Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Heden opgericht: het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 754 
|
 Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) 
Heden opgericht: het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart

Den Haag, 15 mei 2018 - Bewonersorganisaties rond de zes Nederlandse luchthavens hebben het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL) opgericht. Zij vinden dat de groei van de luchtvaart in Nederland moet stoppen.

• De regering moet zorgen voor forse afname van hinder als gevolg van luchtvaart en prioriteit geven aan de bescherming van milieu, gezondheid en klimaat;
• Net als alle ondernemingen in Nederland, moeten ook luchtvaartmaatschappijen hun CO2-uitstoot terugdringen;
• Op vliegtickets en vliegtuigbrandstof moeten met spoed dezelfde belastingen geheven worden als bij andere vormen van vervoer zoals trein, bus en auto;
• In het kader van de internationale bereikbaarheid moeten comfortabele treinverbindingen tegen concurrerende prijzen een prominente plaats krijgen, zodat veel korte Europese vluchten kunnen vervallen.

Het alsmaar toenemende vliegverkeer op Schiphol veroorzaakt ernstige geluidshinder en luchtvervuiling. Veiligheidsrisico’s nemen toe. Het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad stuit in zes provincies op verzet vanwege het lange laagvliegen. Ook voor uitbreiding van het aantal vluchten op de luchthaven in Rotterdam is geen draagvlak; als gevolg van het uitdijende Schipholverkeer wordt daar steeds meer over woonwijken gevlogen. In het zuiden van het land hebben de omwonenden van Eindhoven Airport in de afgelopen jaren al een grote uitbreiding te verduren gekregen en zij willen zeker geen verdere toename van de geluidhinder en de luchtverontreiniging.
Bij vliegveld Beek zijn er grote groepen mensen in het geweer gekomen vanwege de overlast van vrachtvliegtuigen die niet alleen henzelf, maar ook het toerisme in het Limburgse Heuvelland raken. Tot slot zitten de bewoners rondom de Drents / Groningse luchthaven in Eelde evenmin op groei te wachten.

Voor heel Nederland geldt dat omwonenden van vliegvelden zich grote zorgen maken over de steeds hogere CO2-uitstoot van de luchtvaart die een toenemende bedreiging vormt voor het klimaat. Als de groei van de luchtvaart niet stevig wordt afgeremd, zal het vliegverkeer de effecten van de nationale inspanningen om CO2-uitstoot te verminderen grotendeels tenietdoen.
Om aan de zorgen uiting te geven en op te roepen tot een ander beleid, houdt het LBBL, in samenwerking met milieuorganisaties, op 23 juni een Landelijk Protest Luchtvaartgroei in steden verspreid door het land. Na het zomerreces zullen de verenigde bewonersgroepen eisen en voorstellen presenteren aan regering en parlement.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Francois Peters

ik ondersteun dit initiatief van harte en zou graag een bijdrage willen leveren.
Ik woon in Oegstgeest onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan.
De afgelopen drie dagen (van 11-14 mei) zijn er 544 vliegtuigen gepasseerd boven mijn hoofd.
Dag en nacht.
GEK wordt ik van dit vliegtuiglawaai.

Geplaatst door Maria

Ik woon in Sassenheim onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan.
De afgelopen drie dagen (van 11-14 mei) zijn er 643 vliegtuigen gepasseerd boven mijn hoofd.
Dag en nacht.
GEK wordt ik van dit vliegtuiglawaai. En het gaat maar door.

Een algemeen nachtverbod invoeren zou niet gek zijn.

Wat kunnen de bewoners doen om dit te stoppen?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


Wat kunnen de bewoners doen om dit te stoppen?

In ieder geval niet stemmen op partijen zoals de VVD / CDA / PVV en nog een aantal partijen die een ongelimiteerde groei van de luchtvaart in Nederland willen.
Daarnaast zich verenigen om tot een grote landelijk tegengeluid te komen.
De vaak rechtse partijen zullen altijd schermen met werkgelegenheid, maar dat is natuurlijk de halve waarheid.
Door het exorbitante vliegverkeer worden mens en dier ziek en dat kost de samenleving uiteindelijk
nog meer geld dan dat er kan worden verdient met luchthavens.
Er is industrie mogelijk dat bij lange na niet zo'n negatieve impact heeft op de omgeving als de luchtvaartsector.
Bovendien dient de subsidie dat de luchtvaartsector al decennia in haar zak stopt, te worden afgeschaft.

