Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Harbers: Schiphol blijft ook bij minder vluchten luchtknooppunt

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 251 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
Polderbaan_vanuit_de_lucht.jpg
Polderbaan gezien vanuit de lucht in noordelijke richting
Credit: Whowouldtell

Ook als er minder vluchten van en naar luchthaven Schiphol mogen, blijft de luchthaven haar internationale rol als knooppunt voor de luchtvaart houden, zei minister Mark Harbers (Infrastructuur) tijdens een debat in de Tweede Kamer. Eerder dit jaar hakte het kabinet de knoop door dat het maximale aantal vluchten van 500.000 per jaar vanaf volgend jaar omlaag moet naar 440.000.

Harbers vindt het "een heftig besluit" maar verwacht dat belangrijke bestemmingen zoals Londen of Sjanghai nog steeds goed verbonden blijven. Volgens de minister is het aan luchtvaartmaatschappijen zelf om in te spelen op de verandering. Zij moeten zich onder meer op hun strategie gaan "herbezinnen". Dit geldt zeker ook voor de KLM, die Schiphol als thuishaven heeft. Dinsdag werd bekend dat mogelijk dertig KLM-vluchten, met vooral Europese bestemmingen, zullen verdwijnen als gevolg van de krimp.

In de Tweede Kamer zijn weinig partijen echt enthousiast over de plannen van het kabinet. VVD'er Daniel Koerhuis drukt zijn partijgenoot Harbers op het hart Schiphol in stand te houden als knooppunt. Meer linkse partijen vinden juist dat de plannen niet ver genoeg gaan. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vreest onder meer dat de voorgestelde reductie van 60.000 vluchten niet genoeg zal zijn om overlast voor milieu en omwonenden tegen te gaan. D66 hoopt dat ook het aantal nachtvluchten nu verder omlaag kan. Koerhuis typeert deze wens van zijn coalitiegenoot als "Rupsje Nooitgenoeg".

Het kabinet vindt dat Schiphol moet inkrimpen om vervuiling en geluidsoverlast terug te dringen. In het coalitieakkoord staat dat ook voor de omgeving "perspectief" moet komen en dat de "negatieve effecten van luchtvaart" verminderd moeten worden.

Toevoeging artikel "Bewonersorganisaties schrijven brandbrief aan minister: Minder vluchten meer overlast voor duizenden" op deze site, door redactie vlieghinder.nl, leest u hier

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

HEFTIGE STRIJD TUSSEN VVD MINISTERS OVER POLDERBAAN !

Gisteren was er een lang overleg luchtvaart in Den Haag waarbij zichtbaar werd dat de panelen langzaam verschuiven.

Echter, de opstelling van de VVD-woordvoerder was ijzingwekkend en laat wel zien hoezeer binnen die VVD staand beleid RO (in samenhang met de Omgevingswet) aan de laars wordt gelapt. En dat terwijl de VVD-minister LNV in strijd is met I&W en daarbij wel de noodzaak van afwaardering of sluiting van de Polderbaan op tafel heeft gelegd. Het recente rapport van PWC e.a. maakt dat duidelijk.

Het lijkt erop dat Mark Rutte een broertje dood heeft aan integraal beleid en een gevaarlijke gek als de woordvoerder luchtvaart niet corrigeert?

Een kamerlid dat op het moment dat 500 tot 600 mega uitstoters van stikstof aangepakt moeten worden openlijk pleit voor zowel verdere groei van Schiphol als uitbreiden met extra infra van zoveel mogelijk regionale luchthavens - met als argument dat de bevolking zo snel groeit - zou door zijn partij(leider) tot de orde moeten worden geroepen? Is snelle vervanging van dit figuur door een woordvoerder die binnen staand beleid opereert niet aan de orde? Dat zijn vragen die in deze situatie naar boven komen.