Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Het lijkt zo goed als onvermijdelijk: de opening van vliegveld Lelystad loopt opnieuw vertraging op

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 174 
|
 Trouw 
Lelystad_baannummer_hvs.jpg

De gloednieuwe terminal van luchthaven Lelystad is spookachtig leeg: 7900 vierkante meter wachtruimte zonder wachtenden, bagagehallen van 3000 vierkante meter zonder koffers en 1200 vierkante meter winkelruimte zonder winkels of horeca.

Wanneer de drommen vakantiegangers komen? In 2020, was tot dusver het antwoord van minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat. Maar of dit gaat lukken is onzeker geworden, nu de Raad van State heeft geoordeeld dat de Programmatische Aanpak Stikstof (Pas) strijdig is met de Europese wet. Met een beroep op deze Pas besloot de overheid dat het niet nodig was om een natuurvergunning aan te vragen voor het openen van luchthaven Lelystad, waar uiteindelijk 45.000 starts en landingen per jaar moeten gaan plaatsvinden.

Pas op de plaats


Al die vluchten van en naar Lelystad leiden ertoe dat er meer stikstof neerdaalt in de natuurgebieden eromheen. Naar verwachting krijgt de Veluwe te maken met de hoogste toename. Het ministerie van infrastructuur en waterstaat stelde tot dusver dat de extra stikstofuitstoot binnen de ruimte viel die voor de luchtvaart is gereserveerd voor de Pas. Maar nu de aanpak door de mand is gevallen, gaat deze redenering niet meer op.

“Wij zijn blij dat Europa hier een stokje voor steekt’, zegt Robert Tieskens, voorzitter van actiegroep Red de Veluwe. “Het ministerie kan nu niet anders dan een natuurvergunning voor luchthaven Lelystad aanvragen.”

Tieskens verwacht dat het aanvragen van de vergunning de opening van luchthaven Lelystad in ieder geval vertraagt. “Vervolgens is het de vraag of de vergunning wordt verleend.” Tieskens kan zich dat niet voorstellen. “Er zijn natuurgebieden die wel wat extra stikstof kunnen hebben, maar de Veluwe zit al aan het maximum. De natuur gaat er echt kapot aan als er nog meer stikstof terecht komt.” En mocht de vergunning toch verleend worden, dan is Red de Veluwe van plan om samen met milieuorganisaties naar de rechter te stappen. “Het wordt echt een moeilijk verhaal voor luchthaven Lelystad.”

Lees verder op Trouw.nl


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter

Hopelijk wordt het kabinetstuig dat naast de miljarden subsidie aan de luchtvaart ook ons met hard werken opgebrachte geld over de balk heeft gesmeten aan ingestorte KLM aandelen en museum Lelystad hiervoor ter verantwoording geroepen. Een lange celstraf is verdiend voor zoveel verspilling en vermoedelijk corruptie.

Geplaatst door M.

Als we omkoping kunnen bewijzen zou dat nu op een goed moment komen. Dezelfde mensen zitten nu aan de knoppen voor de luchtvaart groei tot 2030. Dat het stinkt is bij veel mensen wel de gedachten, er moet toch ergens een bewijs te vinden zijn voor omkoping.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.