede Kamer ligt, zou een proef met hoger aanvliegen al zijn begonnen. CDA-Tweede Kamerlid Amhaouch stelde in juni voor daar ’zo spoedig mogelijk mee te beginnen zodat bij positieve ervaringen dit zo snel als mogelijk kan worden ingevoerd’. Zijn motie werd unaniem aangenomen. „Maar er is nog niets gebeurd”, zegt Eleveld. Het Platform heeft onlangs gereclameerd bij het ministerie.

De glijvluchten vanaf grotere hoogte zouden een verbetering kunnen zijn, maar lossen niet alles op, zegt Timmer. „Het kan alleen als het vliegverkeer niet wordt gespreid, maar een vaste aanvliegroute volgt. De mensen die daar onder wonen, worden nog zwaarder belast. Zo’n intensief gebruikte route kan eigenlijk alleen als daaronder niet wordt gewoond. Maar dan moeten er woningen verdwijnen, en dat kost geld.” En: het geluid wordt over een groter gebied verspreid naarmate een vliegtuig hoger vliegt.

De twee vrijwilligers van het Platform zijn dus gematigd enthousiast, maar wachten de plannen af, die in 2024 gerealiseerd zouden moeten worden. „We zijn al zo vaak bekocht met dit soort maatregelen”, zegt Eleveld. „Er worden altijd mooie toezeggingen gedaan, maar uiteindelijk wordt het toch weer slechter. Je moet een proefperiode hebben met echte metingen en enquêtes. Meten is noodzakelijk. Het wordt nu allemaal berekend. Wij hebben onze bedenkingen bij de berekeningen. Er wordt niet met metingen gecontroleerd of ze kloppen. Op bijvoorbeeld Heathrow in Londen is dat standaard.”

„Als je geluidsoverlast wilt meten, dan kan dat niet met één meetpunt in een dorp”, stelt Eleveld. „Dat moet op punten waar veel overheen wordt gevlogen. Liefst in bijvoorbeeld een tuin. Huizen reflecteren het geluid enorm.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De wet beschermt omwonenden te weinig (eigenlijk totaal NIET!) en Schiphol maakt er slinks gebruik van om onze regio driedubbel te belasten. Dit deed men ook al in 2000 met steun van de regio Amsterdam-Aalsmeer, die hoopte op minder herrie. Geleidelijk nam ook daar weer de herrie toe, wat ook nu weer gaat gebeuren. Maar eerst is regio Kennemerland (en Leiden) de lul!

Luchtvaartgroei betekent sterke achteruitgang voor velen van ons! Maar u mag straks wel meebetalen.

Zo heeft men stiekem toch een nieuwe ‘Zwanenburgbaan’ gecreëerd ten koste van Castricum, Heiloo, Limmen, Uitgeest en Assendelft.

Geplaatst door Gerard uit Castricun

Gematigd enthousiast???? Het paard van Troje wordt hiermee omarmd. Eenmaal doorgevoerd kom je er nooit meer vanaf. Heathrow is het voorbeeld. Dit is een dramatisch toekomstperpectief voor met name Bakkum Castricum Limmen Akersloot Uitgeest. En dat is eufemistisch uitgedrukt. Timmer, laat je geen worst voorhouden. Die smaakt echt niet.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

METROPOOLGEKTE WREEKT ZICH: ONZE REGIO IS STRAKS DE KLOS!

Terwijl NB! 56 gemeenten en 4 Provincies via de Bestuurlijke Regie Schiphol deze schandalige ontwikkeling afwijzen, drukt de Regiegroep van de MRA vanaf het kantoor op de Zuid As samen met de luchtvaartsector dit keihard door. Ook wethouders, burgemeesters en raadsleden treft blaam: velen heulen met de Metropoolgekte en schijnen hun eigen gemeenten en regio eenvoudigweg op te offeren voor de heilige Deltametropool in wording. Blijkbaar staat hun politieke loopbaan voorop?

En helaas zit het nieuwe PVK bestuur er volledig naast met hun gematigd enthousiasme en meebewegen met dit wanbeleid. Stop daarmee en roep het NHD ter verantwoording, want deze krant belazert de kluit met dit schijnheilige artikel.

Ook de regio rond de Kaagbaan staat dit onheil te wachten en daarom had het ook in de Burgerhoorzitting veroordeeld moeten worden. Wellicht is het verstandig dat deze grote fout eerst intern bij LBBL en ORS bewonersdelegatie wordt aangekaart en de leden van PVK en de werkgroep hier z.s.m. werk van gaan maken?


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Alarmerend nieuws:

Regiegroep MRA machtiger dan de BRS met 56 gemeenten en 4 Provincies?!

