Groene Hart wil Schiphol om de oren slaan met harde cijfers over vliegtuigherrie: zo gaan ze dat doe

Door Ruud F. Witte
Om Schiphol om de oren te kunnen slaan met harde cijfers over de geluidshinder gaan gemeenten permanent meten hoeveel vliegtuigen er overkomen en hoeveel lawaai ze maken.
,,De manier waarop Schiphol de voorspellingen van geluidsoverlast berekent, is ondoorzichtig’’, stelt Cees van Uden, wethouder milieu in De Ronde Venen.
Deze gemeente heeft deze week besloten mee te doen met een akoestisch burgermeetnetwerk, een initiatief onder regie van gemeente Bodegraven-Reeuwijk. Met dit meetnetwerk, een initiatief van het Nieuwkoopse D66-raadslid Annette Pietersen, willen de gemeenten in het Groene Hart die deel uitmaken van de Omgevingsraad Schiphol, betere gegevens verzamelen over het geluid van vliegverkeer van en naar Schiphol. Zo willen ze de geluidshinder die bewoners ervaren gedegen onderbouwen.
Bovendien neemt Schiphol alleen maatregelen tegen geluidsoverlast op basis van voorspellingen
Van Uden: ,,Bestuurders en bewoners van gemeenten in de Omgevingsraad van Schiphol wijzen er al enige tijd op dat hoe vaak vliegtuigen overvliegen ook sterk de hinder bepaalt en de slaap verstoort. Schiphol kijkt vooral naar de hoeveelheid geluid per vliegtuig, maar de regelmatige blootstelling aan wat minder hard geluid is net zo goed ongezond. Bovendien neemt Schiphol alleen maatregelen tegen geluidsoverlast op basis van voorspellingen.’’
Voorspellingen
De manier waarop Schiphol die voorspellingen berekent, voldoet aan de geldende regelgeving, maar is volgens omwonenden en de gemeenten ondoorzichtig. Daarom heeft de omgeving steeds vaker kritiek op deze methode.’’
Het aantal vluchten van en naar Schiphol is tussen 1990 en 2018 meer dan verdubbeld van ruim 245.000 per jaar tot bijna 500.000 vluchten per jaar. Met deze groei is de geluidhinder voor omwonenden van de luchthaven toegenomen. Geluidhinder en slaapverstoring hebben aantoonbaar effect op de gezondheid, zegt Van Uden.
Eerder kwam al naar voren dat die hinder nog eens extra wordt gevoeld sinds na de eerste coronagolf in de zomer het aantal vluchten van en naar de luchthaven is toegenomen. Na een periode van relatieve stilte valt een overkomend vliegtuig meer op.
De wettelijke regels om geluidoverlast te begrenzen, zijn gebaseerd op de jaarlijkse gemiddelde geluidsbelasting. Die wordt berekend op basis van alle vluchten in het passagiers- en vrachtverkeer rond de luchthaven. De omgeving van Schiphol wil al jaren dat het vliegtuiggeluid ook wordt gemeten ter controle en ter verbetering van het geluidrekenmodel rond Schiphol.
Regenpijp
Om voortaan beslagen ten ijs te komen, gaan gemeenten financieel meewerken om gegevens te verzamelen verzamelen met het burgermeetnetwerk. Samen leggen ze tussen de vijftig- en zestigduizend euro op tafel voor het systeem dat nog in ontwikkeling is.
Door die meting van 10 seconden kun je wel een passerende auto of bromfiets eruit filteren
Annette Pietersen
De apparatuur/software meet continu. Het systeem blijft niet beperkt tot het geluid. Software van het hele netwerk registreert ook het ‘kenteken’ van het vliegtuig, de vliegrichting en bijvoorbeeld de vlieghoogte.
Het Nieuwkoopse D66-raadslid Annette Pietersen: ,,De bedoeling is dat er verspreid in het Groene Hart 100 tot 150 meetpunten komen. Het gaat om minicomputertjes (Raspberry pi, red.) die in een schuur of bijvoorbeeld in een omgebouwde regenpijp zitten en steeds 10 seconden lang geluid meten.”
,,De Technische Universiteit Eindhoven - die ons helpt - moet nog wel wat werk verzetten. Door die meting van 10 seconden kun je wel een passerende auto of bromfiets eruit filteren, maar een regenbui is iets anders. De uitkomsten van het meetnetwerk moeten uiteraard wel betrouwbaar zijn.’’ Bekijk bericht op "ad.nl - 03-12021"