Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Het CDA steunt de krimp van Schiphol naar 440.000 vluchten en wil “vliegtuigvrije dagen”

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 420 
|
 CDA Noord Holland 
LogoCDAgroenrgb.png

Geluidsoverlast rond Schiphol is een hardnekkig probleem. Stillere vliegtuigen en slimmere vliegroutes en -tijden hebben iets geholpen, maar de impact op de leefbaarheid is op veel plekken te hoog. Vanwege de hinder voor de omgeving steunen we de door het kabinet aangekondigde verlaging naar 440.000 vluchten per jaar. Het CDA is geen voorstander van een verdere verlaging, omdat daarmee de economische waarde van Schiphol in het gedrang komt. Voor de zwaarst getroffen dorpen wil het CDA jaarlijkse “vliegtuigvrije dagen” introduceren, waar op die dagen gegarandeerd niet overheen wordt gevlogen. We willen waar mogelijk het aantal nachtvluchten tot een minimum beperken

Wat het CDA betreft wordt de regio rond Schiphol omgevormd naar een zogeheten multimodale vervoershub, ook voor de internationale hogesnelheidstrein. Op relatief korte afstanden, zoals Londen, Parijs en Berlijn moet de trein een veel beter alternatief kunnen worden dan het vliegtuig. Wij willen dat iedereen kan en wil kiezen voor duurzaam reizen. Door te werken aan synthetische kerosine op grote schaal, kan vliegen ook duurzamer worden, inclusief substantiële verlaging van de stikstofuitstoot.

Bekijk bericht op "CDA Noord Holland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Door te werken aan synthetische kerosine op grote schaal, kan vliegen ook duurzamer worden, inclusief substantiële verlaging van de stikstofuitstoot."
Voor de productie van synthetische kerosine, ook wel e-fuel genoemd, is zeer veel duurzaam opgewekte energie voor nodig. Zoveel, dat we dat in Nederland niet kunnen opwekken. Misschien kunnen dat de landen die in zonovergoten streken liggen.
Maar bij verbranding van welke brandstof ook, er komt nog altijd waterdamp vrij, dat een krachtig broeikasgas is, met een korte levensduur. Maar als die waterdamp in de atmosfeer constant wordt aangevuld, is het dus blijvend aanwezig. Echt klimaatneutraal vliegen zit er dus zelfs met synthetische brandstof niet in, maar het zou wel een grote stap voorwaarts zijn.

Geplaatst door ed uit oegstgeest

Het CDA negeert de onafhankelijke onderzoek waarin is aangetoond dat 1) het economisch belang van Schiphol voor Nederland beperkt is, en 2) dat synthetische kerosine heel veel groene energie vraagt die hard nodig is voor de verduurzaming van andere sectoren, en 3) dat de stikstof niet samenhangt met de brandstof zelf maar met de aanwezigheid van 80% stikstof in de lucht die bij hoge temperaturen in verbrandingsmotoren wordt geoxideerd. Het neemt dus standpunten in zonder te zijn gehinderd door inhoudelijke kennis. Die kennis heeft Bontenbal, een natuurkundige, overigens wel. Er is dus iets mis met het zelfreinigende vermogen binnen deze partij. En zo groot is die partij niet....

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

En de wil dat het aantal vluchten op Schiphol wordt teruggebracht naar 300.000. Ook moet worden gestopt met de vluchten naar Londen, Parijs en Brussel. Verder wil de ChristenUnie vliegen fors gaan belasten.
Er zijn intussen nog maar twee partijen tegen de krimp van Schiphol (JA21 en BBB). D66 en de PVV moeten hun verkiezingsprogramma nog presenteren.
Deze omslag had niemand tot voor kort geloofd.