Geplaatst door anoniem1

Goed initiatief. Hoop dat de luchtvaart lobby hier niet gaat infiltreren.
Niet alleen de rechtse partijen schermen met werkgelegenheid, De linkse partijen en zelfs de vakbonden (die hebben ook ineens een politieke mening over de groei van Schiphol lol,terwijl hun taak toch echt de belangen van de werkemers betreft,zonder groei verliest niemand hun baan) steunen de uitbreiding van Schiphol ook.

Ondertussen worden de bewoners afgeleid met de vakantie vlucht van henk en Ingrid (lol) die de oorzaak van alle ellende zou zijn. Zo dom.

Geplaatst door Pepijn

Ik ondersteun dit initiatief ook van harte en zou graag een bijdrage willen leveren. Ik woon buiten de 'geluidscontouren' van Schiphol in Nederhorst den Berg. Vliegtuigen komen hier met grote regelmaat over op 6000ft tot 8000ft. De werkelijke geluidsdruk is 80db met pieken van 90db. Hele andere cijfers dan 'berekend' in de MER. Het wordt tijd voor onafhankelijk onderzoek naar geluidsoverlast, CO2 uitstoot en (ultra)fijnstof. De politiek kan alleen overtuigd worden met feiten. Zolang die feiten er niet zijn kan elke overlast 'beleving' in twijfel worden getrokken. Desnoods stappen we naar het Europees Hof. Een crowdfunding actie zou de kosten voor het onderzoek kunnen dekken. Ik denk dat dit de enige weg is om Schiphol en de andere luchthavens te bedwingen.

Geplaatst door Cor Hanssen

Als burger ben ik tegen steeds maar toenemend vliegverkeer, mogelijk gemaakt door onbelaste kerosine ( personen- en vrachtverkeer) en tickets (personenenverkeer).
Als inwoner van Margraten heb ik last van toenemend vliegverkeer op Beek en Luik.

kan ik lid worden van Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart?

Geplaatst door Doorman

De groei wordt door een quota beperkt, echter hieraan wordt continu getornd. Het is werkelijk van de gekke dat er tegelijkertijd 2 vliegtuigen landen die vanuit de zelfde stad zijn vertrokken. Dit is absurd. Het gaat dus niet om het milieu maar puur om de centen. Er moeten dus niet alleen afspraken in NL gemaakt worden maar in de EU. Onze regering heeft geen flauwe notie wat de gevolgen zijn bij deze ongebreidelde groei en deze simpelweg toestaat.

Geplaatst door Gooske Douw

Top initiatief. Mocht Lelystad uitbreiden ben ik ineens ook omwonende van Schiphol. Wakker geschud met wat jullie al zo lang moeten verduren. Te gek voor woorden. In oktober vorig jaar drong de absurditeit tot me door na weekendje Madrid met keuze uit alleen al klm meerdere vluchten per dag. Boven Frankrijk vlogen we met zijn 2en naast elkaar. Het was een wake-up call. Bij terugkomst heb ik bij de landing mijn excuses aangeboden aan ieder daar beneden en net als ooit met roken: ik stop, ik vlieg niet meer en steun ieder initiatief om de luchtvaart en Nederland bij de les te krijgen om aan het akkoord van Parijs te voldoen.




Geplaatst door anne michiels van kessenich

Uitstekend idee om de krachten te bundelen.
Blijkbaar is de afhankelijkheid tussen de overheid en het bedrijf Schiphol zo groot dat het niet mogelijk is serieus na te denken over alternatieven voor de groei van de "mainport".

Dan moeten we het zelf maar doen. Ik meld me aan.

