Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Het lawaai op de koop toe nemen’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1205 
|
 De Telegraaf 
gh_vliegtuig_030918_1902GN_Imgp2391.jpg

Mag ik mensen die zeggen dat nieuwe huiseigenaren in de regio Schiphol „het lawaai op de koop toe moeten nemen”, uit de droom helpen, schrijft Henk Kroese uit Amsterdam-Zuidoost.

In het eerste kwartaal is het aantal klachten over lawaai van de Buitenveldertbaan met 7% toegenomen en de periodemeldingen met 29%. Let op: onder de Buitenveldertbaan staan nu al 80.000 woningen. En dat moeten er nog veel meer worden, als het aan de provincie ligt. De meeste bewoners van Zuidoost, Buitenveldert, Osdorp, Nieuw-West en Amstelveen klagen niet, maar ondervinden wel regelmatig geluidsoverlast. Raak je dan aan het geluid van overkomende vliegtuigen gewend? Ik denk het niet: een nachtvlucht verstoort het slaapgenot van duizenden mensen. En die moeten ‘s morgens weer naar het werk... En als je in je tuin zit, kun je elkaar niet meer verstaan.

Hoe gezond kan Schiphol zijn? Wat dacht u van uitstoot van fijnstof en ultra-fijnstof uit vliegtuigen? De RIVM is bezig met onderzoeken hiernaar, nu al blijkt dat de gevolgen voor de bevolking dramatisch zijn te noemen. Mijn eerste klacht over geluidsoverlast dateert van 40 jaar geleden. Ook toen een nietszeggend antwoord ontvangen, er is sindsdien niets veranderd. En de vliegtuigen die overkomen, zijn nog even lawaaiïg als toen. En het aantal groeit nog steeds. In 1995 is de vijfde baan aangelegd, om de overlast van de overige vier banen te beperken. Maar deze Polderbaan wordt nu gebruikt om de groei op te vangen. Want Schiphol wil groeien, groeien. Maar vergeet dat deze ’mainport’ in het dichtst bevolkte land ter wereld ligt.

En ze neemt het lawaai ’op de koop’ toe....

Henk Kroese, Amsterdam Zuidoost

Bekijk bericht op "De Telegraaf"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De RIVM is bezig met onderzoeken hiernaar, nu al blijkt dat de gevolgen voor de bevolking dramatisch zijn te noemen.

Onder druk van de Schiphollobby (lees: dus ook politiek Den Haag zelf) blijven ze in bv. Nederland, onderzoeken en onderzoeken en onderzoeken en ............................... tot Sint Juttemis.
Ik heb er dan ook geen enkel vertrouwen in dat de inwoners een bescherming krijgen die nodig is. Nodig tegen het exorbitante luchtverkeer met de desastreuze uitstoot van fijnstof en andere smerigheid, ongekende pestherrie en de daarbij optredende onveiligheid door de vele vliegbewegingen.

De luchtvaartsector (Schiphol-group) en de Nederlandse politiek, schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.

Geplaatst door anoniem

Beetje vreemd artikel, is het een ingezonden brief?

Het "lawaai" op de koop toenemen.
Het is meer dan "lawaai" Er is vrijwel niets op de wereld dat meer geluid produceert dan een straalmotor. In de decibel schaal wordt het gebruikt als voorbeeld van het zwaarste geluid.
De herie is vele en vele malen erger dan welke andere geluidsbron in Nederland ook. En het is elke dag de hele dag door voor veel mensen. Het vult de hele atmosfeer tot in de verre omtrek, er is geen ontkomen aan.
Een vliegtuig dat op 1000m hoogte accelereert, op 20!!! km afstand,maakt vrijwel evenveel herie als een auto die hier 10 meter voor de deur langs rijd.
Dat is natuurlijk wel te doen, maar hoe dichterbij hoe erger het word. Op 5 km is het al vergelijkbaar met een zware vrachtwagen.
Niks maakt zoveel herie als vliegtuigen, er is werkelijk helemaal niks wat in de buurt komt.
En dan gaan mensen voor hun rust met vakantie naar zuid frankrijk of whatever. Heerlijk die rust,doet zo enorm goed. Maar heeft geen waarde voor de nederlandse politiek.
Absurde situatie.

Wennen aan het geluid, is hetzelfde als zeggen dat je moet wennen aan de herie die de buurman maakt als hij elke dag zijn stereo op 10 heeft staan.
Dat is niet iets waar je aan moet wennen,dat is asociaal gedrag dat je woongenot ernstig aantast.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

“Er is niet zorgvuldig omgegaan met de veiligheid van de inwoners, risico’s voor bewoners werden niet onderkend, het veiligheidsrisico was verwaarloosbaar. In de besluitvorming stond economisch belang op de eerste plaats.” Zo luiden de conclusies die de onafhankelijke Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vorig jaar trok over de gaswinning in Groningen.

“Volgens ons kunnen die conclusies één op één ook in een rapport over Schiphol worden opgenomen,” schrijft Bewonersvereniging Behoud Woongenot Aalsmeerbaan (BWA) aan de onderzoeksraad. De vereniging wil een Deltaplan, waarin de groei van Schiphol tot 2050 wordt vastgelegd en niet tot 2020 zoals nu.

De vereniging richt zich tot de OVV omdat het de officiële Omgevingsraad van Hans Alders niet vertrouwt.

Lees hier verder