Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

GroenLinks en Red de Veluwe: ‘Lelystad Airport erdoorheen gedrukt met Spoedwet Stikstof’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 218 
|
 destentor.nl - 03-12-2019 
stikstofdepositie vliegvelden europa
De totale gemeten stikstofdioxide in de troposfeer. De witte pijlen markeren de tien grootste vliegvelden van Europa.(Bron: http://www.tropomi.eu/data-products/nitrogen-dioxide)

Door Arjen ten Cat

Actieclub Red de Veluwe en de Tweede Kamerfractie van GroenLinks vrezen dat de Spoedwet Stikstof die woensdag in de Tweede Kamer wordt besproken, door minister Schouten misbruikt kan worden om ‘Lelystad Airport erdoorheen te drukken’. Het ministerie van LNV weerspreekt dat.

Red de Veluwe zegt bij monde van voorzitter Robert Tieskens dat de nieuwe noodwet er voor zorgt dat milieuclubs en burgers buitenspel kunnen worden gezet. ,,De minister krijgt vrij spel en kan projecten zonder vergunning doorgang verlenen. Tieskens heeft de afgelopen dagen samen met juristen naar de noodwet gekeken.

Kritiek

Eerder hadden ook andere organisaties al kritiek op de spoedwet. De Vogelbescherming stelt dat de noodwet de natuur niet beschermt en alleen maar het doel dient om bouwprojecten door te laten gaan. Boerenorganisatie LTO noemt het betreurenswaardig dat de agrarische sector geen inspraak heeft gehad op de nieuwe plannen.

Red de Veluwe voegt zich nu ook in dat rijtje. De actieclub richt zich al jaren tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Waarom nu ook tegen de nieuwe stikstofplannen? ,,Die wet kan ook gevolgen hebben voor Lelystad Airport. In theorie zou de minister straks toestemming kunnen geven voor allerlei projecten rondom dit vliegveld, zonder dat wij inspraak hebben. We kijken bovendien verder dan alleen het vliegveld. Ook de verbreding van de A1 op de Veluwe zou op deze manier er doorgedrukt kunnen worden.”

Ministerie ontkent
Ook GroenLinks maakt zich zorgen, meldt Kamerlid Suzanne Kröger. ,,Deze wet geeft wel veel meer mogelijkheden aan de minister om zaken buiten de Kamer om te regelen en meer mogelijkheden aan vergunningverleners (Rijk, provincies, gemeenten) om projecten snel te vergunnen met minder inspraak. We maken ons zorgen dat het kabinet dit ook wil gebruiken om Lelystad Airport door te drukken.”

Het ministerie ontkent die lezing. ,,Er kan helemaal niets doorgedrukt worden”, zegt een woordvoerder. ,,Er is exact vastgelegd welke projecten wel verder mogen, zoals de bouw van 75.000 woningen.” De Spoedwet dient volgens het ministerie twee doelen. Ten eerste moet er een einde gemaakt worden aan het noodgedwongen stilliggen van allerlei bouwprojecten, omdat ze niet aan de stikstofregels voldoen. Ten tweede moeten de natuurgebieden worden beschermd.

Nieuwe stikstofcrisis
Volgens GroenLinks en Tieskens komt van dat tweede doel nu niks terecht. Tieskens: ,,Schouten wil dit met stoom en kokend water door de Kamers drukken. Maar je creëert op lange termijn een nieuwe stikstofcrisis. Want uiteindelijk zullen Europa en ook de Raad van State dit niet goedkeuren. Helaas zijn we dan al jaren verder.”

Bekijk bericht op "destentor.nl - 03-12-2019"

Reacties op dit bericht