Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Herriezomer voor Amsterdammers: 11.000 extra vliegtuigen door onverwacht onderhoud Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 165 
|
 Het Parool 
Amsterdam.jpeg

Amsterdammers en Amstelveners gaan een zomer met extreem veel vlieglawaai tegemoet. Tussen half juni en september zullen tot 11.000 vluchten extra over hun huizen komen. Bewonersraad MRS eist dat het aantal zomervluchten op Schiphol wordt teruggebracht om die extra hinder te voorkomen.

Volkomen onverwacht wordt de Zwanenburgbaan, een van de belangrijkste banen van Schiphol, de hele zomer goeddeels buiten gebruik gesteld. Tot nu was alleen bekend dat de baan in de laatste twee weken van juni dichtgaat voor jaarlijks onderhoud.

Nu blijkt dat de ingrepen maar liefst 11 weken duren. In die periode kan niet op de baan – normaliter goed voor 15 procent van de vluchten – worden geland en slechts beperkt worden gestart. Om dat op te vangen, zullen de komende 3,5 maand veel vaker vliegtuigen landen op de Buitenveldertbaan en de Oostbaan van Schiphol.

De landingsroute van de Buitenveldertbaan loopt van Weesp en Amsterdam-Zuidoost over Buitenveldert en Amstelveen-Noord. Die route zal deze zomer 6000 tot 10.000 keer vaker worden gebruikt. In heel 2023 werd 24.000 keer op de Buitenveldertbaan geland.

De route van de Oostbaan voert pal over de binnenstad van Amsterdam, diagonaal van Noord naar Oud-Zuid. Daar worden tussen de 600 en 1000 extra vluchten verwacht. In heel 2023 werd zo 5500 keer geland op de Oostbaan.
Niet buiten zitten of raam open doen

“Dit besluit valt midden in de zomer en is in strijd met de regels voor baanonderhoud van Schiphol,” zegt voorzitter Khadija Arib van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), het adviesorgaan van bewonersgroepen.

“Mensen kunnen niet buiten zitten of een raam open doen. En zelfs dan is er veel overlast binnenshuis. Omwonenden worden weer voor een voldongen feit gesteld met grote impact voor de leefomgeving.”

De onverwachte ingreep is nodig omdat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) cruciale landingssystemen op de baan vervangt. Voor de vervanging heeft Schiphol eind vorig jaar toestemming gevraagd – en gekregen.
Verkeersleiders niet getraind

Maar daarbij gingen luchthaven en ministerie van I&W er op voorspraak van LVNL van uit dat gedurende de werkzaamheden gewoon geland kon worden op de Zwanenburgbaan. Pas onlangs bleek dat luchtverkeersleiders daarvoor apart getraind hadden moeten worden. Dat is vanwege personeelstekort niet gelukt.

Knarsetandend gaat het ministerie vanwege de tijdsdruk alsnog akkoord. “LVNL heeft aangegeven dat het onderhoud nú moet plaatsvinden met het oog op de veiligheid,” zegt een woordvoerder van demissionair luchtvaartminister Mark Harbers, “en dat uitstel om die reden niet mogelijk is.”

Harbers beloofde in februari nog dat ‘bij toekomstig baanonderhoud op Schiphol er niet langer van wordt uitgegaan dat geluidsgrenzen worden verlegd of vrijstellingen verleend als geen verzachtende maatregelen worden genomen’.
200 vluchten per dag schrappen

Maar die durft het ministerie zo kort voor de zomer niet af te dwingen. Om extra hinder te voorkomen, zouden elke zomerdag 200 vluchten geschrapt moeten worden, terwijl die al aan luchtvaartmaatschappijen zijn toegewezen en de vliegtickets ervoor al verkocht zijn.

“Omdat we geen enkel veiligheidsrisico kunnen nemen, is besloten toch toestemming te verlenen,” aldus de I&W-zegsman. “We beseffen dat dit geen recht doet aan de toezegging richting omwonenden. Maar veiligheid moet altijd voorop staan.”

“Om te zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurt, heeft de minister LVNL aangesproken op de planning en de gang van zaken. Van de verkeersleiding mag worden verwacht dat beter rekening wordt gehouden met zulk onderhoud. Zodat de extra overlast die hieruit voortkomt niet bij de omwonenden terechtkomt.”
Drie maanden laagvliegen

Dat gaat MRS-voorzitter Arib niet ver genoeg. “De minister stemt in met bijna 3 maanden lang laag vliegen op 200 meter hoogte over dichtbevolkte wijken in Amsterdam en Amstelveen. Ook in andere gemeenten komt er extra overlast.”

Het adviesorgaan eist dat Harbers en Schiphol deze zomer alsnog het aantal vluchten op Schiphol verlagen om de extra hinder te voorkomen. “Harbers heeft eerder toegezegd dat de gevolgen van baanonderhoud niet afgewenteld mogen worden op de omgeving,” zegt Arib. “Omwonenden voelen zich wederom onvoldoende beschermd en willen dat de minister zich houdt aan zijn oorspronkelijke besluit.”

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht