GroenLinks wil ook na corona nooit meer nachtvluchten op Schiphol en komt met wetsvoorstel

Door Johan Boef
GroenLinks wil ook na corona nooit meer nachtvluchten op Schiphol en komt met wetsvoorstel
Omwonenden rond Schiphol ervaren de huidige rust als 'paradijselijk', want er zijn geen nachtvluchten meer door de coronacrisis. GroenLinks wil dit zo houden en dient daarom een wetsvoorstel in. "Dit is het moment om het te gaan regelen."
Het zijn vooral de nachtvluchten waar omwonenden last van hebben, legt Suzanne Kröger uit. Haar conclusie: "We willen Schiphol 's nachts dicht hebben."
Stoppen met nachtvluchten
Vorige maand lanceerde het kabinet de nieuwe luchtvaartnota (hier) waarin de toekomst van de luchtvaart wordt geschetst. Schiphol mag blijven groeien, maar de geluidshinder moet afnemen. Het viel GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger flink tegen, zeker waar het gaat om nachtvluchten. "Ze houden omwonenden aan het lijntje."
"Waar ze het makkelijkst een stap op kunnen zetten zijn de nachtvluchten", legt ze uit. Omdat de luchtvaartnota hier niet in voorziet, is het wat haar betreft tijd voor een wetsvoorstel waarin Schiphol 'nachts op slot gaat.
Verslechtering van de economische positie
Onverstandig, vindt Schiphol een nachtelijke sluiting. De luchthaven waarschuwt op haar beurt voor de gevolgen van het wetsvoorstel. "Het is aannemelijk dat het vrachtvervoer Schiphol zal overslaan als hier niet meer 's nachts gevlogen mag worden, met als gevolg verslechtering van de economische positie van Nederland."
Ook KLM zegt in de problemen te komen als nachtvluchten worden verboden. "Wij kunnen niet zonder nachtvluchten. Ons intercontinentale netwerk is deels gebaseerd op het gebruik van delen van de nacht."
Grote impact
De gevolgen van een sluiting 's nachts zijn volgens Kröger echter erg beperkt en is de winst voor omwonenden en milieu enorm. "De schade op de natuur, op de gezondheid van mensen is groot", legt ze uit. "Het is maar een klein aantal vluchten, die nachtvluchten. Maar het heeft wel een ongelofelijke impact."
Ze vraagt zich af waarom wij het niet ook kunnen, terwijl het in andere landen, op andere grote luchthavens wel kan. Ongestoorde nachtrust is cruciaal, dat is waar mensen meeste last van hebben." Een grote luchthaven als Frankfurt sloot om die reden de banen al voor nachtvluchten.
Zelf regelen
Binnen het kabinet heeft Kröger haar hoop gevestigd op D66 en de ChristenUnie. "Zij zijn steeds kritischer op het luchtvaartbeleid. De luchtvaartnota waar zoveel verwachtingen geschapen zijn, betekent concreet heel weinig voor mensen. Dan moeten we het dus zelf gaan regelen."
Ze roept daarom beide partijen op te kiezen. "Op dit moment kiezen we voor de luchtvaart, waar we omwonenden en het klimaat moeten beschermen. Dat betekent een kleiner Schiphol en minder nachtvluchten. Dat kunnen we als parlement regelen. Je ziet Kamerbreed dat mensen zich realiseren dat moet worden teruggedrongen. Nachtvluchten zijn een cruciaal element. Veel partijen zijn teleurgesteld in de plannen van het kabinet."
Bekijk hier de tv-reportage over dit onderwerp.
Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest
Verslechtering van de economische positie
Onverstandig, vindt Schiphol een nachtelijke sluiting. De luchthaven waarschuwt op haar beurt voor de gevolgen van het wetsvoorstel. "Het is aannemelijk dat het vrachtvervoer Schiphol zal overslaan als hier niet meer 's nachts gevlogen mag worden, met als gevolg verslechtering van de economische positie van Nederland."
Altijd dat geklaag van de sector, het kan hoogst waarschijnlijk zo zijn dat de aandeelhouders wellicht wat minder in hun geldbuidel zullen zien.
Maar de winst zit hem in het feit dat de mensen de rust krijgen die zij verdienen.
Veel minder zieken is zeker een winst en niet in geld uit te drukken.
Aan de randen van de nacht wordt er ongelofelijk veel herrie geproduceerd, tussen 04H30 en 06H00 word je heel vaak wakker gebulderd door toestellen die echt niet om de bebouwing heen vliegen, maar er strak overheen en laag (krappe 900 meter).
De 900 meter maakt vrijwel niets uit t.o.v. de 600 meter die, zodra de klok 06H00 slaat wordt ingezet.
Idioten zijn het, bij de LVNL. die enkel denken van: zo weer een toestel binnen wat geld oplevert
(worden afgerekend per toestel) en hoe dat toestel vanaf de Noordzee of vanuit het oosten naar de Polderbaan (Kolderbaan) vliegt, interesseert ze helemaal niets.