Platform Vlieghinder Kennemerland
 

GroenLinks wil uitspraak Raad van State over gedogen geluidshinder luchtvaart

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1289 
|
 GroenLinks 
HvS_Groen_links.jpg

De controle op geluidshinder door vliegtuigen in Nederland faalt. De inspectiedienst ILT zegt zelf dat er bij overtreding van de regels niet wordt opgetreden.

De afspraken over nachtvluchten en geluidshinder worden overschreden maar de overheid grijpt niet in. Omwonenden van luchthavens zijn hiervan de dupe.

GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger wil daarom dat de Raad van State advies geeft over deze kwestie: ‘De overheid gedoogd dat luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden keer op keer gemaakte afspraken breken en bewoners staan met lege handen. Ik wil van het hoogste rechtsorgaan van Nederland weten of de rechtspositie van burgers ondermijnd wordt.’

Bij Schiphol is er jarenlang sprake van zogenaamd “anticiperend handhaven”: dit betekent dat van de oude wet mag worden afgeweken op basis van de nieuwe wet die nog niet van kracht is. In het rechtsvacuüm dat zo ontstaat kan de inspectie niet handhaven. Dit is echter alleen in het voordeel van Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen.

Op verschillende plekken in Nederland zijn burgers rechtszaken begonnen tegen vliegvelden omdat zij zich niet aan de regels houden. Omwonenden van Rotterdam Airport, Maastricht Airport en Schiphol zijn boos. Er zijn te veel nachtvluchten, er is te veel geluidshinder en er wordt steeds vaker uitgeweken naar routes die veel overlast geven. Er zijn regels en er zijn afspraken gemaakt tussen bewoners en vliegvelden maar omdat die niet zijn vastgelegd in de wet kan de inspectie niet optreden.

Kröger: ‘De minister geeft telkens aan dat ze het vertrouwen van burgers wil terugwinnen maar daar doet ze op deze manier vrij weinig aan. Ze laat bewoners in het Wilde Westen leven waar rechten er niet toe doen. Onaanvaardbaar’.

Bekijk bericht op "GroenLinks"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Goed dat GL druk op de ketel zet.
De geluidshinder is al lange tijd, volledig de spuigaten uitgelopen.

Helaas vraag ik me wel af, of de Raad Van state nog echt onafhankelijk is in Nederland.
Er zitten immers 'ex-politici' in de Raad Van State (ook uit de VVD-koker) en die vertrouw ik helemaal niet !

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

V.O.S. volkomen terecht VVD betekent Veel Vliegtuig Dreun, is absoluut onbetrouwbaar!!!

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

VVD=VeelVogelsDood. Vuil elite kapitalisme. Vertrouw nooit VVD bewindslieden. Ze belazeren je waar je bij staat. Vuil elite kapitalisme.
Onze ervaring met de RvS is dat asfaltprojecten altijd doorgaan, ook bij slechte inpassingen.
Onder leiding van de geslepen jurist Piet Hein Donner is de RvS een schoothondje van Rutte I, II en III geworden. Donner zit er namelijk door een onderonsje van VVD en CDA tijdens Rutte I. De andere geschikte kandidaat Alexander Rinnooy Kan (voormalig VNO en SER) was bij voorbaat kansloos.
Beroepsschriften worden vrijwel altijd door RvS van de tafel geveegd en ongegrond verklaard. De MER's van de overheid kloppen altijd. Alhoewel wij duidelijke manipulaties konden aantonen. Door de overheid aangewezen natuurgebieden met beschermde status kunnen gewoon opengeploegd worden zelfs in het broedseizoen. Rutte's neoliberale furie heeft op dit ogenblik vrij spel. Ook in het dossier Schiphol.
Schiphol gaat verder met groeien, 550.000 als tussenstap. Na het openen van Lelystad nog verder. Het klootjesvolk en de prijsvechters zetten de trend.
Tenminste als de bloeiende wereldeconomie nog lang standhoudt. Want met dreigende (handels)oorlogen tussen de economische machtsblokken staan de seinen op rood. Om maar niet te spreken van de enorme schuldenbom boven de wereldeconomie. En zijn we niet ver af van een alles verpletterende neergang. En dan kan Schiphol het aantal uit te geven slots nog maar op twee handen tellen.