Helft Nederlanders wil krimp luchtvaart, nauwelijks nog voorstanders groei
In twee jaar tijd is de weerstand onder de Nederlandse bevolking tegen de luidruchtige wens van de luchtvaart om meer te mogen vliegen, fors gegroeid. In 2018 was een derde nog voorstander van meer vluchten, daar is dit jaar 14 procent van over.
Omgekeerd: het aantal Nederlanders dat wil dat de luchtvaart krimpt, verdubbelde, blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat onderzoek is voor de derde keer gedaan, in 2018 voor het eerst.
Miniatuurvoorbeeld 2016:
Meer dan helft bevolking is klaar met groei Nederlandse luchtvaart
In dat jaar was een kwart van de ondervraagden vóór krimp van de luchtvaart, in de representatieve steekproef van onderzoeksbureau Motivaction. Dit jaar is dat gestegen tot 49 procent. Als reden geven zij vooral de schade die vliegen veroorzaakt aan het milieu.
De fans van krimp en tegenstanders van verdere groei zijn bij elkaar opgeteld goed voor 77 procent van de ondervraagden. Acht procent heeft geen mening over groei van de luchtvaart.
Economisch belang
En 14 procent vindt dat er wel ruimte voor groei moet zijn. Dat is belangrijk voor de economie, want vliegveld Schiphol en luchtvaartmaatschappij KLM zijn goed voor de werkgelegenheid, aldus de voorstanders.
Het belang van KLM voor onze economie: zie video via onderstaande link naar het originele artikel
Liever geen vliegtaks
De gegroeide afkeer van de luchtvaart is ook terug te zien als het gaat om draagvlak voor beleid dat vliegmaatschappijen dwingt te verduurzamen. Driekwart wil dat vliegmaatschappijen moeten overstappen op schonere brandstoffen. En een ruime meerderheid wil maatschappijen die met vervuilende of lawaaiige toestellen vliegen, extra moeten betalen als ze van of naar Nederland vliegen.
De voorkeur voor verduurzamen geldit overigens vooral als de consument er niet zelf door geraakt wordt. Voor de invoering van een vliegtaks is geen meerderheid, al is het verzet wel kleiner dan eerst.
De gegroeide weerstand tegen vliegen kan veroorzaakt zijn door de coronacrisis, waardoor er sowieso veel minder gevlogen wordt, aldus de onderzoekers. Ze waarschuwen dan ook dat nog moet blijken in hoeverre alle goede voornemens om minder te vliegen ook uitgevoerd worden.
Goede voornemens
Een teken aan de wand is dat de groep Nederlanders die zegt bereid te zijn om minder te gaan vliegen, in ieder onderzoek ongeveer even groot is. En van de groep die in 2018 zei wel minder te willen gaan vliegen, bleek in 2019 dat zij dit niet hadden gedaan.
Een mogelijke verklaring is terug te zien in het antwoord op de vraag wie er volgens de ondervraagden verantwoordelijk is voor het vlieggedrag. Dat zijn de overheid en vliegmaatschappijen, vindt de grote meerderheid van de ondervraagden.
En als het aan hen ligt, mag de luchtvaart blijven groeien, al stelt het kabinet wel voorwaarden aan de groei op het gebied van milieu en geluidsoverlast in de Luchtvaartnota die gisteren werd gepubliceerd. Hierin staan de plannen van het kabinet voor de luchtvaart voor de komende dertig jaar.
Zie hier het onderzoek van Motivaction,dat heeft plaatsgevonden in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Meer dan de helft van de bevolking zegt klaar te zijn met groei van de Nederlandse luchtvaart, maar voor de invoering van een vliegtaks is blijkbaar geen meerderheid. Neen, het gaat erom dat anderen het vliegtuig laten staan niet jezelf. De vluchten naar coronahaard Curacao waren dan ook weer snel geboekt, en straks gaat de kritiekloze consument weer massaal op reis, want oh, wat hebben we dat gemist en verdiend, en die vouchers moeten toch eens worden gebruikt!!! En de overheid en vliegmaatschappijen zijn immers de echte verantwoordelijken.
Dit land gaat echt naar de klote!