Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Grote zorgen vliegroutes Lelystad Nieuw protest tegen de MER

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 404 
|
 Harderwijker Courant - 27-11-2017 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Grote zorgen vliegroutes Lelystad Nieuw protest tegen de MER

De uitbreiding van Lelystad Airport houdt de gemoederen bezig. In Zeewolde al sinds een 'dorpsbrede' demonstratie in 2006 en sinds deze zomer ook in Gelderland, Overijssel en het zuiden van Friesland.

ZEEWOLDE - Reden voor de ongerustheid is dat de vliegtuigen te laag zouden overvliegen. Boven Zeewolde zo'n 600 meter. In eerste instantie zelfs recht over het dorp Zeewolde. Toenmalig wethouder De Vries heeft toen een constructie bedacht waardoor de vluchtroutes nu alleen over het dunbevolkte buitengebied lopen.
De actiegroep Hoog Overijssel heeft nu de aanzet gegeven tot nieuw protest tegen de milieu-effectenrapportage. Deze zou uitgegaan zijn van verkeerde aannames. Het is niet ondenkbeeldig dat de uitbreiding weer voor de Raad van State komt. De MER is in het verleden al vier keer door 's lands hoogste rechtsorgaan afgewezen.

Eerder deze maand betoogden een paar honderd mensen bij het luchtvaartgebouw tijdens een informatiemarkt die in het Aviodrome werd gehouden. Daarbij waren vertegenwoordigers van drie politieke partijen uit Zeewolde aanwezig. Eerder schreven vijf partijen een brief aan de Vaste Commissie Infrastructuur en Milieu. Zij verzoeken opschorting van het geplande zakelijke en vakantie vliegverkeer op Lelystad Airport tot na de nieuwe indeling van het luchtruim in 2023. Ben Sonneveld van Leefbaar Zeewolde, de initiatiefnemer van de brief: "Ik hoop ook dat met de vele omissies en onzorgvuldige evaluatie van de vliegroutes de MER weer in de prullenbak beland. Hopelijk gaan mensen weer de straat op en lopen ze rechtstreeks naar de Raad van State. Wij voorop."

Naast het uitstel vragen de fracties ook om de beperkingen voor Lelystad Airport op te heffen waardoor vliegtuigen direct naar kruishoogte kunnen stijgen.

De belangrijkste reden dat de vliegtuigen laag moeten blijven vliegen is dat ze geen hinder mogen zijn voor het verkeer van en naar Schiphol, bovendien is een deel van het luchtruim gereserveerd voor militair vliegverkeer. Niets lijkt logischer dan het verkeer van Lelystad te laten vliegen boven het IJselmeer, maar die mogelijk is afgewezen omdat de aanwezigheid van natuurgebied Oostvaardersplassen, waar de kans te groot is op aanvliegingen met grote vogels. In de brief vragen de vijf fracties toch deze variant weer te bekijken. De gemeente Zeewolde heeft al eerder bedongen dat als er uitbreiding van het vliegveld komt, er in Zeewolde permanente geluidsmetingen worden gedaan.

Volgens de huidige plannen zouden de eerste vluchten in april volgend jaar kunnen vertrekken.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door thijs

Ze vliegen hier boven Heiloo al jaren op 600 meter hoogte, en met een tussenpauze van 1 minuut per toestel. Denk je nu werkelijk dat ze zich daar iets van aantrekken? Ze denken maar aan een ding; hun eigen portemonnee. Het welzijn van mensen onder aanvliegroutes kan ze absoluut niets schelen.
Schiphol doet maar aan een soort hinderbeperking, die van zichzelf. Gewoon niet luisteren naar de omwonenden, dan heb je er ook geen hinder van als je alleen maar verder wilt groeien en groeien.

Wat mij betreft wordt de gehele MER opnieuw gedaan waarbij ook eens gekeken wordt naar de klere herrie in gebieden ver buiten schiphol, waar vandaan al jaren klachten komen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@thijs:

Helemaal gelijk!

Helaas zijn de mensen die niet eerder met vliegtuigherrie zijn geconfronteerd, nogal naïef v.w.b. de luchtvaartsector en zeker richting Schiphol.
Bijvoorbeeld: Zeewolde gaat permanent meten, indien de luchthaven Lelystad-airport gaat uitbreiden.
Ik wens ze veel succes.
De Schipholgroup trekt zich er niets van aan en legt de verantwoordelijkheid bij de luchtverkeersleiding.
De luchtverkeersleiding wijst vervolgens terug naar de Schipholgroup of naar de politiek..........

In Uitgeest staat ook een meetpost, legt geen gram gewicht in de schaal.
Uitgeest wordt vrijwel continue geterroriseerd door laag over gierende herriebakken richting Schiphol en dat op een krappe 600 meter.
Jawel, net als boven Heiloo en dat al 14 jaar !

Schiphol = staatsterreur in optima forma !

En wat mij ook steekt:

Niets lijkt logischer dan het verkeer van Lelystad te laten vliegen boven het IJselmeer, maar die mogelijk is afgewezen omdat de aanwezigheid van natuurgebied Oostvaardersplassen, waar de kans te groot is op aanvliegingen met grote vogels. In de brief vragen de vijf fracties toch deze variant weer te bekijken.

Vanuit de politiek geen enkel respect voor andersoortig leven !
Misdadig gedrag.