Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Haast maken met één Europees luchtruim

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 986 
|
 nhd.nl 
hvs_lvnl_DSC_2528.jpg

Door Frans van den Berg


DEN HAAG - De vorming van één Europees luchtruim gaat te langzaam waardoor vliegtuigen nog steeds te veel omvliegen. Daarom gaan twee leden van de Tweede Kamer het komende halfjaar druk op de ketel zetten in Europa.

Toestellen vliegen nog te veel om

Terwijl er in Europa één Schengengebied is waar personen en goederen vrij kunnen reizen, is het luchtruim nog een lappendeken. Ieder land heeft zijn eigen luchtverkeersleiding en grote delen zijn gesloten als militair oefenterrein.

Daardoor is het niet mogelijk om in een rechte lijn te vliegen van Schiphol naar bij voorbeeld Milaan. Ter vergelijking, het enorme gebied van de Verenigde Staten heeft wel één luchtverkeersleiding.

Overtuigen

,,Al dat omvliegen kost de maatschappijen veel geld. Maar daardoor wordt ook onnodig veel kerosine verstookt en dat is niet goed voor het milieu. En voor reizigers kan de vlucht korter duren. Wij zien in Nederland het voordeel wel in van één Europees luchtruim, maar dat is niet in alle landen het geval’’, is de ervaring van Martijn van Helvert.

Het CDA-Kamerlid gaat nu samen met zijn D66-collega Wassila Hachchi het zogeheten rapporteurschap op zich nemen. Puur als aanvulling op wat de Europese Commissie en in Nederland het ministerie en de staatssecretaris van milieu en infrastructuur al doen. ,,Juist vanuit de volksvertegenwoordigingen kan de druk opgevoerd worden om een doorbraak te bewerkstelligen. Daar zien we een taak voor ons als rapporteurs’’, verduidelijkt Van Helvert de missie.

De Europese Commissie is lang bezig met het invoeren van één Europees luchtruim, maar dat gaat niet erg vlotjes. Ook in de deze week gepresenteerde Europese luchtvaartnota wordt de urgentie onderstreept. Met één luchtruim kunnen de maatschappijen immers vijf miljard euro per jaar besparen. Verder is het milieu hierbij gebaat. Maar het moet ook voorkomen dat in 2035 het luchtruim vol is.

Verzet

Het verzet heeft te maken met het opgeven van de soevereiniteit over het eigen luchtruim, het beperken van militaire zones, de kosten voor het aanschaffen van nieuwe computersystemen en het verminderen van het aantal centra met luchtverkeersleiders. Die vrezen daardoor ook voor hun baan. Luchtverkeersleiders in vooral zuidelijke landen schuwen daarbij het stakingsmiddel niet.

Als tussenstap voor één samenhangend luchtruim zijn negen functionele luchtruimblokken bedacht, waarbij luchtverkeersleidingsorganisaties samenwerken. Zo zit Nederland in een blok met België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland. Maar ook die plannen lopen achter, waarbij Nederland al een reprimande uit Brussel kreeg.

Overigens is het niet alleen kommer en kwel. Er zijn al enkele eerste resultaten geboekt. Door de samenwerking van de Nederlandse luchtverkeersleiding met buurlanden is het omvliegen al gemiddeld tien procent afgenomen en is de gemiddelde vertraging afgenomen met 46 procent. Voor heel Europa is het gemiddelde omvliegen afgenomen met slechts 2,7 procent en dat komt neer op 30 kilometer per vlucht binnen Europa. De kosten voor luchtverkeersleiding zijn ook al gedaald.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Bartels

Het is een goed streven om een Single European Sky (SES) te gaan hanteren. Dat het een lastige opgave zal zijn is bekend. Maar...............we hebben al jaren een overeenkomst FABEC. Deze Functional Air Block European Centre. Deze afspraken, met een klein aantal landen, wordt zelfs niet nageleefd. België werkt helaas niet mee, met het gevolg dat bij Eindhoven Airport de vliegtuigen naar het zuiden via grote omwegen op grotere hoogte de grens over mogen. Dergelijk routes met korte bochten (laag vliegen) veroorzaken veel onnodige overbelast van herrie en stank. Deze overlast is bij de Kamerleden Van Helvert en Hachchi inmiddels bekend. Zelfs in het besluit van (oud) Staatsecretaris Mansveld, 29 oktober 2015, is dit benoemd. Bij het rondetafelgesprek in Den haag, 23 september en Algemeen Overleg 30 september, is gezegd dat het SES onder voorzitterschap van Nederland zeer duidelijk op de agenda zal komen te staan.
De Kamerleden Van Helvert en Hachchi hebben een mooie taak om ervoor te zorgen dat het daadwerkelijk op de agenda komt. Mogelijk dat vooruitlopend op een SES, de afspraken volgens het FABEC worden nageleefd. Dat zou al een grote stap zijn naar een SES. Verder lijkt het me ook logisch als een SES een besparing geeft van 5 miljard / jaar voor de maatschappijen, dat de overheden ook kunnen profiteren van dergelijke besparingen. Je zou kunnen beginnen met het heffen van belasting op de kerosine. De opbrengsten kunnen dan weer worden benut voor het compenseren van omwonenden van een vliegveld. Deze omwonenden hebben meer lasten dan lusten van een vliegveld. Daarbij zouden de maatschappijen deze besparing kunnen gebruiken voor stillere vliegtuigen. Dan praten we over een win-win situatie. We blijven optimistisch!