Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Grote ergernis over vliegtuigherrie: thuiswerken met een overvliegende F-35

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 207 
|
 ad.nl 
oren_dicht.png

Door Eefje Oomen

De afkeer van het vliegverkeer is na de lockdown toegenomen. Vergeleken met de periode vóór de pandemie klagen omwonenden van verschillende luchthavens relatief veel vaker over hinder.

Zo trokken omwonenden van Schiphol afgelopen augustus veel vaker aan de bel over specifieke vluchten dan in dezelfde maand in 2019. Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) kreeg afgelopen maand 21.049 meldingen over specifieke vluchten, waar het er augustus 2019 nog 18.988 waren. Dat hogere aantal is vooral opvallend omdat er veel minder vluchten waren. Afgelopen augustus waren er bij Schiphol ‘slechts’ 32.000 vliegbewegingen tegenover 45.122 in dezelfde zomermaand in 2019.

Ook omwonenden van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) komen vaker in het geweer dan voor de pandemie. Milieudienst DCMR registreert een voorlopig aantal van 10.986 klachten over afgelopen augustus. In dezelfde maand twee jaar geleden waren dat er zo’n drieduizend minder: 7818. Het aantal vliegbewegingen verklaart de hausse aan klachten nauwelijks. In augustus 2019 waren het er 5141 en in augustus 2021 maar iets meer: 5654.

Schiphol en Rotterdam erkennen dat het hoge aantal klachten niet los te zien is van de lockdown. Raymond de Jong (Rotterdam): ,,Er zijn niet veel meer vliegbewegingen maar mensen beléven na een periode van rust blijkbaar meer overlast.’' Willemeike Koster (Schiphol): ,,Het lijkt aannemelijk dat een periode van bijzonder weinig vliegverkeer ervoor heeft gezorgd dat de toename extra opviel.’' Geluidsonderzoeker Tjeerd Andringa (RUG) is niet verbaasd. ,,We ervaren hinder als ons brein een geluid aan een negatieve emotie koppelt en in dit geval is die emotie er een van verlies. We hebben nu immers weer ingeleverd op rust en stilte.’'

Lees hieronder hoe de toename van het aantal klachten over vliegverkeer te maken kan hebben met het thuiswerken tijdens de coronapandemie. Het maatschappelijke debat over de toekomst van de luchtvaart is mogelijk een andere oorzaak, concludeert de dienst in een rapport over 2020. Een stichting tegen vliegtuighinder bereidt rechtszaak tegen de staat voor.

Thuiswerken
Volgens Alfred Blokhuizen van Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (Rijnmond) zorgt een ándere manier van vliegen wellicht voor meer klachten. ,,We ervaren dat de vliegtuigen veel vaker lager vliegen.’' Matt Poelmans van Omgevingsraad Schiphol (ORS) noemt ook ‘de overschreden hindergrens’. ,,Vóór corona vonden bewoners al dat er veel te veel vluchten waren. Klachten zullen, denk ik, pas afnemen als het aantal vluchten drastisch daalt.’'

Naast de klachten over bepaalde vliegvelden duiden ook andere signalen erop dat de weerstand toeneemt. Vliegherrie.nl - een nieuw initiatief - verzamelde de afgelopen twee maanden bijna 30.000 klachten. Daarnaast bereidt stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) op basis van ‘schending van het recht op ongestoord woongenot’ een rechtszaak tegen de staat voor.

Mobilisation for the Environment (MOB), initiator van de succesvolle stikstofzaak tegen de staat, ijvert voor beperking van Schiphol en Eindhoven en sluiting van overige vliegvelden. Voorzitter Johan Vollenbroek: ,,Dat de afkeer groeit, merken we alleen al aan onze fondsen. We hebben zoveel geld gekregen dat we, als het erop aankomt, jaren door kunnen procederen.’'

Zomercijfers
Matt Poelmans, delegatievoorzitter Omgevingsraad Schiphol (ORS), ziet dat er ook steeds meer klachten binnenkomen bij bewonersorganisaties en raadsleden. Ook stelt hij vast dat bewonersorganisaties, zoals Omgeving Zonder Vlieghinder Oegstgeest (OZV), snel groeien en er in bijvoorbeeld Katwijk, Leiden en Aalsmeer nieuwe organisaties bijkomen.

Een vergelijking van de zomercijfers over 2019 en 2021 is voor Eindhoven Airport nog niet te maken. Volgens woordvoerder Gijs Vrenken is ‘de meldingenprocedure over augustus 2021 nog niet afgesloten’. Een vergelijking van de cijfers van Eindhoven over het tweede kwartaal (april tot en met juni) laat wel een afwijking van het landelijk beeld zien. In het tweede kwartaal van 2019 waren er rond Eindhoven over 12.733 vliegbewegingen een hoog aantal meldingen: 17.745. In het tweede kwartaal van 2021 waren er over 4135 vliegbewegingen 3933 klachten. Verhoudingsgewijs werd er dit jaar dus minder geklaagd dan in 2019.

Dat betekent volgens Klaas Kopinga van de lokale bewonersorganisatie BOW niet dat omwonenden van Eindhoven Airport zich na de lockdown minder stoorden dan buren van vliegvelden elders. ,,Het duidt er vooral op dat het vliegverkeer in de maanden april tot en met juni hier nog lang niet op volle kracht was.’'

Dat er in 2019 veel klachten waren, zegt volgens Kopinga vooral iets over de enorme frustratie twee jaar geleden. ,,Eindhoven Airport is in de jaren 2012-2019 explosief gegroeid. Dat leverde ontzettend veel ergernis op.’'

Noot van de redactie:
Cijfers Schiphol via Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en Schiphol
Cijfers Rotterdam The Hague Airport (RTHA) via DCMR en RTHA
Cijfers Maastricht Aachen Airport via CBS en Klachten- en Informatiecentrum Luchtverkeer (KICL)
Cijfers Eindhoven Airport via samenopdehoogte.nl en Eindhoven Airport

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Corona heeft ons inderdaad geleerd hoe we met zijn allen zijn beduveld door de luchtvaart. De herrie komt de komende decennia weer steeds meer terug, ondanks de sprookjes (of leugens) van ‘stillere’ vliegtuigen. Vooral de onderwonenden van Polderbaan (Leugenbaan) en Kaagbaan zijn de klos. Misschien wordt de omgeving van MRA aanvankelijk wat ontzien?

De geluidsmaat Lden faciliteert verdere groei met iets minder lawaaiige toestellen dan ook optimaal en is ongeschikt om omwonenden effectief te beschermen. Ik heb dit rekenkundig zichtbaar gemaakt, maar het grote publiek wil er nog maar niet aan.

Helaas zijn er nog heel veel domme idioten, die voor niets overal heen willen vliegen. De rekening is voor komenden generaties.

Geplaatst door Jos uit Amsterdam

De overlast bij de Polderbaan en Kaagbaan is inderdaad ernstig. Toch zijn er meer zwaar gehinderden bij de secundaire banen ondanks dat deze banen relatief worden ontzien. Dit komt omdat deze bewoners dicht op Schiphol wonen. Het gevolg is dat ze te maken hebben met meerdere vaste routes en vliegtuigen die laag overkomen. Dit geeft per saldo meer hinder dan bij de primaire banen. Nogmaals, de hinder bij de primaire banen is ernstig. Maar het is niet zo dat deze bewoners het zwaarst worden gedupeerd.