Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Herindeling van het luchtruim is een hels karwei

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 633 
|
 fd - 22-11-2017 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg

"Relatief kleine aanpassingen stuiten al op grote weerstand'

Door Els Engel en Roger Cohen

De herindeling van het drukke Nederlandse luchtruim staat al jaren op de agenda van lucht-vaartspecialisten. De uitbreiding van Lelystad Airport maakt een dergelijke ingreep urgenter dan ooit. Maar gemakkelijk zal die klus niet zijn

Het Nederlands luchtruim zit tjokvol. Hoe vol bleek afgelopen jaar bij de discussie over de omstreden aanvliegroutes naar luchthaven Lelystad. Die moet in 2019 vakantievluchten gaan afhandelen, zodat op Schiphol ruimte vrijkomt voor economisch belangrijke intercontinentale vluchten. Omwonenden vinden de aanvlieg¬routes naar Lelystad echter veel te laag.

Dat komt deels door de drukte in het Nederlandse luchtruim: de vluchten naar Lelystad moeten om het Schipholverkeer en militair luchtruim heen. Om verstoring te voorkomen, is gekozen voor relatief lage routes.
Een andere indeling van het luchtruim biedt op termijn soelaas, maar het maken van die puzzel is niet ge-makkelijk. Het luchtruim is een lappendeken van militair domein, bewoond terrein en recreatiegebied. Herin-deling zou zo ingewikkeld zijn dat de herziening pas over zeven jaar een feit kan zijn, stelde toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur onlangs in een Kamerbrief. Tot dan kan de capaciteit van Lelystad niet volledig worden benut.

Veel betrokkenen vinden daarom dat de herziening moet worden versneld. D66 stelde afgelopen weekend op een partijcongres in Leeuwarden zelfs dat Lelystad Airport pas open mag voor vakantieverkeer als het luchtruim op orde is. Maar waarom is het Nederlands luchtruim zo vol? En waarom is herindeling zo lastig?

'De luchtvaart heeft lange tijd in relatieve luwte kunnen doen en laten wat ze wil'


Ruud Ummels, directeur van luchtvaartadviesbureau To70, dat ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als klant heeft: 'In de luchtruim visie van 2012 is een plan neergezet om het Nederlandse luchtruim grootschalig te wijzigen. Het heeft er alle schijn van dat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) niet staan te springen om een big bang. Dat is niet per se onwilligheid. Het ministerie, LVNL en CLSK liggen onder een vergrootglas. Dat zijn we niet gewend: de luchtvaart heeft lange tijd in de relatieve luwte kunnen doen en laten wat ze wil. Nu blijkt dat relatief kleine aanpassingen die we op dit moment doen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe routes naar Lelystad, al stuiten op enorme weerstand. Dan weet je ook dat het hele proces van het herontwerp van het luchtruim heel ingrijpend zal worden. De publieke consultatie zal geen geringe exercitie zijn. De vraag is: moet je iedere gemeente langs in Nederland?'

Hans Offerman en Martin Beringer, van luchtverkeersadviesbureau MovingDot, dat werkt voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: 'Een aantal jaren geleden waren we nog in recessie: toen wilden luchtruimgebruikers niet meer capaciteit, maar moesten vooral de kosten omlaag. Nu is het streven weer maximale benutting van de capaciteit. Er zijn verschillende ideeën, maar ook binnen de luchtvaartsector is daar nog geen overeenstemming over. De luchtmacht controleert belangrijke delen van het Nederlandse luchtruim, alleen gebruikt ze dat luchtruim niet elke dag. Flexibeler gebruik van het militaire luchtruim, zoals in Zweden al gebeurt, kan extra capaciteit opleveren. Daar zal de luchtmacht wel iets voor terug willen.

Een andere mogelijkheid is het ontwerpen van vaste ¬naderingsroutes naar Schiphol. Dat betekent wel dat de mensen onder de naderingsroutes meer lawaai krijgen, daar buiten minder. De keuzes die daarin gemaakt moeten worden, hebben uiteindelijk een grote politieke factor. Het ligt niet alleen bij de verkeersleiders, maar ook bij de overheid. Zolang de grote politieke kaders niet duidelijk zijn, is het moeilijk om daar keuzes in te maken.'