Op de Zuid As blijkt een Metropool bureau MRA te zijn opgebouwd waar een regiegroep van zeer hooggeplaatste bestuurders via de MRA een Deltametropool uitrolt en de vlieghinder bewust op de Polderbaan en Kaagbaan wil concentreren.

Alle 35 aangesloten gemeenten laten hun huishoudens dit bureau financieren naast een subsidie van het Provinciaal bestuur.

In de BUCH regio is ook Uitgeest er lid van en meerdere raadsleden nemen actief aan opgetuigd (Deltametropool-) overleg deel.

Alle waarschuwingen door verontruste bewoners zijn door de PvdA wethouder, de burgemeester(s) en een aantal raadsleden helaas terzijde geschoven.

Waarvan acte.

Geplaatst door baard uit heiloo

Goh , alweer een reactie van Platform vlieghinder kennemerland !!
Schiphol houd zich aan de wet ? . De Polderbaan wordt straks nog zwaarder belast , en we moeten maar vertrouwen dat vanaf 2024 !!! de overlast in onze regio wat minder wordt door ,, glijvluchten ,, iets wat ze s,nachts ook maar sporadisch doen.
Als iets blijkt uit dit artikel is dat we niets hoeven te verwachten van dit Platform .
Leuk om af en toe de irritatie van je af te schrijven , maar zonde van een lidmaatschap .

Geplaatst door Hugo Timmer uit Heiloo

Geachte lezers met een reactie nav het stuk in het NH Dagblad van 14 nov jl: helaas moeten Wilfred Eleveld en ik achteraf constateren, dat onze woorden en meningen tijdens ons telefoongesprek met de verslaggever van het NH Dagblad niet altijd adequaat zijn weergegeven. Een tekst als bijv. "Maar Schiphol houdt zich keurig aan de wet, zegt Timmer. „Nu wordt er zo lang mogelijk horizontaal gevlogen bij de landing, anders kunnen de luchtverkeersleiders van LVNL niet zo’n grote frequentie van vliegtuigen realiseren op de Polderbaan.” Dat betekent dus dat de vliegtuigen over een lange afstand laag aanvliegen: 600 meter hoogte voor de Polderbaan en 800 naar de Kaagbaan" brengt verschillende, losstaande elementen die we hebben geopperd, in een verkeerd verband. Schiphol houdt zich in zoverre aan de wet, dat het Ministerie van I&W onder "baangebruiksregels" heeft vastgelegd dat de zogeheten Primaire Banen (Kaag- en Polderbaan) ZO VEEL MOGELIJK GEBRUIKT DIENEN TE WORDEN. Hier stelt het PVK zich natuurlijk heftig tegen te weer, ALS de wet al hierbij blijft, zouden wij graag een compensatie zien in oa. het vanaf veel grotere hoogte gespreid aanvliegen, met verminderd motorvermogen zoals nu al vaak in de nacht wordt gedaan. Veel beter voor mens en milieu is natuurlijk een blijvend veel kleinere luchtvaart voor Nederland.
Onze les: voortaan in contact met de pers altijd van ons eigen verhaal uitgaan, en achteraf nog vóór plaatsing om inzage in het stuk verzoeken. Mvg, Hugo Timmer, secretaris PVK

Geplaatst door baard uit heiloo

@ Hugo .
- tijdens het ,, paralel landen met de Zwanenburgbaan ( 875 m ) moet de hoogte 625 meter zijn
- tijdens de pieken ( straks weer 5 maal per dag ) draait LVNL pas voorbij Castricum in om de
IJmond te ontlasten
- Gemeente Alkmaar neemt deel aan Omgevingsraad en heeft duidelijk invloed ! .
De inwoners van Bakkum , de Egmonden , Heiloo , Limmen en Akersloot zijn de gemeenten die straks weer écht overlast ( herrie en uitstoot ) van de Polderbaan ondervinden !.
Feit is ook dat de Polderbaan al ( zowat ) aan zijn maximum capaciteit zit , dus waar moet de ,, groei ,, dan landen en stijgen .
Heiloo heeft dan nog het voorrecht om na 22.40 uur ook het stijgende verkeer van de Polderbaan te horen .
Hoezo hebben de inwoners die vlakbij de Zwanenburgbaan , Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan wonen ,, meer ,, overlast ? . Kan je dit aantonen ? . En is dit dan een goede reden om het maar te verplaatsen naar andere Regio,s .
Helaas boeit het misschien maar 1 % van de inwoners , en misschien nog wel minder , kijkend naar de schamele 1400 leden van PVK .
Mijn vrees is dat het alleen maar erger gaat worden ,! onze Regio is daar doelbewust voor ,, gereserveerd . En de wetgeving is daar op aangepast helaas .