Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

GL in verzet bij Schiphol-minister om overlast in Noordkop en West-Friesland door laagvliegen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 359 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 22-02-2019 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Ed Dekker

BARSINGERHORN - Bijna 150 dagen per jaar overlast in de Noordkop van laagvliegende vliegtuigen, daar verzet GroenLinks zich tegen. De lokale afdelingen protesteren bij minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

Hun gezamenlijke reactie is een van de 9400 bezwaren tegen het besluit van Van Nieuwenhuizen om Schiphol uit te breiden door vluchten te verplaatsen naar Lelystad Airport.

Tot vrijdag konden bezwaren worden ingediend. In de Kop van Noord-Holland gaat het om GroenLinks in Hollands Kroon, Schagen en Den Helder. Aan de actie werkten ook afdelingen in West-Friesland mee: die van Medemblik, Koggenland en Hoorn.

Opening
Minister Van Nieuwenhuizen wil Lelystad Airport in april in gebruik nemen. De opening is al twee keer uitgesteld. De plannen voor Lelystad Airport betekenen dat er laag wordt gevlogen boven grote delen van Nederland.

Zolang het Nederlandse luchtruim niet opnieuw is ingedeeld, vliegt Lelystad-verkeer onder Schiphol-toestellen. ’Onacceptabel’, schrijft Jan Eichhorn uit Barsingerhorn, voorzitter van GroenLinks in Hollands Kroon.

Toerisme
’De rust van mens en dier worden ernstig verstoord’. Extra vliegtuiglawaai doet ’onaanvaardbare afbreuk’ aan de huidige uitstraling van de Noordkop en West-Friesland als recreatief en toeristisch aantrekkelijk gebied, stelt GroenLinks.

Eichhorn beschrijft in het bezwaarschrift Hollands Kroon als een mooie, ruime en relatief rustige plattelandsgemeente. ’Stilte en nachtelijke duisternis zijn kostbare en daarmee kwetsbare landschappelijke kwaliteiten’.

Welzijn
De minister wordt gewezen op de veranderende publieke opinie. ’Niet langer is het economische belang heilig en zaligmakend. Steeds meer wordt gedacht in groei van welzijn en kwaliteit van leven’.

Eichhorn wijst ook op de CO2-uitstoot. Voor GroenLinks zijn nut en noodzaak van Lelystad Airport onvoldoende aangetoond. Voor de regionale afdelingen is het ’onbestaanbaar’ dat de gevolgen van laagvliegroutes over de Noordkop en West-Friesland niet zijn onderzocht.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 22-02-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

Als het waar is dat zelf Schagen hier last van gaan krijgen, dan is het echt een teringzooi aan het worden ik Nederland. Ik overweeg juist om daarheen te verhuizen.

Geplaatst door Michel

Het is al een teringzooi die een nog grotere teringzooi zal worden. Hou wel rekening met vliegveld de Kooij als je naar Schagen gaat........sorry.......

Geplaatst door Bob

Een recente studie in de regio Parijs heeft aangetoond dat verkeerslawaai en luchtverontreiniging per jaar zo'n 100000 gezonde jaren kost voor omwonenden. De vliegvelden doen daar sterk in mee, wat te zien is in de kaartjes van de meest getroffen gebieden in die regio.

Dit soort berichten zal onze regering nooit uitdragen, hetgeen de mentaliteit illustreert!

Geplaatst door anoniem

@M, kijk naar de radarplots van SPL en constateer dat het bijna onmogelijk is om binnen de 60 km van Schiphol vliegtuigloos te wonen. En als je daar wel in slaagt, hoed je dan voor de herindeling van het luchtruim. Vliegveld Nederland kent geen genade.

Geplaatst door M.

@ amoniem, ik zou graag goede radarplots willen zien, om rustige plekken te kunnen vinden. Wat bedoel je met radarplots van SPL?

Geplaatst door anoniem

Ga naar http://www.bezoekbas.nl - kies 'Wonen bij Schiphol - kies 'Uw huis' - klik 'informatie vakjes' uit - selecteer bij 'vliegpaden per baan' de gewenste baan/banen. Bij keuze alle banen, verschijnt een totaaloverzicht.
NB1 Deze informatie is een terugblik op een bepaalde periode en geeft dus een goede indruk, maar geeft geen garantie dat er nooit vliegtuigen over komen.
NB2 Deze plots geven niet alle vliegtuigen weer.
Effect Lelystad te vinden op website: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2018/02/21/publiekskaarten-vliegroutes-lelystad-airport
Effect herindeling luchtruim is tot 2023 fingers crossed.

Geplaatst door gerard

of: tik een beoogde postcode in op https://streams.vlieghinder.nl/reports/events.php K
Kies voor gebiedsgrootte 'stad', kies bijvoorbeeld een tijdsperiode van een week, en klik op 'zoek op'. Dit is een zeer effectieve manier om te zien of er ergens veel gevlogen wordt of niet.

Geplaatst door sara

@Gerard, die werkt bij mij niet altijd. Er zijn bv nacht glijvluchten en Kaagbaan en grondgeluid die zijn heel vervelend maar komen niet bij mijn postcode naar boven. Ik heb me steeds afgevraagd of ik fantoom geluid hoorde maar uiteindelijk bleken het wel tegelijk vliegtuig.

Overigens, ben weer in verbijstering. Zit ook in het zelfde proces. Waar ga ik straks wonen zonder hinder en UPF? Ik heb het geluk dat ik zo i zo een andere plek moet zoeken omdat ik in een huis woon wat verkocht gaat worden op ten duur.. maar waar?

Geplaatst door anoniem


Geplaatst door Annelie

...En als je niet naast een vliegveld woont dan dumpen ze gewoon een windmolenpark naast je dorp, de hele dag slagschaduw, oorsuizen en trillingen in de lucht (en met een beetje pech óók nog vliegtuigstinklawaai over je hoofd). Dus verhuizen is erg risicovol, het kan zo maar nóg erger worden. Geluidsoverlast is de epidemie van de 21ste eeuw...ik vraag of we er met zachte heelmeesters vanaf komen...volgens mij is er zwaar geschut nodig...

Geplaatst door Henk Ooms

Ergonomische en economische belangen botsen hier keihard. De toename van de bevolking en de daarbij komende groei van bebouwde/bewoonde gebieden neemt toe. Alle ellende is te wijten aan de overbevolking in Nederland. Dir prbleem wordt alleen maar groter en is op humanitaire wijze vrijwel niet te stoppen.