Geplaatst door Francois Peters

Vandaag mijn huis en tuin ontvlucht vanwege het voortdenderende vliegtuiglawaai. ‘S-nachts kan ik alleen met oordoppen slapen. Overdag heb ik een geluiddempende headset op. Naar het strand in Noordwijk gevlucht omdat in de tuin zitten met mooi weer voor mij niet meer gaat. Irritatie nivo voor vliegtuigen is na ruim 600 laag overvliegende herriemakers te groot. Helaas is het op het strand in Noordwijk niet beter omdat ook dit aanvliegroute is. Ik sta niet meer voor mezelf in. Zoals eerder in deze berichten is gemeld hoeven we niets van de overheid te verwachten. Die is te druk met de economische belangen en is er niet voor burgers. Wordt tijd om op een andere wijze dan de Zogenaamde” Alderstafels” ons om de tuin te laten leiden. Groot respect voor het doorzien van de MER leugen door de Lelystad professionals. Wij worden enorm belazerd. Continu. Door de overheid en Schiphol.

Geplaatst door Nederbelgen

Kan dit geweldige initiatief niet internationaal worden uitgebreid ?

Als Nederbelgen zijn we gaan wonen in dit schitterende natuurgebied net over de grens van Zuid-Limburg.
Rust en schone lucht zijn echter ook hier helaas de laatste jaren ver te zoeken.
Met open ramen slapen, een gesprek voeren op normale toon in de tuin: onmogelijk.

In toenemende mate hebben we hier, dag en nacht last van steeds lager overvliegend luchtverkeer van enorme machines van, naar en tussen de volgende luchthavens:
Maastricht, Luik, Brussel, Keulen, Duesseldorf, Weeze, Eindhoven, Londen, Manchester enz.

Ondanks klachten bij diverse milieudiensten, politieke partijen blijft het aan die kant oorverdovend stil: want werkgelegenheid en : "het is nu eenmaal zo" en "dit is de vooruitgang"
(?????!!!!!)

Als normale burger sta je kennelijk volkomen machteloos als "men"van de een op de andere dag besluit het internationaal luchtverkeer over jouw huis en omgeving te laten vliegen !
Inspraak: 0
En nee wij boycotten al jaren de luchtvaart.
Als "beloning" echter voor milieuvriendelijk, zuinig en besparend gedrag verhogen de electriciteitsbedrijven de BTW van 6 naar 21 % met terugwerkende kracht van de afgelopen jaren: kassa !
Waarom worden de kerosine en het vliegen dan NIET BELAST ?
Dit is toch allang niet meer uit te leggen aan de gewone man die steeds dieper in de buidel dient te tasten en milieu destructief gedrag gedwongen moet sponsoren ?




Geplaatst door Francois Peters

En daar gaan we dan: “VVD wil meer vluchten Schiphol”
Zojuist bericht NOS hierover. Het is te gek voor woorden hoe die partij van leugenaars en bedriegers dit voorstel kan doen. Wordt hoog tijd voor een groot protest. En NIET aan weer een overlegtafel.

Geplaatst door marianne

Fantastisch mooi om gezamenlijke standpunten in te nemen en samen te werken in Nederland, zodat de Platforms niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Dank dat de inwoners deze vorm van organiseren mogen meemaken. Hiephiep hoera!

Geplaatst door Sara

Heel fijn dit! Vandaag had ik geen eindelijk een dag geen last. Maar het betekent dus dat anderen er wel last van hebben. Ik steun dit initiatief van harte!

Geplaatst door Jaap

Vroeger hadden alleen de mensen die dicht in de buurt van Schiphol woonden wat last van het vliegverkeer. Tegenwoordig is de overlast al uitgegroeid tot een straal van bijna 100 km. rond Schiphol en daar komen de steeds drukker wordende regionale vliegvelden ook nog eens bij. Om over de verwachte laagvliegroutes van en naar Lelystad nog maar te zwijgen.
Herrie is nu hinderlijk, maar ultrafijnstof en de opwarming van het klimaat zijn sluipmoordenaars.

