Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Herrie van vliegtuigen en auto’s al bij ramen weren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1360 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 07-07-2020 
HvS_Schiphol_service.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De geluiden van vliegtuigen, auto’s, treinen of windmolens weren uit je woning. Met een uitvinding van de Delftse start-up DeNoize kan dat waarschijnlijk over enkele jaren.

„We hebben het al in het laboratorium getest en het werkt. We gaan nu nog onderzoeken welke geluiden bewoners precies wel en niet willen weren. Daarna zou het systeem over een tot anderhalf jaar op de markt kunnen komen”, voorspelt Koen Haesen. Hij is een van de drie mannen achter DeNoize.

De ondernemers gebruiken het principe van anti-geluid. Daarbij worden bepaalde geluiden tegen gegaan door geluidsgolven die het lawaai neutraliseren. Dat werkt het beste met laagfrequent geluid zoals van vliegtuigen, treinen, zware vrachtwagens en windmolens. Tegenwoordig zijn er zogeheten noise cancelling koptelefoons die met ditzelfde principe werken om omgevingsgeluiden te weren.

TNO is jarenlang bezig geweest om een systeem te maken waarbij in slaapkamers van woningen rond Schiphol het zware vliegtuiggeluid werd verminderd met tegengeluid. Dat is nooit het een succes geworden. „Dat is ook veel moeilijker, omdat het geluid dan al in de woning is. Wij blokkeren het op de plaats waar het de woning binnenkomt: de ramen. Die zijn de zwakste schakel”, legt Haesen de aanpak uit.

Raam
Bij bestaande raamkozijnen wordt dat het glas eruit gehaald. Later wordt het dubbel glas teruggeplaatst voorzien van sensoren en elektronische componenten. Door middel van een tegentrilling wordt een groot deel van het laagfrequente geluid actief geweerd. Actief weren betekent dat het systeem reageert op geluid dat het op dat moment registreert. Dit kan een vliegtuig zijn dat overvliegt, maar ook bijvoorbeeld een vrachtwagen of een trein die langsrijdt. „Dat tegen een concurrerende prijs. Meestal zie je bij gebouwen dat er extra dikke dubbele ramen worden geplaatst, met veel ruimte tussen de ramen, maar daardoor vermindert de warmte-isolatie. Gewone dubbele ramen zijn lichter en isoleren beter.”
Opmerking redactie vlieghinder.nl;:Zie plaatje van het raam via de onderstaande link naar dit artikel.

De luchthaven Schiphol is inmiddels in het project gestapt. Logisch, omdat vliegtuiglawaai een groot probleem is rond de luchthaven. Vooral de slaapverstoring staat steeds hoger op de politieke agenda. Daarnaast is grondgeluid bij de start een bron van hinder die nog niet helemaal onder controle is. Met de aanleg van ribbels in het landschap bij de Polderbaan en de Buitenveldertbaan is die overlast deels verminderd.

Aman Jindal, de oprichter van DeNoize zocht tijdens zijn studie al naar oplossingen om de geluidsoverlast te verminderen. Die zocht hij bij de motoren van vliegtuigen, al kwam hij er al snel achter dat deze weg geen snelle oplossing zou bieden. Daarom wil hij de oplossing nu zoeken bij de ontvanger van het geluid.

Onderzoek
Voordat het systeem voor de ramen operationeel wordt, volgt eerst een onderzoek dit najaar. „Overal om ons heen zijn geluiden en daarom willen we weten welke geluiden bewoners willen weren en tot welk niveau. Helemaal geluiddicht geeft een drukkend gevoel op je oren. Dat wil je niet. Je wil bepaalde geluiden nog wel horen zoals vogels of de regen. Die wensen verschillen per persoon”, weet Heasen.

