Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Harbers in beroep tegen uitspraak over krimp Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 863 
|
 bnr.nl 
judge-gavel-1461998219JBc.jpg

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) tekent beroep aan tegen de uitspraak dat het aantal vluchten via Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet zomaar omlaag mag van 500.000 naar 460.000. De rechter oordeelde in een kort geding vorige week dat de Staat hiervoor niet de juiste procedures had doorlopen. 'De uitspraak is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol', licht Harbers zijn besluit toe in een brief aan de Tweede Kamer.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) tekent beroep aan tegen de uitspraak dat het aantal vluchten via Schiphol in het seizoen 2023/2024 niet zomaar omlaag mag van 500.000 naar 460.000. De rechter oordeelde in een kort geding vorige week dat de Staat hiervoor niet de juiste procedures had doorlopen. 'De uitspraak is niet in het belang van de omwonenden van Schiphol', licht Harbers zijn besluit toe in een brief aan de Tweede Kamer.

De zaak was aangespannen door luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM. De rechter ging mee in het argument van de maatschappijen dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Hieruit komt vervolgens een aantal maatregelen voor de middellange en lange termijn. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan het verminderen van het aantal vluchten. Die procedure volgt uit Europees recht, en ook de rechter achtte het noodzakelijk die te volgen.

Gedoogbeleid
De Staat had juist aangevoerd dat er momenteel sprake is van een soort gedoogbeleid. Volgens het laatste Luchthavenverkeerbesluit van 2008 zijn namelijk maar 400.000 vluchten per jaar toegestaan. Daarom hoefde de procedure die de luchtvaartmaatschappijen noemden volgens de landsadvocaat niet doorlopen te worden.

Lees ook hier: Kabinet kan volgend jaar mogelijk alsnog krimp Schiphol instellen

Het uiteindelijke doel van de Staat is de vermindering van het jaarlijkse aantal vluchten van en naar Schiphol tot 440.000. De procedure daarvoor loopt nog. Wordt die afgerond dan kan vanaf volgend jaar het aantal vluchten wel omlaag.

Bekijk bericht op "bnr.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Begin er steeds minder vertrouwen in te hebben.

Het aantal vluchten terugbrengen kan op meerdere manieren,ook reductie van stikstof is een mogelijkheid. Ik vermoed dat op de achtergrond de geplande reductie van het aantal vluchten de geplande bijdrage is van de luchtvaart sector aan het stikstof probleem.

En gezien de historie rondom schiphol denk ik dan in eerste instantie dat bewust voor een weg is gekozen die niet haalbaar is. Om later te kunnen zeggen,we hebben het in elk geval geprobeerd maar het mocht niet van de rechter.

Maar goed,misschien volgt er een positieve verassing en wint men het hoger beroep. Verwacht zelf echter van niet.