Geplaatst door Theo Koster

Beste mensen,
Verheugend dit initiatief dat verder gaat dan alleen NIMBY initiatieven. Geen laagvliegroutes maar ook geen hoogvliegroutes. Het wordt hoog tijd dat we nadenken over ons gedrag en ongebreidelde hebzucht, welke een spoor van verwoesting trekken over de aarde. Wat is er mis met wandelen, fietsen en respect voor de aarde waar we uit voortkomen? Dus wat mij betreft ook geen HSL lijnen. Minder en trager in plaats van steeds meer en sneller. We lijken in Nederland bewuster te worden maar ik zie nog steeds bij burgers, politiek en bedrijfsleven een soort collectieve ontkenning. Verduurzaming in technische zin alleen, gaat geen oplossing brengen. Minder, eenvoudiger, gelukkiger lijkt me een veel inspirerender traject.
Is er een mogelijkheid me bij jullie aan te sluiten?



Geplaatst door Francoispeters

Sterk optreden vandaag in het nagesprek van het kamerdebat van uw nieuwe club! Complimenten voor uw woordvoerder. Laten we de VVD met dat belachelijke groeivoorstel tot 2020 volledig affakkelen. Zo te zien is er ook geen kamermeerderheid voor.

Geplaatst door Harmen Hart

De uitbreiding van het luchtverkeer toont alleen maar aan dat de hele discussie over duurzaamheid nergens over gaat, Als het er op aan komt (en dat komt het) blijkt wel dat we gewoon door willen gaan met het om zeep brengen van onze leefomgeving en dan heb ik het niet eens over de directe overlast die alleen maar groter wordt als we zo doorgaan.

Geplaatst door Alexandra

With air pollution an ever-worsening problem, it is unsurprising that innovation has stepped in to provide insight into this particular issue. We have seen the Israeli startup BreezoMeter providing air pollution data. The company provides real-time, actionable information about local air. This helps businesses and governments gain a deeper knowledge and understanding of the problem. Similarly, the American company Aerochromics developed shirts that change color according to levels of air pollution. This smart clothing not only provides information about air pollution, but also raises awareness. The South Korean government also wants to provide valuable data on air pollution as well as raising awareness. They have done this through developing a unique mobile application.

The Seoul city government have named their invention DustSee. The application uses augmented reality to bring to life surrounding air pollution. The app creates a visual representation of the fine dust in the air, which is invisible to the human eye. Users receive various information, such as the Seoul real-time fine and superfine dust, and the integrated air environment index value. Additionally, there are three choices of fine dust animation filter: real image, shape and character. Users can also take photos of the dust and share these via social media. This app is especially helpful because the dust it detects can be very harmful. Fine and superfine dust can increase disease incidence and mortality rate. For this reason, the app provides recommended actions and mask tips for the surrounding dust concentration. Users also receive more general data about the dust, such as the concentration, wind direction and speed.

Geplaatst door M uit U

In reactie op Anoniem1: de linkse partijen zijn wel degelijk tegen uitbreiding van de luchtvaart. GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren, ze willen allemaal iets doen tegen Schiphol, Lelystad etc. Alleen de PvdA heeft altijd braaf meegedaan met het rechtse luchtvaartbeleid, maar goed, ik kan de PvdA ook niet echt links meer noemen......

Het is jammer dat er aan de rechterzijde geen enkele partij is die tegen de luchtvaartgroei is. Voor degenen die liever rechts stemmen maar tegelijk tegen de luchtvaart zijn, is er eigenlijk geen keuze.

Geplaatst door Wobbe

Het sentiment over de luchtvaart in Nederland is razendsnel omgeslagen. Zie de reacties onder dit stuk van Lammert van Raan op Joop eens. Een jaar geleden had je dat niet geloofd.