Overigens werkt een dergelijk systeem alleen wanneer het raam dicht blijft, net als een eventueel luchtrooster. En in de tuin blijft de herrie nog even hard. „Maar we brengen negentig procent van de tijd binnenshuis door”, verweert Haesen zich. Slapen zal met dit systeem van geluidsonderdrukking ook beter kunnen. Bovendien werkt het systeem niet alleen tegen vliegtuiglawaai, maar wordt ook de overlast van auto- en treinverkeer en van windmolens verminderd. Volgens de laatste inzichten van de WHO hebben een miljoen Nederlanders daar last van.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 07-07-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een heerlijk toekomstbeeld altijd binnen verblijven en in de slaapkamer altijd het raam dicht.
Volgens mij moet het probleem oplossen waar het veroorzaakt, die klote vliegtuigen.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat is het toch verschrikkelijk gesteld hier in NL met dat soort hekele en delicate kwesties. Ach we gaan anti-geluid produceren.
Het is altijd het zelfde liedje ! Symptoom bestrijding.......
Neem de oorzaak weg, ben je van al het gez... af!


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"LANDSDEEL SCHIPHOL" WORDT AL OPGETUIGD, STOP DEZE WAANZIN!

Jarenlang propageert NHD journalist Frans van den Berg al een Schiphol Metropool. En met de satelliet Lelystad erbij en het nieuwe Landsdeel NH/Flevoland/Utrecht - dat is verbonden aan de nieuwe Nationale Omgevingsvisie - dreigt die (EU-Delta)Metropool weer groter te worden.

Geloof het of niet: er is een Monster Alliantie van Verenigde project ontwikkelaars, Vereniging Eigen Huis, de G40 steden e.a. actief die dit nieuwe "Landsdeel" vanuit luchtvaartgroei wil ontwikkelen:

Het is de bedoeling om strengere geluidsnormen tegen te houden en geluid adaptief te gaan bouwen. Dat gaat de burger handenvol geld kosten want naast de energie transitie zullen alle ramen vervangen moeten worden i.v.m. "tegengeluid" en extra ventilatiesystemen die daar weer bij horen. Alles wordt vertaald naar verdienmodellen in een verziekte economie.

Wellicht is het vervangen van deze kolder journalist door een gezonde berichtgeving over "wonen en vliegen" in dit nu nog "Noord Hollands" Dagblad een betere optie?

Daarbij is het te hopen dat de politiek niet zwicht voor genoemde Monster alliantie, zodat de Nationale Omgevingsvisie werkelijk tot een meer gezonde woon- en leefomgeving zal leiden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

FD: "BEDRIJVEN GAAN 1/3 MINDER VLIEGEN", SANEER DUS DIE HUB!

Een coalitie van grote bedrijven heeft aangekondigd om 1/3 minder zakelijke reizen te gaan inplannen! Daarmee kunnen het netwerk en de HUB behoorlijk krimpen, mits er niet meer pretvluchten voor in de plaats komen.

Men dient wel te waken voor de "NOVI Monster Alliantie" van Projectontwikkelaars, G40 steden en de Vereniging Eigen Huis (!), die strengere geluidnormen afwijzen en peperduur geluid adaptief bouwen door willen drukken. Voor deze groeperingen tellen slechts verdienmodellen in een verziekte economie.

Het wordt hoog tijd dat het PVRC bestuur - ook op deze website - nu eens duidelijk van zich laat horen en aangeeft dat de politiek de luchtvaart aan banden moet leggen?

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Van de ene lockdown naar de andere.

Geplaatst door Marc uit Almere

Vraag, waarom wordt er zo laag over Almere gevlogen, terwijl er geen kruisend vliegverkeer onder de 33000 voet is? De vluchten hebben nog een lange weg te gaan, richting Noordzee om vervolgens te draaien richting Kaagbaan, maar toch komt men al tussen de 4 a 5dznd voet Almere binnenvliegen??? En ook nog met aan de linkerzijde een grote lege polder, welke men laat liggen, want er moet koste wat kost over dicht bevolkt gebied worden gevlogen! Kan iemand mij uitleggen waarom er wordt gekozen voor hinderversterkende maatregelen ipv hinder nu eindelijk eens serieus te nemen en deze op eenvoudige wijze te verminderen? In de nacht kan dit ook, dus waarom niet overdag? En drukte speelt hierbij geen rol, dat is wel gebleken na de laatste maanden.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@ Marc/ Ik denk toch dat dit te maken heeft met het verkeer dat in noordelijke richting van de Polder- of Zwanenburgbaan start en dat vervolgens naar het zuidoosten richting Ruhrgebied draait. Daar wil men het verkeer dat uit het oosten komt graag onderdoor laten vliegen. In het Gooi, waar ik woon, maken we dit ook mee.

