Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Grotere kans op een vermoeide piloot op jouw goedkope vlucht

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1047 
|
 nos.nl (08-12-2016) 
hv_veiligheid_2285.jpeg

Zes op de tien piloten geeft aan weleens vermoeid in de cockpit te zitten. Daar denk je liever niet bij na als je instapt voor een weekendje Barcelona.

Dat piloten soms vermoeid vliegen, blijkt uit een groot onderzoek van de London School of Economics onder ruim 7000 Europese piloten. Bij budget-maatschappijen ligt het aantal vermoeide piloten het hoogst. Die piloten denken ook negatiever over veiligheid dan piloten van duurdere maatschappijen.

Bij budgetmaatschappijen gaan ze tot het maximale.
Otjan de Bruijn van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers.


"De luchtvaart in Europa is veilig," zegt Otjan de Bruijn van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. "Maar er zijn wel verschillen tussen maatschappijen en die komen in dit onderzoek naar voren."

Alle maatschappijen moeten zich aan Europese wetten voor werk- en rusttijden houden. Daarin staat bijvoorbeeld hoeveel vlieguren piloten achter elkaar mogen werken. "Die maximale werktijden worden opgerekt", vertelt de Bruijn.

"Die wet is bedoeld als een grens, daar mag je echt niet overheen. Bij budgetmaatschappijen is de wet de norm. Daar gaan ze dus tot het maximale." Gevolg: vermoeide piloten.

Een keer was ik echt te moe om te vliegen, toen heb ik het vliegtuig aan een collega overgedragen.
Peter, piloot


Peter (niet zijn echte naam) herkent dat. Hij is 27 en vliegt voor een budgetmaatschappij. "Op een gemiddelde werkdag maak ik vier tot zes vluchten. Ik begin meestal om 05.00 uur en ben dan om 16.30 uur klaar. Dan kom je dus al op de maximale 12 uur. Dat doe ik dan elke week, vijf dagen achter elkaar."

Hij is weleens de cockpit ingestapt terwijl hij erg moe was. "Als ik me ziek meld, krijg ik geen salaris, dus ik heb meerdere keren vermoeid gevlogen. Een keer was ik zo moe dat ik het besturen van het vliegtuig heb overgedragen aan een collega. Maar ik heb me nu wel besloten dat niet meer te doen. Dan maar geen salaris."
Peter heeft meerdere keren bij zijn leidinggevende aangegeven dat hij soms te moe is om te vliegen. Het bedrijf doet daar vervolgens niets mee, zegt hij.

Zolang er een overschot aan piloten is, zal er waarschijnlijk weinig aan de werktijden veranderen, vermoedt de Bruijn. "Als jij al blij bent dat je überhaupt ergens kan vliegen, dan zijn de arbeidsomstandigheden niet het allerbelangrijkste voor je. Als de markt weer aantrekt, dan zullen piloten eerder voor maatschappijen kiezen die betere voorwaarden stellen."

Bekijk bericht op "nos.nl (08-12-2016)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Dit lijkt me w.b Nederland een zaak voor de Onderzoeks Raad voor Veiligheid

Geplaatst door anoniem

Zijn de vakantie vluchten in de nacht. Door dit mogelijk te maken stimuleert Schiphol onveilig gedrag van de maatschappijen. Lange dagen om 4 vluchten per dag mogelijk te maken.

Veiligheid is prioriteit nummer een van Schiphol en ik kan mij niet voorstellen dat Schiphol dit onveilige gedrag blijft stimuleren. Dit is dus bijzonder goed nieuws! Einde vakantie vluchten in de nacht,kan men terug naar 20k per jaar.
Of is veiligheid ineens niet meer belangrijk nu lol.

Geplaatst door Anoniem

Dit zou natuurlijk funest zijn voor onze (lees de luchtvaart) economie. Alle vakantie tickets 20 euro duurder. Stel je voor dat een weekendje London of een weekje costa ineens 520 euro kost (120 ticket+400 verblijf ter plaatse) in plaats van 500. Nee dan zou men niet meer gaan en blijft men liever op de camping in Nederland. (niet slecht voor de locale economie trouwens).

Wat levert dit nu eigelijk op per dag:12k vakantie vluchten per jaar in de nacht, dat zijn er zon 30 per dag. 100 man per vlucht die allemaal 20 euro besparen.
60.000 euro per dag voordeel,we worden slapend rijk al is slapen er voor een deel van de bevolking niet meer bij. Schiphol noemt het al heel slim niet meer de nacht,men spreekt over de vroege ochtend. Een belangrijke periode in je slap,de rem slaap.

Maar goed,het zal allemaal wel.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Wanneer bij oostenwinden weer zo'n ketting jankende, prijsvechtende easyjet, ryanair of transavia kisten over onze wijk op 600 m of minder overvliegt, terwijl de kinderen op de speelplaats nietsvermoedend voetballen of schommelen....Dan denk je wel eens, stel, ok het is als de kansverdeling van Poison. heel veel gebeurtenissen met een statistische klein kans, lees heel veel overvliegers met een kleine kans op neerstorten. Maar het statistisch product hiervan is toch niet zo heel klein. Er hoeft maar één gedemoraliseerde, slechtbetaalde, met hoge studieschulden opgezadelde sukkel te zijn die de stuurknuppel uit zijn handen laat schieten en je hebt heel wat slachtoffers op de grond. Ik geef toe, het is wat overdreven, maar elke keer als die irriterende jankers van 's morgens 7 uur tot 's avonds 11.00 uur rakelings over onze wijk scheren, bijna je huis in vliegen, denk ik wel eens...wat de accountant van Schiphol zei. Ik woon(de) jarenlang onder een aanvliegroute en merkte er niets meer van. Dat moeten we de omwonenden gewoon helder uitleggen....

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ja misschien is een crash wel de enige wakeup call.

Nu hebben we een sluimerramp van fijnstof..

Geplaatst door Gerard

Een crash maakt niemand in de politiek wakker. Resultaten uit het verleden (Bijlmerramp, diverse bijna aanvaringen) zijn dan wel geen garantie voor de toekomst, maar de kans dat er bij een crash nu wel iemand wakker wordt lijkt me marginaal.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Laten we eerst het onderzoek naar de Veiligheid op en rond schiphol door de Raad voor de Veiligheid afwachten .

gr Jan G