Geplaatst door Nederbelgen

Hulde aan allen die hun stem verheffen tegen de ongebreidelde groei van de luchtvaart !
Zie dat voor velen de grens van het toelaatbare allang en veel te ver is overschreden !
Onvoorstelbaar: korte tijd geleden verkeerden vrijwel alle regionale luchthavens financieel nog in zwaar weer: dreigende faillissementen waren aan de orde van de dag.
Opeens zijn uitbreidingen en verlengingen van de start-en landingsbanen geen issues meer. The sky is the limit als het gaat om steeds grotere en zwaardere vliegtuigen te kunnen bedienen. Waar komt al dat geld toch vandaan ?
Overigens kan men ook constateren, dat nieuwe budget luchtvaartmaatschappijen als paddenstoelen uit de grond schieten: met name uit het midden- en verre oosten die dumpprijzen aanbieden. Kennelijk is kerosine gratis, hoe valt dit anders te verklaren ?
Voor bv. amper een tientje vlieg je van A'dam naar Barcelona: dat is geen concurrentie met auto en trein !Opwarming van de Aarde ? Geen probleem,praat men op politiek /Europees/mondiaal niveau niet over, wordt gewoon buiten de millieudoelstellingen "Parijs 2032"gehouden !
Maar o wee: pas op: kleine burger: ieder klein vergrijp wordt zwaar gestraft.
Inderdaad moeten we het wel willen, om, alsof het niets is, altijd maar weer in dat vliegtuig te stappen.
Het luchtruim is overvol,nu al men vliegt in meerdere lagen boven, naast en achter elkaar in colonne, en dan nog wil men dat de luchtvaart groeit, maar waar dan ? 50 cm. boven onze daken ?
Afgezien van de constante herrie en de luchtvervuiling ontstaan er ook steeds vaker gevaarlijke situaties met bijna-ongelukken tot gevolg !
Stilte, de afwezigheid van lawaai is inmiddels al zeldzaam goed geworden, bestaat straks helemaal niet meer ben ik bang.
Tijdens het wandelen in Duitse, Belgische Eifel en Ardennen vliegen met donderend geraas en gierende remmen de machines vlak boven je hoofd. En nog altijd wordt ons voorgehouden en erop gehamerd: groei van de luchtvaart is: goed voor economie en toerisme !!!

Geplaatst door M uit U


Geplaatst door Simone Lovera

Gefeliciteerd met de oprichting van het LBBL! Overigens is er ook reeds een international netwerk van organisaties die zich tegen de groei van het vliegverkeer en de uitbreiding van vliegvelden verzet: Stay Grounded. Het zou denk ik nuttig zijn het LBBL en eventuele lokale actiegroepen hierbij aan te sluiten. Ik ben graag bereid contact te leggen.

Geplaatst door Erika Kerst

Van harte wil ik dit initiatief ondersteunen. Houd me op de hoogte. Als ik wat kan doen, graag!

Geplaatst door H. van Drunen

Ik ondersteun dit initiatief heel graag. Het gaat vooral om de bewustwording dat dit niet zo door kan blijven gaan. Wij moeten het met zijn allen niet meer willen dat er zoveel gevlogen wordt.
Daar moet ook de politiek zich bewust van worden. Maar ja, economisch belang.

Geplaatst door Hans Boshuizen

Wat een geweldig initiatief. Ik ondersteun het van harte en zou mij graag op welke manier dan ook voor dit initiatief inzetten. Er moet zo snel mogelijk een eind komen aan de gigantische geluidsoverlast, CO2 uitstoot en milieubelasting. Afhankelijk van de windrichting worden wij bijna elke ochtend vanaf 7.00 uur ( soms vroeger) geterrorriseerd (ik kan het niet anders beschrijven) door laag overkomende vliegtuigen. Dit gaat zo de gehele dag door met tientallen vliegtuigen tot enkele honderden per week. Toen wij 30 jaar geleden in De Kwakel kwamen wonen, dichtbij Schiphol, realiseerden wij ons dat er af en toe overlast kon voorkomen, maar dat was voor ons aanvaardbaar. De laatste jaren is het aantal vliegbewegingen volledig uit de hand gelopen. Van woongenot is geen sprake meer. Bij mooi weer in de tuin zitten is nagenoeg onmogelijk.
En dan nu dit: “VVD wil meer vluchten Schiphol”
Zojuist bericht NOS hierover. Het is te gek voor woorden hoe die partij van leugenaars en bedriegers dit voorstel kan doen. Wordt hoog tijd voor een groot protest. En NIET aan weer een overlegtafel.
Hoe durft men met droge ogen te beweren, dat vliegtuigen stiller worden en minder uitstoten ?
Laten we met z'n allen deze 'vlieglobby' aanpakken. Economisch belang telt, maar ook het besef dat er minder gevlogen met worden m.n. bij de overheid (politiek).

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.