Geplaatst door Marc uit Almere

Beste Jaap, klopt echter was dit vanochtend niet het geval. Het 1 lange rits landend verkeer, zonder kruising van stijgend verkeer zoals ik op Flightradar24 zag. En het stijgend verkeer zit bij ons al op minimaal 12dznd voet, wat zou betekenen dat er nog 7 a 8dznd voet hoogte verschil zit tussen het kruizen. Ik blijf mij verbazen waarom er niet vd Artip lijn kan worden afgeweken, iets wat wel kan zodra het LVNL uitkomt. 1 a 2 km naar het zuiden afzakken en heel Almere wordt ontzien van deze herriebakken. Ik krijg sterk de indruk dat het deels te maken heeft met piloten en luchtverkeersleiders welke in dure vila’s in Almere hout en omstreken wonen en men hen zoveel mogelijk probeert te ontwijken. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat de luchtvaart werkelijk hinder probeert te verminderen, zolang dergelijke keuzes worden gemaakt. Het Markermeer wordt ook vaak overgeslagen in aanloop naar Schiphol, en dat terwijl deze parallel aan Almere ligt. Het interesseert Schiphol geen ene reet!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Die luchtverkeerslijers kijken echt nergens naar! Het is toch vd gekke dat zo,n ouwe vracht 747 van atlas air op 635 mtr over vliegt en 1 min later zo,n Cityhopper op ruim 1500 mtr! Het gebeurt dus echt deze waanzin!

Het maakt tegenwoordig geen ene kont meer uit waar je woont of er is overlast van die Vliegende herrie producerende klimaatslopers !
Hier krijgt Tata een veeg uit de pan vanwege ultra fijnstof ik weet zeker dat die vliegellende hierin ook een bijdrage heeft.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Beste Marc. Misschien is het gewoon routine uit de tijd dat het vliegverkeer nog op volle sterkte was. Toen was er wel sprake van kruisend verkeer. Net op vliegradar gekeken en nu wordt het verkeer wel ten zuiden van Almere afgewikkeld.

Geplaatst door Anton uit Castricum

Marc, heel herkenbaar wat je zegt. In Castricum hebben we precies hetzelfde aan de hand. Vóór de opening van de Polderbaan was ons beloofd (met mooie kaartjes er bij) dat de nachtvluchten tussen Castricum en Limmen door zouden vliegen, over de groenstrook daar. Echter, ze vliegen elke nacht een kilometer zuidelijker, recht over de woonwijken van Noord Castricum. En wat zit er aan de rand van Castricum, vlak naast de route waar ze oorspronkelijk zouden vliegen?: Je raadt het al: Een villawijk, waar o.a. piloten en luchtverkeersleiders wonen.
En raadt eens wie er in Almere Haven, in de Villawijk daar, een huis heeft? Meneer Elbers van de KLM. En daar zullen nog wel meer overbetaalde veelverdieners uit de luchtvaartsector wonen. En ook Annemarie Jorritsma woont in de wijk, en die houdt ook vast niet van herriebakken over haar villa. Die herrie is bestemd voor de "gewone" nederlanders, die geen invloed hebben .........

Geplaatst door BS uit Castricum

@Anton. Wat een geweldig geklets. Complottheorie? Andersom; we vliegen zoveel mogelijk over die villawijk, want daar wonen rijke oudjes en die zijn al bijna doof en hebben er weinig last van.
Overigens bestaat die strook feitelijk niet (wel eens gezien hoe breed die groenstrook is?) en er is ook nooit 'afgesproken' of 'beloofd' dat er s'nachts over die strook zou worden gevlogen. En ik kan je uit ervaring vertellen dat die vliegtuigen veel te regelmatig op 600 meter precies recht over die vermaledijde villawijk van jou komen. Kortom.........
Laat onverlet dat de overlast een stuk minder zou moeten kunnen, en dat voor eenieder. Daar was PVRC voor opgericht; 'de hinder moet minder'. Is alleen niets van terecht gekomen. Laten we hopen dat er nu krachten komen die dit wel kunnen bewerkstelligen.

