Grote zorgen vliegroutes Lelystad Nieuw protest tegen de MER
Grote zorgen vliegroutes Lelystad Nieuw protest tegen de MER
De uitbreiding van Lelystad Airport houdt de gemoederen bezig. In Zeewolde al sinds een 'dorpsbrede' demonstratie in 2006 en sinds deze zomer ook in Gelderland, Overijssel en het zuiden van Friesland.
ZEEWOLDE - Reden voor de ongerustheid is dat de vliegtuigen te laag zouden overvliegen. Boven Zeewolde zo'n 600 meter. In eerste instantie zelfs recht over het dorp Zeewolde. Toenmalig wethouder De Vries heeft toen een constructie bedacht waardoor de vluchtroutes nu alleen over het dunbevolkte buitengebied lopen.
De actiegroep Hoog Overijssel heeft nu de aanzet gegeven tot nieuw protest tegen de milieu-effectenrapportage. Deze zou uitgegaan zijn van verkeerde aannames. Het is niet ondenkbeeldig dat de uitbreiding weer voor de Raad van State komt. De MER is in het verleden al vier keer door 's lands hoogste rechtsorgaan afgewezen.
Eerder deze maand betoogden een paar honderd mensen bij het luchtvaartgebouw tijdens een informatiemarkt die in het Aviodrome werd gehouden. Daarbij waren vertegenwoordigers van drie politieke partijen uit Zeewolde aanwezig. Eerder schreven vijf partijen een brief aan de Vaste Commissie Infrastructuur en Milieu. Zij verzoeken opschorting van het geplande zakelijke en vakantie vliegverkeer op Lelystad Airport tot na de nieuwe indeling van het luchtruim in 2023. Ben Sonneveld van Leefbaar Zeewolde, de initiatiefnemer van de brief: "Ik hoop ook dat met de vele omissies en onzorgvuldige evaluatie van de vliegroutes de MER weer in de prullenbak beland. Hopelijk gaan mensen weer de straat op en lopen ze rechtstreeks naar de Raad van State. Wij voorop."
Naast het uitstel vragen de fracties ook om de beperkingen voor Lelystad Airport op te heffen waardoor vliegtuigen direct naar kruishoogte kunnen stijgen.
De belangrijkste reden dat de vliegtuigen laag moeten blijven vliegen is dat ze geen hinder mogen zijn voor het verkeer van en naar Schiphol, bovendien is een deel van het luchtruim gereserveerd voor militair vliegverkeer. Niets lijkt logischer dan het verkeer van Lelystad te laten vliegen boven het IJselmeer, maar die mogelijk is afgewezen omdat de aanwezigheid van natuurgebied Oostvaardersplassen, waar de kans te groot is op aanvliegingen met grote vogels. In de brief vragen de vijf fracties toch deze variant weer te bekijken. De gemeente Zeewolde heeft al eerder bedongen dat als er uitbreiding van het vliegveld komt, er in Zeewolde permanente geluidsmetingen worden gedaan.
Volgens de huidige plannen zouden de eerste vluchten in april volgend jaar kunnen vertrekken.
Geplaatst door thijs uit heiloo
Schiphol doet maar aan een soort hinderbeperking, die van zichzelf. Gewoon niet luisteren naar de omwonenden, dan heb je er ook geen hinder van als je alleen maar verder wilt groeien en groeien.
Wat mij betreft wordt de gehele MER opnieuw gedaan waarbij ook eens gekeken wordt naar de klere herrie in gebieden ver buiten schiphol, waar vandaan al jaren klachten komen.