Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groep herrieslachtoffers Schiphol fors groter onder strengere WHO-norm

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 75 
|
 rtlnieuws.nl - 05-12-2018 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Het aantal mensen dat hinder ondervindt van Schiphol kon weleens veel groter zijn dan uit de officiële cijfers blijkt. Dat kan gevolgen hebben voor het aantal vluchten dat in de toekomst vanaf de luchthaven gevlogen mag worden.

Nu volop gediscussieerd wordt over de voorgenomen uitbreiding van de luchthaven ligt ook de vraag op tafel wie nu precies profiteren van het vliegverkeer en wie er last van hebben. En het gaat dan al snel over geluid, want vliegtuigen die landen en opstijgen maken lawaai.

Om mensen die in de buurt van Schiphol wonen daartegen te beschermen, zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid lawaai dat gemaakt mag worden en het aantal mensen dat daar last van mag hebben. Dat zijn er 180.000.

Geluidshinder
Volgens Schiphol blijft het aantal mensen dat last heeft van het vliegverkeer met 160.000 ruim binnen de perken. Maar vijf GGD's in de omgeving van Schiphol kwamen eerder dit jaar met een veel hoger aantal van 198.000.

Die beide aantallen zijn uitgerekend met als uitgangspunt dat er een geluidsplafond geldt van 48 dB(A)-Lden. Die afkorting staat voor Level day-evening-night en is de in Europees verband afgesproken maat om de overlast van omgevingsgeluid uit te drukken.

Lees ook hier: Organisaties en experts kraken onderbouwing groeiplannen Schiphol

WHO: te veel lawaai
Maar de wereldgezondheidsorganisatie WHO vindt dat Nederland daarmee te veel lawaai toestaat. De WHO adviseerde eerder een maximum geluidsplafond van 45 dB(A)-Lden. Lees hier.

En als je van dat maximum uitgaat, zou het aantal mensen dat nu ernstige hinder ondervindt van vlieglawaai 303.000 zijn. Volgens de WHO kunnen deze mensen serieuze gezondheidsklachten krijgen, zoals chronische stress en hart- en vaatziekten.

Halvering geluid
Het RIVM schreef eerder aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu het 'wenselijk' te vinden om de WHO-norm 'te vergelijken met de situatie rond de Nederlandse luchthavens'.

Als de hoeveelheid geluid daadwerkelijk teruggebracht zou worden van 48 tot 45 dB(A)-Lden, zou dat een halvering van de geluidbelasting betekenen.

Om dat te bereiken, zou er ook minder gevlogen kunnen worden: volgens Natuur en Milieu scheelt het al snel 100.000 vluchten, op een totaal aantal van 500.000 nu.

'Grondig analyseren'
Het ministerie zelf wil niet vooruitlopen op de rol die de WHO-norm zal spelen in de discussie rondom de uitbreiding van Schiphol. Het WHO-advies 'zal ik grondig analyseren' om te 'bezien wat de mogelijke consequenties zijn', schreef de minister onlangs aan de Tweede Kamer.

5 dingen die je moet weten over Schiphol. Zie de video vis de onderstaande link naar het originele artikel.

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl - 05-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Gisteren voor het eerst het TK luchtvaartdebat in Den Haag meegemaakt, als direct gevolg van nieuwe contacten via mijn cursus. Goede oppositie van GL, SP, PvdD; wat minder van CU, D66. Verwacht in dit dossier echter niets van: VVD, PVV en CDA, als je tegen de groei bent.

U weet nu waarop u NIET moet gaan stemmen in de toekomst.

Veel nieuwe inspiratie voor mijn cursus opgedaan!!!

In de concept MER Schiphol 2018 komt men uit op 1.3 M inwoners binnen 45 dB(A) Lden, die dus gezondheidsrisico lopen! Let op het aantal mensen dat echt aan de bel trekt is altijd veel kleiner, velen laten het maar gebeuren.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.