Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Harbers wil hoe dan ook experimenteren met Schipholkrimp

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 551 
|
 Het Parool 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

Het kabinet wil er alles aan doen om ook een tijdelijke krimp van Schiphol mogelijk te maken, ook al haalde de rechter daar eerder een streep door. Zo zou een voorlopige afname tot 460.000 vluchten alsnog vanaf april volgend jaar kunnen worden ingevoerd, of worden ingezet als de definitieve krimpplannen opnieuw vertraging oplopen.

Dat blijkt uit de reactie van de landsadvocaat woensdag bij het spoedappel tegen het verbod op tijdelijke krimp, dat de kortgedingrechter afgelopen april uitvaardigde.

Luchtvaartminister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) wil Schiphol koste wat het kost tot 440.000 vluchten doen krimpen, zodat het vliegverkeer na jaren van gedoogde overschrijdingen binnen de geluidsgrenzen past. Eind 2020 waarschuwde toezichthouder ILT dat omwonenden dat anders via de rechter zullen proberen af te dwingen – iets dat volgende maand ook daadwerkelijk gebeurt.

Alleen verslikte Harbers zich in Europese regels, die voorschrijven dat bij zulke ingrepen eerst alle alternatieven moeten worden onderzocht, overwogen en onderbouwd afgewezen totdat tot krimp kan worden overgegaan. Daarmee raakte de door hem gehoopte krimpdatum, november 2023, uit zicht.

Geitenpaadje


Om in de tussentijd toch de geluidshinder te beteugelen, zocht Harbers een geitenpaadje. Door alvast te experimenteren met krimp (tot 460.000 vluchten) wilde hij de periode overbruggen totdat de Europese regels nagevolgd kunnen worden.

Daar haalden luchtvaartmaatschappijen een streep door. Volgens de kortgedingrechter in Haarlem is er geen wettelijke grondslag voor zo’n experimenteerregeling en moeten daarvoor, net als bij definitieve krimp, Europese regels worden gevolgd. Daardoor was invoering eind dit jaar sowieso van de baan, omdat daarvoor nu de tijd ontbreekt.

Hoger beroep


Harbers tekende beroep aan bij het Gerechtshof in Amsterdam. Hiermee wil het kabinet alsnog zorgen dat de tussenstap kan worden genomen, mogelijk komend voorjaar al, in afwachting van definitieve krimp die volgens de minister eind 2024 moet plaatsvinden.

In dat geval moeten alle besluiten voor een afname naar 440.000 vluchten uiterlijk maart volgend jaar zijn genomen. Maar de landsadvocaat moest op de zitting toegeven dat dat mogelijk niet lukt, als de luchtvaartsector zich tegen een krimpbesluit blijft verzetten. “Dus is het zaak om de interim-periode nu goed te regelen.”

Ook dekt het ministerie zich met een succesvol beroep in tegen uitstel van definitieve krimp, waarvan de inspraak pas vorige week afliep. Alle alternatieven die daarbij zijn ingediend, moeten nog op haalbaarheid worden onderzocht. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gaf in Het Parool al aan met die onderzoeken in tijdnood te komen.

‘Typisch Nederlands gedoogbeleid’


Volgens het kabinet is de afwijzing van de kortgedingrechter onjuist. “De staat handelt geheel rechtvaardig,” aldus de landsadvocaat woensdag tijdens het spoedappel. “Het is tijd voor een nieuwe balans.” Volgens de maatschappijen daarentegen kan de overheid zich helemaal niet verzetten tegen de uitspraak, want daarmee verzet het kabinet zich ook tegen de Europese regels.

Maar dat ziet de luchtvaartsector verkeerd, aldus de landsadvocaat. Brussel zou met haar krimpregels geen rekening hebben gehouden met het ‘typisch Nederlandse gedoogbeleid’ waardoor Europese regelgeving helemaal niet kan worden toegepast op de tijdelijke krimp.

‘Toezeggingen geschonden’


De luchtvaartmaatschappijen vinden dat het kabinet met krimp toezeggingen schendt. De overheid hanteerde immers sinds 2015 een grens van 500.000 vluchten per jaar en werkte tot vorig jaar zelfs aan groei naar 540.000 vluchten.

Maar volgens de landsadvocaat ‘heeft de staat nooit het vertrouwen gewekt dat maatschappijen recht hebben op 500.000 vliegbewegingen.’ “Alle partijen wisten dat er gestopt zou worden met ‘anticiperend handhaven’ om de belangen van omwonenden te beschermen. Daarmee is de kous echt af.”

Bewonersgroep RBV – deze keer aan de zijde van de staat, maar volgende maand tegenover de regering vanwege de jarenlange geluidsoverschrijdingen – wijst op het recht voor een ongestoorde leefomgeving, die door de jarenlange wetteloosheid rondom Schiphol wordt geschonden. Daarom vindt de bewonersgroep dat de zowel tijdelijke als definitieve krimp zo snel mogelijk moet worden doorgevoerd. Vanwege het luchtvaartverzet tegen definitieve krimp dreigt anders nog jarenlange patstelling waar omwonenden onder lijden.

Schiphol van kamp geruild


Schiphol blijkt van kamp te zijn geruild. Bij het kort geding schaarde de luchthaven zich nog achter het kabinet, nu steunt het de uitspraak van de rechter. Schiphol is teleurgesteld dat Harbers een beroep heeft ingesteld, omdat dit de onzekerheid voor alle betrokkenen alleen maar vergroot.

“We tasten in het duister over de impact van de experimenteerregeling op de milieugevolgen,” aldus de luchthavenadvocaat. “Ook creëert dit onduidelijkheid over mogelijke invoering vanaf de zomer van 2024.”

“Schiphol kiest óf voor de huidige situatie (met 500.000 vluchten, red.) of krimp tot 460.000 vluchten. Een echte oplossing moet niet in de rechtszaal, maar aan overlegtafels plaatsvinden in de Europese procedure die nu loopt.”

De uitspraak in het hoger beroep is op 7 juli.

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht