Het CDA steunt de krimp van Schiphol naar 440.000 vluchten en wil “vliegtuigvrije dagen”
Geluidsoverlast rond Schiphol is een hardnekkig probleem. Stillere vliegtuigen en slimmere vliegroutes en -tijden hebben iets geholpen, maar de impact op de leefbaarheid is op veel plekken te hoog. Vanwege de hinder voor de omgeving steunen we de door het kabinet aangekondigde verlaging naar 440.000 vluchten per jaar. Het CDA is geen voorstander van een verdere verlaging, omdat daarmee de economische waarde van Schiphol in het gedrang komt. Voor de zwaarst getroffen dorpen wil het CDA jaarlijkse “vliegtuigvrije dagen” introduceren, waar op die dagen gegarandeerd niet overheen wordt gevlogen. We willen waar mogelijk het aantal nachtvluchten tot een minimum beperken
Wat het CDA betreft wordt de regio rond Schiphol omgevormd naar een zogeheten multimodale vervoershub, ook voor de internationale hogesnelheidstrein. Op relatief korte afstanden, zoals Londen, Parijs en Berlijn moet de trein een veel beter alternatief kunnen worden dan het vliegtuig. Wij willen dat iedereen kan en wil kiezen voor duurzaam reizen. Door te werken aan synthetische kerosine op grote schaal, kan vliegen ook duurzamer worden, inclusief substantiële verlaging van de stikstofuitstoot.
Geplaatst door Jaap uit Bussum
Voor de productie van synthetische kerosine, ook wel e-fuel genoemd, is zeer veel duurzaam opgewekte energie voor nodig. Zoveel, dat we dat in Nederland niet kunnen opwekken. Misschien kunnen dat de landen die in zonovergoten streken liggen.
Maar bij verbranding van welke brandstof ook, er komt nog altijd waterdamp vrij, dat een krachtig broeikasgas is, met een korte levensduur. Maar als die waterdamp in de atmosfeer constant wordt aangevuld, is het dus blijvend aanwezig. Echt klimaatneutraal vliegen zit er dus zelfs met synthetische brandstof niet in, maar het zou wel een grote stap voorwaarts zijn.