Geplaatst door anton uit castricum

BS,
Geen geklets, geen complottheorie, maar simpelweg een weergave van de feiten, van wat ik al jarenlang zie. Ervaringsdeskundige. Ik zie precies hoe ze vliegen, nacht na nacht, achter elkaar en steeds hetzelfde paadje, heel nauwkeurig (ter hoogte van de kruising soomerwegh/bloemen volgen ze de bloemen, buigen af naar de sporthal en over de woonwijken daar achter richting uitgeest.
Voordat de Polderbaan open ging was er een informatiebijeenkomst bij Geesterduin, en daar werden foldertjes uitgedeeld met daarop een kaartje waarop met een rode streep de nachtroute stond aangegeven (over de zeeweg, rechtdoor tot de verkeerslichten bij Limmen. Er werd nog bij gezegd dat we er weinig last van zouden hebben. De formulering was dat we "hoogstens wat gerommel in de verte zouden horen". Inmiddels weet ik wel beter.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Men vliegt overal over heen,de verkeersleiders zien de bebouwing niet op de radar.
Hier ook veel dure huizen en wonen ook piloten,stewardessen en verkeersleiders maar men vliegt er gewoon overheen als het zo uitkomt.
In noordwijk ook bijvoorbeeld of wat dacht je van de rare bocht bij het landen op de kaagbaan om nog even een stukje zandvoort,bloemendaal en aerdenburg mee te nemen voordat men naar het zuiden gaat en dan weer de bocht bij leiden voor landen op kaagbaan.
Enige waar men omheen vliegt is oost den-haag en stukje wassenaar,(wat dan weer in leiden extra overlast geeft want nog een extra bocht met veel herrie)
Zal wel met veiligheid te maken hebben van regerings gebouwen. Al zie je ze er soms ook recht overheen vliegen als het zo uitkomt.

Het kan veel ergenis geven,zeker als aantal dagen of weken achter elkaar is. Dan krijg je echt het gevoel dat ze het er om doen om over de bebouwing heen te vliegen zeker als je ziet dat er een paar kilometer verderop niemand woont en het hele luchtruim leeg is.
Ben er zelf ook meerdere malen helemaal gek van geworden maar express doet men het niet denk ik.
Het intresseert de sector gewoon helemaal niks waar men vliegt en hoeveel overlast het veroorzaakt.

Klm maakt zich op voor een kleiner netwerk,vandaag weer in het nieuws bij bericht over vertrek regeling. Dat kleinere netwerk dat is permanent en gaat daarna niet meer terug naar het oude niveau,groei van het netwerk was er voor de crisis ook al niet echt en netwerken blijven onder druk staan door toename point to point verkeer.
Dat gaat enorm veel ruimte geven voor verbetering. Niet alleen minder vluchten maar bijvoorbeeld ook minder drukte in de spits waardoor glijvluchten en hoger aanvliegen overdag misschien weer in beeld komen. Nu maar hopen dat men van die mogelijkheden gebruik gaat maken maar daar heb ik helaas weinig vertrouwen in.
Anders vliegen met minder overlast is nog nooit een optie geweest voor de sector.
Alle geluidswinst komt zogenaamd van stillere vliegtuigen. Dat dit meer dan teniet word gedaan door het steeds lager vliegen en de hogere frequentie was niet relevant.

Denk eerlijk gezegt dat men achter de schermen de luchtvaartgroei sterk wil gaan beperken al is de wens hier misschien de vader van de gedachte.
De permafrost in siberie begint te ontdooien en dat gaat enorme gevolgen hebben voor het klimaat. Men gaat aan de noodrem trekken al is het waarschijnlijk te laat.
Klimaat is een olie tanker,eer dat de trend omslaat ben je 100 jaar verder.

Koele zomer dit jaar,zou het te maken hebben met veel minder vliegen? Het zal wel toeval zijn maar is toch wel opmerkelijk.

Geplaatst door Wim uit CASTRICUM

Een doelstelling "minimale overlast veroorzaken" staat niet in de missie van LVNL.
Wordt zo langzamerhand wel tijd dat dit wordt toegevoegd.