Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Heeft minister de Kamer onjuist geïnformeerd over geluidsberekeningen Lelystad Airport?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 218 
|
 rtvoost.nl - 23-10-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Oscar Siep

Regerings- en oppositiepartijen in de Tweede Kamer willen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen over de geluidberekeningen voor Lelystad Airport. Ze willen weten of de berekeningen wel voldoen aan de wettelijke rekenvoorschriften. ChristenUnie, D66 en de Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks hebben hierover woensdag bij elkaar 54 gedetailleerde en technische vragen aan de minister gesteld.

Voor de uitbreiding van Lelystad Airport is in 2014 een Milieu Effect Rapportage (MER) opgesteld. Onderdeel hiervan zijn berekeningen van de te verwachten geluidsoverlast onder de vliegroutes van en naar Lelystad. Nadat hierin in 2017 fouten waren ontdekt door Leon Adegeest van Stichting Hoog Overijssel, zijn die berekeningen vorig jaar gecontroleerd en gecorrigeerd.

Onjuist geïnformeerd
De Kamer twijfelt nu of dat werk wel juist is uitgevoerd. Aanleiding is een brief van de minister zelf, afgelopen vrijdagavond, aan de Kamer zelf. Daarin zegt ze dat ze de Kamer eerder die week onjuist heeft geïnformeerd.

Waar zij eerst nog beweerde dat bijna dertig jaar oude rekenmethoden van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) wèl door externe deskundigen op fouten waren gecontroleerd, schrijft ze nu dat dit toch niet het geval was.

Opheldering
Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie heeft de minister al meermaals om ophelderingen over de geluidsberekeningen gevraagd. Hij wil nu weten of de MER voor Lelystad destijds juist is uitgevoerd. Bruins wil niet vooruit lopen op wat de minister antwoordt, maar laat weten dat het heel ernstig zou zijn als de wettelijke rekenvoorschriften niet zijn gevolgd.

Berekenen is geen meten


De overheid maakt in de luchtvaart veel gebruik van berekeningen en over de manier waarop dat gebeurt, is al langer kritiek. Berekeningen vooraf zouden beter gecontroleerd moeten worden op daadwerkelijke metingen achteraf. In het geval van Lelystad Airport is al na de Belevingsvlucht al gebleken dat het daadwerkelijk gemeten geluid hoger is dan de berekeningen vooraf aangaven.


Of deze ontwikkeling gevolgen heeft voor de opening van het vliegveld laat Kamerlid Bruins nog in het midden. Eerder heeft de ChristenUnie gesteld dat een deugdelijke Milieu Effect Rapportage één van de harde voorwaarden is, voordat Lelystad open mag.

Bekijk bericht op "rtvoost.nl - 23-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Afgezien of de berekeningen wel juist zijn is de hele normering m.i. discutabel. Deze is gebaseerd op de vroegere Ke-maat, waarbij alle geluid onder de 65 dB(A) om zogenaamd 'praktische redenen' is weggelaten. Bij de vertaling van Ke naar Lden is deze dubieuze methode gewoon meegenomen, waardoor de Lden-waarden, die toelaatbaar worden geacht, veel te hoog zijn. Daarnaast is zelfs elke handhaving op Lden-waarden in zgn. handhavingspunten later ook nog eens onderuitgehaald.

Dit is ook de verklaring dat NOMOS i.p.v. 109 vliegtuigpassages op een bepaald punt er slechts 3 laat zien!

Vliegtuiggeluid heeft een veel grotere verspreiding dan verkeers- of industrielawaai. Toch zijn de geluidsnormen hiervoor veel soepeler. Het gevolg is dat grote delen van Nederland onder een continue vliegtuigdreun zitten, en dit gebied zal met Lelystad en door de verdere groei op Schiphol nog verder toenemen.

De wettelijke bepalingen voor de luchtvaart zullen eerst verbeterd moeten worden!

Geplaatst door Marcel

Weet iemand wat de regels zijn omtrent hoeveelheid db voor de regio Almere? Ik woon in Almere buiten aan de kant van Lelystad, 60km van Schiphol en ben met de Explane app gestart. Tot mijn verbazing zijn 80% van de metingen met gemak boven de 70dB. Gek worden wij van die klote herrie! En wat wordt er met deze meetgegevens gedaan? Hopelijk worden deze gebruikt om Schiphol om de oren te slaan!

Geplaatst door gerard

Overlast van Schiphol: Er zijn geen beperkingen. Er zijn - berekende- handhavingspunten rond Schiphol, en er is een Totaal Volume Geluid, ,maar ook dat geldt alleen voor geluid binnen de geluidscontouren. Buiten deze handhavingscriteria mag echt alles.
En aangezien de handhavingspunten sinds jaar en dag al niet meer worden gehandhaafd mag in feite echt alles.
Overlast door Lelystad: Dat weet ik niet, maar dat zal vergelijkbaar zijn. Buiten een bepaalde kleine zone rond die luchthaven mag vast alles.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.