Schiphol is veruit de grootste luchthaven, met in 2016 bijna 500.000 vliegbewegingen. Rotterdam volgt met iets meer dan 50.000. Lelystad gaat vanaf opening in 2019 voor 10.000 vliegbewegingen per jaar, om in 2043 uit te komen op 45.000.

Luchtverkeersleiding

Het luchtruim is opgedeeld in verschillende lagen. Wanneer een vliegtuig opstijgt en in een hogere luchtlaag terechtkomt, verschuift het toezicht naar een andere luchtverkeersleiding organisatie. Zo komt een vliegtuig bij het opstijgen of dalen wel door vier of vijf verschillende luchtlagen met bijbehorende luchtverkeersleiding.

In de hoogste luchtlaag bevinden zich de zogenoemde ATS-routes: de snelwegen in de lucht. Veranderingen binnen Nederland moeten met de buurlanden worden afgestemd. Vliegtuigen beginnen vaak al in het buiten-land aan hun afdaling voor Schiphol.

De vliegroutes boven Nederland wisselen voortdurend. Verkeersleiders moeten rekening houden met bewoond terrein en recreatiegebieden, maar ook met een flink aantal militaire zones, die soms open zijn en soms niet.

Het naderen of vertrekken van Nederlandse luchthavens is bepaald niet eenvoudig. Soms moet een piloot kriskras vliegen om verboden zones te ontwijken. Het grote aantal routes dat hierdoor ontstaat, verklaart het belang van een zeer omvangrijk systeem van luchtverkeersleidingen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Samenvoegen civiel en militaire lucht verkeersleiding zoals dat ook in andere landen al gebeurt.
Heeft Nederland echt zoveel militair luchtruim nodig en kan er niet op andere plekken meer geoedenf worden,bijvoorbeeld buitenland?
Iedereen houdt vast aan dat wat ze hebben,dan wordt het moelijk om iets in overleg te veranderen. Als Schiphol o zo belangrijk is en iedereen iets moet opofferen,waarom kan de luchtmacht dan niet ergens anders oefenen. Het klinkt simpel maar wat is daar dan precies het probleem?

Verkeersleiders hoeven in elk geval geen rekening te houden met bewoonde gebieden,alleen maar met de in en uitvlieg routes.
Ik heb dit de lvnl zelf gevraagd. De bebouwing staat niet aangegeven op de radar van lvnl. Men kan er geen rekening mee houden zelfs als men dat zou willen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

"Niet Lelystad, maar een baan op een eiland in zee"

Naast het beteugelen van de onstuimige groei vanwege de kwaliteit van leefomgeving en klimaat lijkt het de hoogste tijd om uitbreiding van Schiphol niet langer midden in ons dichtbevolkte land te realiseren.
Er komt al een groot eiland ver uit de kust als werkplatform voor de windenergie op zee. Door tijdig ruimte in de Noordzee voor een vliegstrip ter vervanging van een baan bij Lelystad te reserveren, zal het noodzakelijke nieuwe systeem voor vluchtafhandeling een hogere kwaliteit kunnen krijgen.

Technisch is tegenwoordig bijna alles mogelijk, nu nog het draagvlak bij alle betrokkenen om deze kwaliteitssprong echt te gaan maken..............................................

Geplaatst door Peter

Afgezien van vluchtplannnen, alternatieve luchthavens en wel of niet op zee moet de luchtvaart drastisch ingeperkt worden NU.
Het vreet te veel subsidie, geld dat we veel beter kunnen gebruiken, de vervuiling veroorzaakt kanker, de herrie veroorzaakt stress en de co2 vernielt de planeet en uiteindelijk ook ons.
Stop met vliegen, die citytrips en toerisme zijn eerder een vloek dan een zegen, lekker bij elkaar geld uitgeven, per saldo schiet het niets op, door het idiote overstapbeleid zijn er daarnaast verl meer vluchten dan nodig en de zakelijke reizer kan 9 vd 10 keer skype gebruiken.
De luchtvaart is zo overbodig en tegelijk zo schadelijk..