Hans Alders teruggefloten om Airport-plan (Eindhoven)

EINDHOVEN - Hans Alders is teruggefloten door staatssecretaris Wilma Mansveld om zijn advies over de groei van Eindhoven Airport. Hij moet onderzoeken of er een ultieme poging moet komen om gemeenten in de omgeving van de tweede luchthaven van Nederland en Eindhoven Airport op één lijn te krijgen. Dat heeft een woordvoerster van de staatssecretaris bevestigd.
Alders kreeg de opdracht om de haalbaarheid van een bemiddelingspoging te bekijken vorige week. Eerder gaf hij aan daar absoluut geen heil in te zien: hij was al tot het uiterste gegaan en een beter compromis was wat hem betreft niet mogelijk.
Mansveld niet overtuigd
Mansveld is daarvan niet overtuigd. De 12 regiogemeenten lieten eerder al weten in gesprek te willen blijven. Begin september moet Alders zijn verslag bij de staatssecretaris indienen.
De gemeenten staan open voor nieuwe onderhandelingen, laat de Bergeijkse wethouder Frank van der Meijden namens de regiogemeenten weten. Een door de gemeenten opgesteld compromisvoorstel, is nooit besproken.
Advies Alders
De opdracht die Alders kreeg, draaide eind vorige maand uit op een mislukking. Het doel was om draagvlak te krijgen voor de groei van Eindhoven Airport, maar naast de gemeenten haakten ook de omwonendenbelangengroep en de milieugroepering af. Alders stuurde zijn advies naar de staatssecretaris met een flinke sneer aan het adres van de regio. Hij verweet de regiobestuurders een weinig constructieve opstelling. Ze hadden onvoldoende oog voor nationale belangen. Omdat gemeenten zijn plan niet steunden, vond hij dit 'overleg niet vruchtbaar'. Alders adviseerde de staatssecretaris en de Tweede Kamer zijn plan uit te voeren. Ruimere openingstijden in het weekeinde, meer landingen in het laatste uur van de dag en een groei met 3.500 vluchten per jaar naar 43.000 in 2020 zijn de pijlers ervan.
Geplaatst door V.O.S.
*Hij verweet de regiobestuurders een weinig constructieve opstelling. Ze hadden onvoldoende oog voor nationale belangen.*
Hij (Alders) is een enorme hufter in dienst van een nog groter hufterig systeem: de Nederlandse Staat.
Hoe kun je in vredesnaam aan woongemeenschappen vragen om zich op te offeren voor de rest van Nederland (althans het deel dat nog niet verziekt is door vliegtuigherrie) om dag en nacht vliegtuigherrie en vervuiling te incasseren?
Zogenaamde ´nationale belangen´ heet het.
Natuurlijk niet: aandelers-belangen!
De Nederlandse Staat en de Schiphol-group!
Gemeenten rond Eindhoven: zwicht niet voor de terreur uit Den Haag en de Schipholgroup.
Houdt Nederland leefbaar!