Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Het ‘groeiverdienmodel’ van de luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 221 
|
 trouw.nl - 29-05-2020 
Schiphol_klimaatactie_191214_EW_131654.jpg

Column Esther Bijlo

Even lekker in een Boeing 747 zitten? Geen probleem. Boek een ‘all-inclusive’ bij Corendon en geniet van deze ‘experience’. Maar we kunnen toch nog niet op vakantie? Wel dicht bij huis, aan de ‘Costa Holanda’. Het hotel staat handig vlak bij het knooppunt A4/A9 en het vliegtuig staat ernaast. De kist gaat alleen niet omhoog. Maar ach, er is een ‘gratis shuttle-service naar de Beachclub’ in Zandvoort en ongeveer 24 uur per dag drank en eten.

Dit zal niet het gewilde tripje zijn van de hoogopgeleide, jonge stedeling die afgelopen maandag deze krant opende.

Lees dit Trouw artikel verder via onderstaande link..................

Bekijk bericht op "trouw.nl - 29-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Wel een gezichtsmasker op in dit vliegtuig! Wat een kul aanbieding, mensen blijf toch thuis en hou op met zulke onzin! Hoewel, beter daarin dan in een vliegtuig in de lucht, die overigens al lang niet meer strak blauw is. Dit gaan we pas weer zien bij de volgende lockdown. De vliegconsument is er al hard mee bezig dit te bewerkstelligen met zijn boekingen.

Ook zeer leesbaar voor begrip hoe onze maatschappij in elkaar zit:
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/kapitalisme-was-leuk-maar-niet-tijdens-de-crisis-rechts-lullen-links-zakkenvullen~be865eac/

Tenslotte nog dit, men vraagt vaak, wat kunnen we nog doen om de Schiphol-ellende te verminderen. In eerste instantie lijkt het: vrij weinig.

Toch geef ik u de volgende raad:
1. Zelf niet meer vliegen, ik vier mijn eerste lustrum vliegvrij deze maand!
2. Blijf op de hoogte via deze website en SchipholWatch, eventueel AirportWatch
3. Blijf uw vrienden en kennissen erop aanspreken, ga de dialoog aan (ja, zelfs met piloten en KLM-ers), ook al zijn die het niet met u eens
4. Verdiep u in de geraffineerde trucs van de luchtvaartsector en politici (mijn cursus) en leer deze te doorzien (u krijgt vanzelf een hekel aan dit ‘tuig’)
5. Stuur toch klachten in ondanks dat het niets lijkt te helpen, zodat men er niet zomaar mee wegkomt door te beweren dat er minder hinder is
6. Meet zelf geluid (Explane) om de leugens te ontzenuwen
7. Schrijf op de relevante sites (twitter), en naar uw gemeenten en uw kranten
8. Stem niet VVD, FvD, PVV, D66, CDA en wellicht ook niet PvdA, of CU (doet wellicht toch mee in de coalitie), maar wel GL en PvdD, maar volg deze ook kritisch, want het pluche lokt.
9. Accepteer de terreur en het verzieken van ons leefmilieu niet meer t.b.v. de luchtvaart bobo’s en aandeelhouders
10. Houd afstand (zeker tot Schiphol en de andere luchthavens!)
11. Voed uw (klein)kinderen zo op dat ze niet kritiekloos blijven vliegen
12. Accepteer niet dat u door uw belastingen de luchtvaart zonder aanpassingen overeind houdt

Wij staan niet alleen, maar ons aantal moet nog sterk toenemen!

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

De WTL en de Bewoners ORS werken er hard aan om onder meer D66, CDA,CU, PvdA en SP ervan te overtuigen dat Schiphol voor de publieke belangen die in de Luchtvaartnota staan, minder dan 400.000 vluchten nodig heeft en dat het luchtverkeer niet verder hoeft te groeien om vraagtoename van thuismarktpassagiers op te vangen tot 2050. Je kunt gerust stemmen op partijen die dit in hun programma overnemen
Maar liever niet op de partijen die Schiphol volstrekt onnodig verder willen laten groeien omdat ze de sectorbelangen belangrijker vinden dan de nationale belangen.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De PvdA heeft ons in 2000 vernaggeld met Netelenbos en later vele malen met Alders. Ook Benschop is er lid van en doet mee met de groeiwaanzin. Het zou me echt verbazen als men nu anders handelt.

Het CDA had Eurlings als ster bij de KLM, die zich hard maakte voor bloemenvluchten midden in de nacht. Vertrouw ik ook niet.

CU zou kunnen als ze zich niet aan de VVD committeren, maar D66 vond ik tot nu toe ook niet sterk en nog teveel meebuigen met de sector.

Van de VVD, PVV, en FvD is absoluut niets goeds te verwachten! SGP vond ik ook verdacht met de uitspraak in steundebat KLM: "wie rood staat kan niet groen zijn."

Kortom: er moet nog heel wat gebeuren en het mag niet bij beloften blijven, waar men in een coalitie op terug gaat komen.

Trouwens: voordat ook maar groei met 1 vliegtuigbeweging is verdiend, zorgt men in de plannen al voor groei met 40+45k (die naar Lelystad gaan) tot 2023.