Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groeistop Schiphol beste optie voor klimaat én economie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 119 
|
 toekomstluchtvaart.nl 
HvS_logo_WTL.png

Oók met een groeistop op Schiphol kan KLM zijn zakelijke netwerk uitbouwen, schrijven Hans Buurma en Matt Poelmans in de NRC van 30 januari 2019. Lees hier het artikel.

De WTL heeft doorgerekend welke gevolgen een permanente stop op volumegroei van de luchtvaart op Schiphol heeft voor de economie, de leefomgeving en het klimaat. Dit scenario voor een duurzame kwaliteit wordt vergeleken met de doorgroei die de KLM eist. De conclusies van dit onderzoek zijn:

(1) Doorgroei op Schiphol levert weliswaar een groter netwerk van zakelijke bestemmingen op, maar veroorzaakt ook voortzetting van een scheefgroei in low cost vervoer, die tussen 2013 en 2018 gemiddeld 20 procent per jaar bedroeg. Daardoor is Schiphol voortijdig volgelopen en kan de KLM het netwerk niet uitbreiden. Met nog meer scheefgroei wordt Schiphol eerder een low cost luchthaven dan een mainport voor zakelijk vervoer. Dat is in flagrante strijd met het selectief economische kabinetsbeleid voor Schiphol.

(2) De groeistop in combinatie met verhoging van de ticketprijs schept net zoveel ruimte voor groei van het (KLM-)netwerk als doorgroei. De scheefgroei wordt gecorrigeerd en kan zich niet meer voortzetten.

(3) De groeistop maakt 35 procent krimp van de impact op leefomgeving en 90 procent CO2-reductie mogelijk. De veiligheidsrisico's nemen minstens 10 procent af. Doorgroei levert geen reducties op en verhoogt de veiligheidsrisico's.

Lees hier de onderbouwing van deze conclusies in het scenariorapport (pdf).


Bekijk bericht op "toekomstluchtvaart.nl"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.