Platform Vlieghinder Kennemerland
 

GroenLinks tegen klaagverbod Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1136 
|
 haarlemsdagblad.nl - 07-11-2017 
hv_overig_2692.jpeg

Door Frans van den Berg

Dat mensen die rond Schiphol een nieuwbouwwoning kopen in feite niet meer mogen klagen over Schiphol, is bij GroenLinks in het verkeerde keelgat geschoten. De partij wil opheldering van de minister.

De vorige staatssecretaris Sharon Dijksma maakte eerder met de luchtvaartsector, de gemeenten en provincies afspraken over de bouw van woningen rond de luchthaven.
Kleine projecten in dorpen nabij de start- en landingsbanen konden weer worden opgepakt, zoals een blokje woningen op de plaats van een bedrijf.

Maar tevens werd de mogelijkheid geboden om grotere projecten te realiseren zoals studentenwoningen in Amstelveen en woningbouw tussen de Amsterdam Arena en de snelwegen.
In alle gevallen wordt in het koopcontract opgenomen dat de bewoners er zich van bewust zijn dat er geluidsoverlast kan zijn. Ook bij verkoop van de woning moeten de nieuwe bewoners daarop gewezen worden (een zogeheten kettingbeding).

In de Tweede Kamer verzet GroenLinks zich tegen deze regeling, die op 1 januari van kracht moet worden. Suzanne Kröger is geschokt en stelt vragen aan luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen.
„Het is merkwaardig dat bewoners met klachten de mond wordt gesnoerd door dit soort zwijgcontracten. Schiphol wil de bewoners nooit meer horen, terwijl bewoners wel de hele tijd de herrie van Schiphol moeten horen. Dit is de zoveelste slinkse manier van Schiphol om bewoners buitenspel te zetten. Straks ontstaan er hele wijken waar een verbod op klagen heerst.”

Ongezond
Uitgangspunt is tevens dat de luchtvaartsector niet opdraait voor toekomstige kosten zoals woningisolatie. Maar welke financiële risico’s lopen gemeenten dan, vraagt GroenLinks zich af.

„Bovendien is geluidsoverlast ook ongezond. Mensen worden er echt ziek van. En dan hebben we het nog niet eens over de vervuiling. Er loopt nog een groot onderzoek naar ultrafijnstof. Bovendien kloppen de rekenmodellen van de Milieu Effect Rapportage niet. Als alles nog zo schimmig is, dan moet je Schiphol niet op voorhand de vrije hand geven. Dan moet je ook niet nu al besluiten om daar toch te bouwen. Dan moet je die afweging nog eens heel goed maken”, stelt Kröger voor. Zij wil alsnog een debat in de Tweede Kamer over deze zaak.

De bewonersdelegatie in het Schipholoverleg heeft zich ook steeds verzet tegen de clausule van ’niet klagen’. Sowieso vinden zij het geen goed idee om pal onder de startbanen nieuwe woonwijken te bouwen.
Dit leidt ook tot meer klagers, al worden die straks in de berekeningen niet mee geteld. Bovendien kunnen bewoners nu wel een bepaalde hoeveelheid herrie accepteren, maar wanneer Schiphol verder groeit kan de overlast toenemen.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl - 07-11-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Schiphol wil zich denk ik indekken tegen mogelijke regelgeving vanuit Europa,want vanuit Nederland zal het niet komen.
Klagen zelf heeft toch geen enkele zin en ik denk dan ook dat het niet om het klagen gaat bij dit beding maar meer om het feit dat men dan later geen aanspraak kan maken op compensatie of isolatie zoals al vermeld.

Het is een rare en cynische regeling maar op zich zie ik het probleem niet, Zolang er tenminste geen sociale huurwoningen en studenten woningen worden gebouwd. Daar hebben de mensen namelijk geen keuze. Vooral studentenwoningen is een raar idee,hebben die geen rust nodig bij het studeren?
Maar als men daar vrije sector wilt bouwen en mensen willen daar uit zichzelf en uit vrije keuze willen gaan wonen dan waarom niet. Er moet bij de verkoop nu ook al gewezen worden op de overlast als men daar in de meeste ruime zin naar vraagt,al vraag ik mij af hoeveel makelaars dat daadwerkelijk doen.

Geplaatst door anoniem

Misschien is het ook dat men deze mensen dan helemaal buiten de statistieken wil houden van ernstige overlast en dergelijke. Al weet ik niet of dat ook het plan is.